In Schuttevaer van 13 maart wordt aangekondigd dat de binnenvaart dit jaar een kleine 10.000 inspecties boven het hoofd hangt en dat is dan alleen in Nederland. Ook Duitsland doet dapper mee. Het is de laatste tijd dan ook geen uitzondering dat ik meerdere controles krijg tijdens één reis.
Deze keer opvarend in Emmerich en wederom met lossen in Mannheim. Waarbij de WSP van Emmerich alles oké vindt en zijn collega uit Mannheim valt over de manier waarop ik mijn exploitatiewissel opschrijf in het vaartijdenboek, wat ik overigens doe op de manier zoals zijn collega uit Ludwigshafen mij eerder vertelde te doen.
In Schuttevaer staat als kop dat de toezichthouders gaan handhaven op taalbeheersing, maar collega’s opgepast: er wordt ook op de manier van schrijven gelet, want het moet wel leesbaar zijn. (Even voor de duidelijkheid; er heeft nog nooit iemand geklaagd over mijn handschrift en het wordt over het algemeen als zeer duidelijk ervaren.) Maar de WSP van Mannheim had er moeite mee, ik ook vaak met het Duitse handschrift overigens.
Dit zijn dan alleen nog maar de controles van overheidsinstellingen. Verder hebben we dan nog te maken met controles door of voor verladers zoals EBIS en VOW-check, kortom er gaat geen keer voorbij dat er in mijn veertiendaagse periode aan boord niet op de een of andere manier een controle plaatsvindt.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?