Ingezonden: ‘Controledrang politie schiet door’

Met het toenemen van het aantal controles waarmee we in de binnenvaart worden geconfronteerd krijg ik steeds meer het gevoel van een kat- en muisspel. Ik voel me dan de muis.

In Schuttevaer van 13 maart wordt aangekondigd dat de binnenvaart dit jaar een kleine 10.000 inspecties boven het hoofd hangt en dat is dan alleen in Nederland. Ook Duitsland doet dapper mee. Het is de laatste tijd dan ook geen uitzondering dat ik meerdere controles krijg tijdens één reis.
Deze keer opvarend in Emmerich en wederom met lossen in Mannheim. Waarbij de WSP van Emmerich alles oké vindt en zijn collega uit Mannheim valt over de manier waarop ik mijn exploitatiewissel opschrijf in het vaartijdenboek, wat ik overigens doe op de manier zoals zijn collega uit Ludwigshafen mij eerder vertelde te doen.
In Schuttevaer staat als kop dat de toezichthouders gaan handhaven op taalbeheersing, maar collega’s opgepast: er wordt ook op de manier van schrijven gelet, want het moet wel leesbaar zijn. (Even voor de duidelijkheid; er heeft nog nooit iemand geklaagd over mijn handschrift en het wordt over het algemeen als zeer duidelijk ervaren.) Maar de WSP van Mannheim had er moeite mee, ik ook vaak met het Duitse handschrift overigens.
Dit zijn dan alleen nog maar de controles van overheidsinstellingen. Verder hebben we dan nog te maken met controles door of voor verladers zoals EBIS en VOW-check, kortom er gaat geen keer voorbij dat er in mijn veertiendaagse periode aan boord niet op de een of andere manier een controle plaatsvindt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (42)

  • Juist jantina!

    Maar je moet er gewoon voor zorgen dat je je spul in orde hebt aan boord,vaar je een paar nachten door zonder voldoende personeel,word je gepakt,heb je gewoon pech,andere keer heb je geluk,dat is ook het risico van ondernemen.
    Let gewoon goed op waar je een boete voor krijgt,en zorg dat je je regels ook kent aan boord.
    En oudjes in de binnenvaart ( en ook de zeurende jonge schippertjes ) let niet zo op de moderne nieuwbouwers,en mensen die wel de boekhouding doen onder het varen of tv zitten te kijken,let gewoon s op je eigen leventje please!!
    Ik ga verder met TV kijken op mn 107 cm flatscreen in de mist,doei

    Geplaatst door: johan op
  • er moet veel gecontroleerd worden mensen want wees eerlijk elke schipper is eigenlijk een grote crimineel die altijd te lang vaart en de hele dag zit te denken hoe kan ik de wet nog meer overtreden politie of rws alles in een container gooien en enkele reis naar de noordpool ga maar op ijsberen jagen smerige strepenjagers

    Geplaatst door: p op
  • Als je piloot een beetje goed afesteld is, zit je uren jezelf kapot te vervelen een tv helpt goed tegen de verveling en je blijft met de wereld op de hoogte, als het druk is of bij een sluis dan zet je hem gewoon ff uit, je hebt inderdaad mensen die kijken t.v. doen hun boekhouding ,lezen een boek, luisteren naar 2 marifoons en er ontgaat hen niets en er zijn mensen die zitten in een donkere hut goed op te letten en zich te ergeren aan iedereen die het anders doen dan zijzelf en als het er op aan komt te zenuwachtig zijn om op de vaart bezig te zijn, daar komt ook hun frustatie vandaan.

    Geplaatst door: Jantina op
  • geen tv word er niet meer gevaren dan valt iedereen in slaap maar jij niet he sonseekerkganger

    Geplaatst door: stekker op
  • alleen gaat het erom dat het er tegenwoordig niet meer om gaat of de vaartijd wel klopt, want die klopt wel. het gaat erom dat ze aan boord komen om te kunnen schrijven en dan net zo lang zoeken tot ze iets vinden. vaak dingen die het er echt niet meer of minder veilig op maken. we hebben het over stickertjes en stempeltjes en over de tegenstrijdigheid van de wsp onderling, dat verhaal wat de schrijver verteld heb ik zelf ook meegemaakt, wat ze aan ludwigshafen zeggen dat goed is word in mannheim afgekeurd. heb daar maar eens een verklaring voor en ga niet zitten mekkerren over of de tv wel of niet aan kan tijdens het varen, ohja, op t moment ben ik met 23 km te daal, niets geraakt.

    Geplaatst door: skipperdiesel op
  • radar is wat anders he dan die stomme tv . zeker weten want je lult maar op los .ik ben er voor dat het mag uitgevoerd worden dat tv alleen maar mach gebruikt worden als je stil ligt in de auto als je rijdt gaat het ook niet en stil staat kan je ook kijken . zo zou het moeten ook in de scheepvaart zijn

    Geplaatst door: sonseeahray op
  • Nou verbied dan ook gelijk al die camera schermen in de stuurhut,mag je daar ook niet meer naa rkijken,kom nou,let gewoon s op je eigen leventje en als die zo saai is,koop een tv,heb je ook nog s een beetje plezier.
    Niks mis met tv kijken in de stuurhut,maar als het druk of wat dan ook is,is het ander verhaal,maar ik zet lekker de tv aan,en trouwens s’nachts kijk ik nooit buiten,op je radar zie je voldoende.

    Geplaatst door: johan op
  • als je alles goed voormekaar hebt is er niks aan de hand.
    Vind het wel goed dat er zo veel wordt gecontroleerd.
    Iedereen houd zich in een keer aan de vaartyd,als jy met vier man vaart continu,en de buurman met 3,zo helpen we alles naar de klote.

    Geplaatst door: henri op
  • boekhouding moet je doen als je stil ligt en morgen mag er een wet komen tv buiten het stuurhuis . want in een auto die rijd mag je als bestuurder ook niet kijken tijdens rijen . zo als dat bij de controlen bij komt dan geen probleem want loop wel de spuigaten uit met je te tv s in stuurhuis

    Geplaatst door: sonseeahray op
  • misschien word er een beetje afgeweken van waar het echte artiekel over gaat heren?? het gaat om dat er 2, 3 keer per week een stel agenten o.i.d in de stuurhut staat, de binnenvaart lijkt wel de meest gecontroleerde bedrijfstak te zijn tegenwoordig, gekkenwerk

    Geplaatst door: skipperdiesel op
  • Ik heb gekeken naar het filmpje op youtube van spits bij terneuzen.Dit bedoel ik nou verander de wereld begin bij jezelf uniform of niet.Oja en niet op de vingers willen worden getikt door uniformen is onzin.Het gaat erom hoe en iedereen weet als jezelf eerlijk bent dat er egotypetjes bij zijn die nu in deze tijd extra hard hun werk overdreven uitvoeren!laten we met z’n allen het menselijk houden en controle moet er blijven maar niet op een manier van streepjesjagen(oneerbiedig gezegd).

    Geplaatst door: mvg BG op
  • Gewoon niet zeiken en varen,als je gepakt word,jammer dan,zorg dat je als schipper probeert alle regels en wetten te kennen,niet zomaar toegeven dat je een fout begaan bent,want veel boete’s mogen niet eens uit geschreven worden.Als je als schipper een nachtje door wilt,met 1 bemanningslid te weinig en je word niet gepakt heb je gewoon mazzel,word je de tweede nacht gepakt heb je pech.Zo gaat dt toch?
    En waarom zou je geen tv kijken onder het varen?of je boekhouding doen?Je moet gewoon je kop er bij houden,word het even druk dan zet je t aan de kant.of druk je de tv op de radio!Als ze zulke dingen ook nog gaan verbioeden dan word het schippersleven ineens wel heel erg min.

    Geplaatst door: johan op
  • Dat het TV kijken, onder het varen door de schipper, toegestaan is door de overheid heb ik nooit begrepen. Je bent aan het varen of je doet iets anders. Het is niet alleen het TV-kijken, ik weet van schippers die hele boeken zit te lezen en hun administratie bijwerken tijdens het varen.Ik heb een aantal jaren op een verkeerspost gewerkt en daar gebeurden ook dingen die niets met het werk te maken hadden. Tv kijken en later de laptops! Die werden later trouwens verboden tijdens je werkzaamheden. Maar zoals in iedere beroepstak wil niemand op zijn vingers getikt worden door iemand in uniform, onder het motto “er moet meer blauw op straat maar ik doe niets fout, ga lekker die andere collega maar lastig vallen”.

    Geplaatst door: ex-verkeersleider op
  • Verkeersleider, Dat hebben we laatst is gezien op joutube hoe goed jullie handelen als er een spits dreigt af te zinken in Terneuzen.

    Geplaatst door: Alex op
  • @verkeersleider natuurlijk heb ik geen inzicht in de binnenvaart,maar gelukkig hebben wij daar ambtenaren voor: Politie,RWS,en nu ook nog onze verkeersleiders, die geven ook nog een spuit modder.Maar verkeersleider, hoe belangrijk kun je je voelen, als het wel fout gaat door het toedoen van verkeersleiding? Dan hoor je ze een tijdje niet.En ik denk dat als het fout gaat, de schipper verantwoordelijk blijft,lekkermakkenlijk als je als verkeersleider geen risico loopt.En lekker lopen zeuren als er een Fransman roept,”die kunnen we niet verstaan”.Maar verkeersleider, ik heb geen inzicht in de binnenvaart maar ik kan die Fransman wel begrijpen.Maar de meeste belangrijke mensen kunnen wel Frans verstaan.En waarom zou ik nog aan boord blijven verkeersleider? zodra iedereen AIS heeft, kun jij hem wel besturen van uit je toren,dan ben je pas echt belangrijk.Maar geloof mij verkeersleider,de meeste schippers kunnen zelf wel om de bocht varen zonder begeleiding.En je beweerd nogal wat met aan de grondvaren,ja natuurlijk elke dag een stuk of 10 aan de grond.En dan de Politie: stabiliteit met containerschepen, lekkerbelangrijk! Elke dag minimaal 1 schip op zijn kant.Nee Politie, ga lekker eens op de terminal kijken dat de gewichten wel kloppen van de container,nee dat gaan ze niet doen,liever de schipper de schuld geven en PV uit schrijven.Dat zijn nog mensen waar je nog makkelijk geld kunt maken.Gaan ze naar de terminal,dan hebben ze gelijk een jurist op hun dak, en dan gaat er te veel tijd in zitten.En ik verlang naar de tijd terug dat de ambtenaar nog een beetje meedacht met de schipper,dat maakt het in de binnenvaart weer een beetje gezellig.

    Geplaatst door: MVG JR op
  • Als je nou zo graag televisie kijkt moet je een 8 tot 5 baan nemen op de wal of gewoon vroeg gaan liggen,een bouwvakker staat ook niet met een tv op de stelling.

    Geplaatst door: Ovcák op
  • En volgens mij staat op de post ’s avonds ook altijd de televisie aan!!

    Geplaatst door: Wouter van Haaften op
  • Lijkt mij een raak schot beste BG! Ik geloof niet echt dat het een mening is. Kijk om u heen en verbaas u!

    Geplaatst door: Duh! op
  • @beste verkeersleider.U mag dan wel zoveel puntjes benoemen,maar begin eerst bij uzelf en schrijf niet in gefrustreerd uw mening en zogenaamde bevindingen op.Uw doel schiet u hierbij mis.Want het is heel gemakkelijk te zeggen als jullie niet gelijk reageren dat wij ook maar vaststellen dat het koffiezet apparaat weer aan het vullen zijn!Dit soort uitlatingen heeft geen zin,ga na wat je echt wil bereiken in je tekst.Let hierbij vooral op de woordkeuze.

    Geplaatst door: mvg BG op
  • G Aarnoudse;

    U bent een schoolvoorbeeld waarom er zo veel gecontroleerd wordt. Door mensen als u is het voor bedrijven die zich wel aan de wet houden een moeilijk bestaan. En de meeste reactie gaan over de WSP, hoe veel controles doen deze mensen dan? Verkeersleider u heet wel gelijk, maar het gevaar wordt door vele onderschat.

    Groeten,

    Erick

    Geplaatst door: erick op
  • zat met me kop naast zijn kont gaat Tja tv kijken is heel belangrijk tijdens het varen. Nog niet zolang geleden liep ik een container op bij Nijmegen savonds. Druk tv aant kijken. Ik zat met me kop naast zijn kont trekt ie zijn blauwbord weg. terwijl ik er naast zat. Zelfs na meerder keren roepen naar die container (naam noemen we maar niet)Geen reactie van hun zeide als ook niet van de post. Tja wat is dan belangrijker? tv kijken tijdens het varen in het donker en niet meer opletten of je oploper maar voor zijn ballen gaan varen? Afschaven die tv’s in het stuurhuis. Ga ze daar maar opbekeuren want het scheeld je veel ellende tijdens het varen!

    Geplaatst door: Dozo op
  • @ Mvg JR:

    als deze drie punten u NIET bekend voorkomen, heeft u waarschijnlijk geen inzicht in de binnenvaart.

    Deze drie zijn veel voorkomende gevallen waarbij de oplettendheid van de schippers wegvalt.

    Als u mij niet geloofd nodig ik u graag uit op een verkeerspost naar keuze te bezoeken, en dan zult u zien dat ik 100% gelijk heb.

    Dit is niet van toepassing op alle schippers, maar helaas wel een hoop.

    Geplaatst door: Verkeersleider op
  • @verkeersleider kunt U voor mij die 97 punten even op schrijven,deze 3 slaan nergens op.Ik kan mij er ook niets bij voor voorstelen dat U verkeersleider bent met uw taalgebruik.

    Geplaatst door: MVG JR op
  • Tsja, zeuren over controles, misschien soms terecht maar ik denk dat de schipperij niet hoeft te klagen. Hopelijk pakken ze die “enkeling” hard aan zo dat het voor alle welwillenden eerlijker wordt om te concureren!

    Geplaatst door: Duh! op
  • verkeersleider je hebt gelijk .ze kijken tv en en ze lullen maar raak op de marifoon .of er zijn er die gewoon niet luisteren op marifoon .

    Geplaatst door: s op
  • Veel controle’s….ja het is wat overdreven soms.

    Maar misschien kunnen sommige schippers eens een keertje in de spiegel kijken…..

    -Levensgrote televisies in de stuurhut.
    -slechte tot geen reisvoorbereiding.
    -lekker ouwehoeren op 77, ipv op te letten.

    En zo kan ik nog 100 voorbeelden noemen die ik dagelijks als verkeersleider voorbij zie schuiven.

    Maar ja, liever een grote bek tegen de post als je ze op een fout wijst.
    En als ze bijna met hun kloten aan de grond zitten, hebben ze altijd een excuus…ïk had het heus wel gezien hoor post…” jaja..

    Geplaatst door: Verkeersleider op
  • in plaats altijd de zelfde controle te doen . zouden ze beter eens meer op alcohol controle doen .want er zijn zeker die ook nog varen met een glasje op.

    Geplaatst door: s op
  • Van mij mogen ze komen maar 5x in 1 week komen vindt ik wel wat overdreven, vooral in Bulstringen kunnen ze er wat van, elke dag kwamen ze weer omdat ze weer wat vonden wat niet goed was in hun ogen.
    Dan blijf je echt niet meer vriendelijk hoor.
    Laatst in de opvaart op de Rijn kwamen ze ook,over de bolders zeuren dat ze niet wit zijn ze hebben altijd wel wat.
    Laat ze eens bij die poolse schippers aan boord stappen, daar zie je ze nooit.

    Geplaatst door: Schippersvrouw op
  • oen ik vroeger nog samen met mijn ouders voer in duitsland kwam mijn moeder, bij een controlle van de WSP, met 25 mark naar boven.Ze zij tegen de ambtenaar die net binne was: Die brauchen sie doch? Met een rood hoofd ging de man weg. Tja wij noemden de wSP altijd de 25 mark brigade. Tja door de inflatie en Euro is het nu gewoon ff anders.

    Geplaatst door: Gerrie op
  • Kijk dat is nog eens een tip waar we wat aan hebben!

    Geplaatst door: Henk op
  • Tip.

    gebruik een vul potlood voor het invullen van u vaartijden boek.zeer makkelijk in het gebruik.voor variable vaartijden.en in het boek des levens staat nergens dat je met pen moet invullen. doe u voordeel er mee.

    Geplaatst door: G Aarnoudse op
  • Beste Joep, ik heb al een aantal van uw reacties, dit onderwerp aangaande gelezen. Het lijkt me zo, dat u voor RWS o.i.d werkzaam bent. Dat is prima, maar als je goed rond je heen kijkt in die organisatie dan weet je dat het om PIN’s gaat. Dan weet u ook dat u met een BOA-diploma en wetsaanwijzing op zak als het ware een stuk gereedschap aangereikt krijgt om mee te handhaven. Dat is prima, dat moet ook wel. Maar wat niet goed is, is om te pas en te onpas dat stuk gereedschap te gebruiken voor allerhande futiliteiten en om irritaties op te wekken bij hardwerkende ondernemers, die hun boel sowieso op orde willen hebben.

    U bent niet alleen handhaver als RWS-er (of andere controlerend en handhavende instantie), maar ook dienstverlener. Dan verleen je dienst, door te adviseren, door te waarschuwen, door zaken uit te zoeken hoe e.e.a in elkaar zit qua wetgeving alvorens een bekeuring uit te delen, en dan maak je ook simpel een praatje.
    Er zijn er genoeg die de dienstverlening-handhavings-kerk in het midden houden. Ze rapporteren dat ook vaak genoeg naar kantoor, dat iets ook gewoon te ver gaat. En daar wordt iets (langzaamaan) mee gedaan. Dan nog de mogelijkheid van de individuele BOA of AO om zich te beroepen op discretionaire bevoegdheid. U hoeft(of als u het niet bent, de BOA)niet altijd te bekeuren, u heeft die vrijheid. Dat wil niet zeggen dat je maar lekker alles moet/kan laten gaan, maar u kunt u er wel op beroepen.Uw baas (als BOA) is een Officier van Justitie, niet uw chefs van RWS, hoe graag ze dit ook zouden willen)

    Allemaal goed en wel, de goeden daargelaten, maar er zijn er ook veel die zich op cursussen en trainingen al op voorhand zitten te verkneukelen om als een olifant in de porseleinkast te keer te kunnen gaan, omdat ze zich opeens erg belangrijk vinden en voelen. Soms zo erg dat deze lui reeds op die trainingen door collega’s en trainers op de vingers worden getikt! Die vergeten voor het gemak dat je wel voor een dienstverlenende overheid werkt. Die appeltjes moeten er van tussen, om uiteindelijk weer terug bij de “oude” politieman te zijn uitgekomen, die het zonder vesten en pistolen en BOA-insignes “aangenaam” houd.
    En, helaas, er zijn er teveel die weliswaar goed bezig zijn, maar ruimschoots kennis tekort komen over “dichtgelaste” nooduitgangen(?), die tot drie maal toe interessant een BOA-insigne tonen, die verbaliseren op het buitenboord scheppen van een hoopje zand uit een, notabene(!) “bezemschoon” gangboord! (zie SAV!)
    Voor de schippers: neemt alle relevante wetten bij de hand, lees u in, en neem de pen ter hand om Officieren van Justitie bezwaarschriften te sturen als de schikking op de deurmat ligt. Die worden het niet alleen beu, maar gaan ook uiteindelijk bellen naar RWS e.d om te vragen wie al die nutteloze processen-verbaal allemaal inleveren.

    Geplaatst door: out insider op
  • Klaas Jan.
    Ik steun je betuiging.
    Grt J.v.Houte.

    Geplaatst door: v.Houte op
  • ik ben gepensioneerd,lange tijd op de binnentankvaart werkzaam geweest,en ook in de bevrachting binnentankvaart, u moet zo denken geachte binnenvaartman, jullie doen zo goed mogelijk het werk, de waterpolitie ook maar de top moet het toch van de riante salaris hebben, en wat denkt u van de nieuwe vloot, die de politie kort geleden weer heb laten bouwen, het moet toch ergens weer terug verdient worden, zodat de top weer meer gespekt word met de riante toeslagen.

    Geplaatst door: albert peperkamp op
  • Wat een heerlijk herkenbaar verhaal. Natuurlijk doen zij hun werk, maar moeten wij alles maar accepteren dan?? Als alles goed is, waarom na 3 maanden weer controleren?? Ze kunnen alle vervaldata van brandblussers enz zo in de computer zetten en die zijn 2 jaar geldig hoor. Hoogstesn zou er een personeelprobleem kunnen zijn. Maar de ene keer zijn ze druk over de bemanning, dan over de witte rand van eht blauwe, want die moet wel 5cm zijn. Heb je al 5x bemanningscontrole gehad. is die 5x goed, de 6e keer zit je nog met dezelfde bemanning is eht ineens niet genoeg. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. In 1 jaar tijd 10 controle, waarvan 1x een warnung, want we waren een half uur te vroeg begonnen. Als we aangeven dat we dan wel een familiebedrijf zijn, maar dat we er geen familie meer bij hoeven staan ze je aan te staren of ze het in keulen horen donderen. Veiligheid, erg belangrijk, maar een goedkeuringsstcker, zodat je er weer een jaar vanaf bent zou wel eens lekker zijn!!

    Geplaatst door: E op
  • deze mensen doen gewoon hun werk. en dit is door hogerhand opgelegd en daar kan de betreffende ambtenaar niets aan doen. graag begrip voor de situatie

    Geplaatst door: Joep op
  • Heb vorige week ook kontrole gehad van een wat oudere politieman in Emmerich, alles was in orde (droge lading schip) behalve dat het hefvermogen van de autokraan er nog op geschilderd moest worden. Hij vertelde me dat de wsp vroeger geen politie-autoriteit boven hun had, nu wel en die vinden het niet kunnen dat ze maar 3 visites per dag deden. Het wordt gewoon door walambtenaren vergeleken met vrachtwagencontoles. Maar 3 controles op zeg maar 200 schepen per dag is toch veel meer dan bv 30 controles bij 30.000 vrachtwagens die ergens voorbijrijden!? Dat hebben we nu met ambtenaren die niets van scheepvaart kent! Binnenvaart is gewoon een gemakkelijk slachtoffer.

    Geplaatst door: schipper 2 op
  • Knap stuk, volledig mee eens. Ik stel voor regelmatig dit onder de aandacht te brengen omdat het te schrijnend aan het worden is. Het ligt niet zo zeer aan de mensen die aan boord komen maar met het beleid waarmee ze worden weggestuurd. En het beleid dat ze zo talrijk en overbevolkt aan het werk zijn. Ik zeg altijd dat we een ‘familiebetrieb’ hebben en gezien de frequentie van hun bezoek moeten we haast wel een ‘kriminalfamilie’ zijn. Overigens heb ik nog nooit een bekeuring gekregen daar gaat het niet om, ze zijn ook allemaal best vriendelijk, naar gelang wat zelf ‘zaait’. Het punt is: het voelt alsof je niet in de haak bent vanwege hun buitenproportionele drang naar controle.
    Overheidsbezuinigingen liggen hier echt voor het opscheppen.

    Geplaatst door: Jacco Theunisse op
  • Als je de boel in orde heb en je houd je aan de regels dan heb je niks te vrezen. Wat is het probleem dan?

    Geplaatst door: jan op
  • Gewoon buiten laten staan die gasten je hoeft ze niet binnen te laten ,en als het dan regent komen ze gelijk niet meer terug.
    Lijkt inderdaad de laatste tyd nergens meer op.
    Bij mij komen ze er ook niet meer in.
    gr Johan

    Geplaatst door: johan op
  • Hoelang zou het duren voordat Joep met een of andere RWS-praat komt? Waarin gezegd wordt dat hij het heel goed vind wat RWS en de politie doet.

    Geplaatst door: studentje op
  • Ik ben het helemaal eens met deze schrijver.Heb geen tanker maar een drooglading schip,en het komt de spuigaten uit met die controles!

    Geplaatst door: kees op

Reageer

Ingezonden: ‘Controledrang politie schiet door’ | Schuttevaer.nl

Ingezonden: ‘Controledrang politie schiet door’

Met het toenemen van het aantal controles waarmee we in de binnenvaart worden geconfronteerd krijg ik steeds meer het gevoel van een kat- en muisspel. Ik voel me dan de muis.

In Schuttevaer van 13 maart wordt aangekondigd dat de binnenvaart dit jaar een kleine 10.000 inspecties boven het hoofd hangt en dat is dan alleen in Nederland. Ook Duitsland doet dapper mee. Het is de laatste tijd dan ook geen uitzondering dat ik meerdere controles krijg tijdens één reis.
Deze keer opvarend in Emmerich en wederom met lossen in Mannheim. Waarbij de WSP van Emmerich alles oké vindt en zijn collega uit Mannheim valt over de manier waarop ik mijn exploitatiewissel opschrijf in het vaartijdenboek, wat ik overigens doe op de manier zoals zijn collega uit Ludwigshafen mij eerder vertelde te doen.
In Schuttevaer staat als kop dat de toezichthouders gaan handhaven op taalbeheersing, maar collega’s opgepast: er wordt ook op de manier van schrijven gelet, want het moet wel leesbaar zijn. (Even voor de duidelijkheid; er heeft nog nooit iemand geklaagd over mijn handschrift en het wordt over het algemeen als zeer duidelijk ervaren.) Maar de WSP van Mannheim had er moeite mee, ik ook vaak met het Duitse handschrift overigens.
Dit zijn dan alleen nog maar de controles van overheidsinstellingen. Verder hebben we dan nog te maken met controles door of voor verladers zoals EBIS en VOW-check, kortom er gaat geen keer voorbij dat er in mijn veertiendaagse periode aan boord niet op de een of andere manier een controle plaatsvindt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (42)

  • Juist jantina!

    Maar je moet er gewoon voor zorgen dat je je spul in orde hebt aan boord,vaar je een paar nachten door zonder voldoende personeel,word je gepakt,heb je gewoon pech,andere keer heb je geluk,dat is ook het risico van ondernemen.
    Let gewoon goed op waar je een boete voor krijgt,en zorg dat je je regels ook kent aan boord.
    En oudjes in de binnenvaart ( en ook de zeurende jonge schippertjes ) let niet zo op de moderne nieuwbouwers,en mensen die wel de boekhouding doen onder het varen of tv zitten te kijken,let gewoon s op je eigen leventje please!!
    Ik ga verder met TV kijken op mn 107 cm flatscreen in de mist,doei

    Geplaatst door: johan op
  • er moet veel gecontroleerd worden mensen want wees eerlijk elke schipper is eigenlijk een grote crimineel die altijd te lang vaart en de hele dag zit te denken hoe kan ik de wet nog meer overtreden politie of rws alles in een container gooien en enkele reis naar de noordpool ga maar op ijsberen jagen smerige strepenjagers

    Geplaatst door: p op
  • Als je piloot een beetje goed afesteld is, zit je uren jezelf kapot te vervelen een tv helpt goed tegen de verveling en je blijft met de wereld op de hoogte, als het druk is of bij een sluis dan zet je hem gewoon ff uit, je hebt inderdaad mensen die kijken t.v. doen hun boekhouding ,lezen een boek, luisteren naar 2 marifoons en er ontgaat hen niets en er zijn mensen die zitten in een donkere hut goed op te letten en zich te ergeren aan iedereen die het anders doen dan zijzelf en als het er op aan komt te zenuwachtig zijn om op de vaart bezig te zijn, daar komt ook hun frustatie vandaan.

    Geplaatst door: Jantina op
  • geen tv word er niet meer gevaren dan valt iedereen in slaap maar jij niet he sonseekerkganger

    Geplaatst door: stekker op
  • alleen gaat het erom dat het er tegenwoordig niet meer om gaat of de vaartijd wel klopt, want die klopt wel. het gaat erom dat ze aan boord komen om te kunnen schrijven en dan net zo lang zoeken tot ze iets vinden. vaak dingen die het er echt niet meer of minder veilig op maken. we hebben het over stickertjes en stempeltjes en over de tegenstrijdigheid van de wsp onderling, dat verhaal wat de schrijver verteld heb ik zelf ook meegemaakt, wat ze aan ludwigshafen zeggen dat goed is word in mannheim afgekeurd. heb daar maar eens een verklaring voor en ga niet zitten mekkerren over of de tv wel of niet aan kan tijdens het varen, ohja, op t moment ben ik met 23 km te daal, niets geraakt.

    Geplaatst door: skipperdiesel op
  • radar is wat anders he dan die stomme tv . zeker weten want je lult maar op los .ik ben er voor dat het mag uitgevoerd worden dat tv alleen maar mach gebruikt worden als je stil ligt in de auto als je rijdt gaat het ook niet en stil staat kan je ook kijken . zo zou het moeten ook in de scheepvaart zijn

    Geplaatst door: sonseeahray op
  • Nou verbied dan ook gelijk al die camera schermen in de stuurhut,mag je daar ook niet meer naa rkijken,kom nou,let gewoon s op je eigen leventje en als die zo saai is,koop een tv,heb je ook nog s een beetje plezier.
    Niks mis met tv kijken in de stuurhut,maar als het druk of wat dan ook is,is het ander verhaal,maar ik zet lekker de tv aan,en trouwens s’nachts kijk ik nooit buiten,op je radar zie je voldoende.

    Geplaatst door: johan op
  • als je alles goed voormekaar hebt is er niks aan de hand.
    Vind het wel goed dat er zo veel wordt gecontroleerd.
    Iedereen houd zich in een keer aan de vaartyd,als jy met vier man vaart continu,en de buurman met 3,zo helpen we alles naar de klote.

    Geplaatst door: henri op
  • boekhouding moet je doen als je stil ligt en morgen mag er een wet komen tv buiten het stuurhuis . want in een auto die rijd mag je als bestuurder ook niet kijken tijdens rijen . zo als dat bij de controlen bij komt dan geen probleem want loop wel de spuigaten uit met je te tv s in stuurhuis

    Geplaatst door: sonseeahray op
  • misschien word er een beetje afgeweken van waar het echte artiekel over gaat heren?? het gaat om dat er 2, 3 keer per week een stel agenten o.i.d in de stuurhut staat, de binnenvaart lijkt wel de meest gecontroleerde bedrijfstak te zijn tegenwoordig, gekkenwerk

    Geplaatst door: skipperdiesel op
  • Ik heb gekeken naar het filmpje op youtube van spits bij terneuzen.Dit bedoel ik nou verander de wereld begin bij jezelf uniform of niet.Oja en niet op de vingers willen worden getikt door uniformen is onzin.Het gaat erom hoe en iedereen weet als jezelf eerlijk bent dat er egotypetjes bij zijn die nu in deze tijd extra hard hun werk overdreven uitvoeren!laten we met z’n allen het menselijk houden en controle moet er blijven maar niet op een manier van streepjesjagen(oneerbiedig gezegd).

    Geplaatst door: mvg BG op
  • Gewoon niet zeiken en varen,als je gepakt word,jammer dan,zorg dat je als schipper probeert alle regels en wetten te kennen,niet zomaar toegeven dat je een fout begaan bent,want veel boete’s mogen niet eens uit geschreven worden.Als je als schipper een nachtje door wilt,met 1 bemanningslid te weinig en je word niet gepakt heb je gewoon mazzel,word je de tweede nacht gepakt heb je pech.Zo gaat dt toch?
    En waarom zou je geen tv kijken onder het varen?of je boekhouding doen?Je moet gewoon je kop er bij houden,word het even druk dan zet je t aan de kant.of druk je de tv op de radio!Als ze zulke dingen ook nog gaan verbioeden dan word het schippersleven ineens wel heel erg min.

    Geplaatst door: johan op
  • Dat het TV kijken, onder het varen door de schipper, toegestaan is door de overheid heb ik nooit begrepen. Je bent aan het varen of je doet iets anders. Het is niet alleen het TV-kijken, ik weet van schippers die hele boeken zit te lezen en hun administratie bijwerken tijdens het varen.Ik heb een aantal jaren op een verkeerspost gewerkt en daar gebeurden ook dingen die niets met het werk te maken hadden. Tv kijken en later de laptops! Die werden later trouwens verboden tijdens je werkzaamheden. Maar zoals in iedere beroepstak wil niemand op zijn vingers getikt worden door iemand in uniform, onder het motto “er moet meer blauw op straat maar ik doe niets fout, ga lekker die andere collega maar lastig vallen”.

    Geplaatst door: ex-verkeersleider op
  • Verkeersleider, Dat hebben we laatst is gezien op joutube hoe goed jullie handelen als er een spits dreigt af te zinken in Terneuzen.

    Geplaatst door: Alex op
  • @verkeersleider natuurlijk heb ik geen inzicht in de binnenvaart,maar gelukkig hebben wij daar ambtenaren voor: Politie,RWS,en nu ook nog onze verkeersleiders, die geven ook nog een spuit modder.Maar verkeersleider, hoe belangrijk kun je je voelen, als het wel fout gaat door het toedoen van verkeersleiding? Dan hoor je ze een tijdje niet.En ik denk dat als het fout gaat, de schipper verantwoordelijk blijft,lekkermakkenlijk als je als verkeersleider geen risico loopt.En lekker lopen zeuren als er een Fransman roept,”die kunnen we niet verstaan”.Maar verkeersleider, ik heb geen inzicht in de binnenvaart maar ik kan die Fransman wel begrijpen.Maar de meeste belangrijke mensen kunnen wel Frans verstaan.En waarom zou ik nog aan boord blijven verkeersleider? zodra iedereen AIS heeft, kun jij hem wel besturen van uit je toren,dan ben je pas echt belangrijk.Maar geloof mij verkeersleider,de meeste schippers kunnen zelf wel om de bocht varen zonder begeleiding.En je beweerd nogal wat met aan de grondvaren,ja natuurlijk elke dag een stuk of 10 aan de grond.En dan de Politie: stabiliteit met containerschepen, lekkerbelangrijk! Elke dag minimaal 1 schip op zijn kant.Nee Politie, ga lekker eens op de terminal kijken dat de gewichten wel kloppen van de container,nee dat gaan ze niet doen,liever de schipper de schuld geven en PV uit schrijven.Dat zijn nog mensen waar je nog makkelijk geld kunt maken.Gaan ze naar de terminal,dan hebben ze gelijk een jurist op hun dak, en dan gaat er te veel tijd in zitten.En ik verlang naar de tijd terug dat de ambtenaar nog een beetje meedacht met de schipper,dat maakt het in de binnenvaart weer een beetje gezellig.

    Geplaatst door: MVG JR op
  • Als je nou zo graag televisie kijkt moet je een 8 tot 5 baan nemen op de wal of gewoon vroeg gaan liggen,een bouwvakker staat ook niet met een tv op de stelling.

    Geplaatst door: Ovcák op
  • En volgens mij staat op de post ’s avonds ook altijd de televisie aan!!

    Geplaatst door: Wouter van Haaften op
  • Lijkt mij een raak schot beste BG! Ik geloof niet echt dat het een mening is. Kijk om u heen en verbaas u!

    Geplaatst door: Duh! op
  • @beste verkeersleider.U mag dan wel zoveel puntjes benoemen,maar begin eerst bij uzelf en schrijf niet in gefrustreerd uw mening en zogenaamde bevindingen op.Uw doel schiet u hierbij mis.Want het is heel gemakkelijk te zeggen als jullie niet gelijk reageren dat wij ook maar vaststellen dat het koffiezet apparaat weer aan het vullen zijn!Dit soort uitlatingen heeft geen zin,ga na wat je echt wil bereiken in je tekst.Let hierbij vooral op de woordkeuze.

    Geplaatst door: mvg BG op
  • G Aarnoudse;

    U bent een schoolvoorbeeld waarom er zo veel gecontroleerd wordt. Door mensen als u is het voor bedrijven die zich wel aan de wet houden een moeilijk bestaan. En de meeste reactie gaan over de WSP, hoe veel controles doen deze mensen dan? Verkeersleider u heet wel gelijk, maar het gevaar wordt door vele onderschat.

    Groeten,

    Erick

    Geplaatst door: erick op
  • zat met me kop naast zijn kont gaat Tja tv kijken is heel belangrijk tijdens het varen. Nog niet zolang geleden liep ik een container op bij Nijmegen savonds. Druk tv aant kijken. Ik zat met me kop naast zijn kont trekt ie zijn blauwbord weg. terwijl ik er naast zat. Zelfs na meerder keren roepen naar die container (naam noemen we maar niet)Geen reactie van hun zeide als ook niet van de post. Tja wat is dan belangrijker? tv kijken tijdens het varen in het donker en niet meer opletten of je oploper maar voor zijn ballen gaan varen? Afschaven die tv’s in het stuurhuis. Ga ze daar maar opbekeuren want het scheeld je veel ellende tijdens het varen!

    Geplaatst door: Dozo op
  • @ Mvg JR:

    als deze drie punten u NIET bekend voorkomen, heeft u waarschijnlijk geen inzicht in de binnenvaart.

    Deze drie zijn veel voorkomende gevallen waarbij de oplettendheid van de schippers wegvalt.

    Als u mij niet geloofd nodig ik u graag uit op een verkeerspost naar keuze te bezoeken, en dan zult u zien dat ik 100% gelijk heb.

    Dit is niet van toepassing op alle schippers, maar helaas wel een hoop.

    Geplaatst door: Verkeersleider op
  • @verkeersleider kunt U voor mij die 97 punten even op schrijven,deze 3 slaan nergens op.Ik kan mij er ook niets bij voor voorstelen dat U verkeersleider bent met uw taalgebruik.

    Geplaatst door: MVG JR op
  • Tsja, zeuren over controles, misschien soms terecht maar ik denk dat de schipperij niet hoeft te klagen. Hopelijk pakken ze die “enkeling” hard aan zo dat het voor alle welwillenden eerlijker wordt om te concureren!

    Geplaatst door: Duh! op
  • verkeersleider je hebt gelijk .ze kijken tv en en ze lullen maar raak op de marifoon .of er zijn er die gewoon niet luisteren op marifoon .

    Geplaatst door: s op
  • Veel controle’s….ja het is wat overdreven soms.

    Maar misschien kunnen sommige schippers eens een keertje in de spiegel kijken…..

    -Levensgrote televisies in de stuurhut.
    -slechte tot geen reisvoorbereiding.
    -lekker ouwehoeren op 77, ipv op te letten.

    En zo kan ik nog 100 voorbeelden noemen die ik dagelijks als verkeersleider voorbij zie schuiven.

    Maar ja, liever een grote bek tegen de post als je ze op een fout wijst.
    En als ze bijna met hun kloten aan de grond zitten, hebben ze altijd een excuus…ïk had het heus wel gezien hoor post…” jaja..

    Geplaatst door: Verkeersleider op
  • in plaats altijd de zelfde controle te doen . zouden ze beter eens meer op alcohol controle doen .want er zijn zeker die ook nog varen met een glasje op.

    Geplaatst door: s op
  • Van mij mogen ze komen maar 5x in 1 week komen vindt ik wel wat overdreven, vooral in Bulstringen kunnen ze er wat van, elke dag kwamen ze weer omdat ze weer wat vonden wat niet goed was in hun ogen.
    Dan blijf je echt niet meer vriendelijk hoor.
    Laatst in de opvaart op de Rijn kwamen ze ook,over de bolders zeuren dat ze niet wit zijn ze hebben altijd wel wat.
    Laat ze eens bij die poolse schippers aan boord stappen, daar zie je ze nooit.

    Geplaatst door: Schippersvrouw op
  • oen ik vroeger nog samen met mijn ouders voer in duitsland kwam mijn moeder, bij een controlle van de WSP, met 25 mark naar boven.Ze zij tegen de ambtenaar die net binne was: Die brauchen sie doch? Met een rood hoofd ging de man weg. Tja wij noemden de wSP altijd de 25 mark brigade. Tja door de inflatie en Euro is het nu gewoon ff anders.

    Geplaatst door: Gerrie op
  • Kijk dat is nog eens een tip waar we wat aan hebben!

    Geplaatst door: Henk op
  • Tip.

    gebruik een vul potlood voor het invullen van u vaartijden boek.zeer makkelijk in het gebruik.voor variable vaartijden.en in het boek des levens staat nergens dat je met pen moet invullen. doe u voordeel er mee.

    Geplaatst door: G Aarnoudse op
  • Beste Joep, ik heb al een aantal van uw reacties, dit onderwerp aangaande gelezen. Het lijkt me zo, dat u voor RWS o.i.d werkzaam bent. Dat is prima, maar als je goed rond je heen kijkt in die organisatie dan weet je dat het om PIN’s gaat. Dan weet u ook dat u met een BOA-diploma en wetsaanwijzing op zak als het ware een stuk gereedschap aangereikt krijgt om mee te handhaven. Dat is prima, dat moet ook wel. Maar wat niet goed is, is om te pas en te onpas dat stuk gereedschap te gebruiken voor allerhande futiliteiten en om irritaties op te wekken bij hardwerkende ondernemers, die hun boel sowieso op orde willen hebben.

    U bent niet alleen handhaver als RWS-er (of andere controlerend en handhavende instantie), maar ook dienstverlener. Dan verleen je dienst, door te adviseren, door te waarschuwen, door zaken uit te zoeken hoe e.e.a in elkaar zit qua wetgeving alvorens een bekeuring uit te delen, en dan maak je ook simpel een praatje.
    Er zijn er genoeg die de dienstverlening-handhavings-kerk in het midden houden. Ze rapporteren dat ook vaak genoeg naar kantoor, dat iets ook gewoon te ver gaat. En daar wordt iets (langzaamaan) mee gedaan. Dan nog de mogelijkheid van de individuele BOA of AO om zich te beroepen op discretionaire bevoegdheid. U hoeft(of als u het niet bent, de BOA)niet altijd te bekeuren, u heeft die vrijheid. Dat wil niet zeggen dat je maar lekker alles moet/kan laten gaan, maar u kunt u er wel op beroepen.Uw baas (als BOA) is een Officier van Justitie, niet uw chefs van RWS, hoe graag ze dit ook zouden willen)

    Allemaal goed en wel, de goeden daargelaten, maar er zijn er ook veel die zich op cursussen en trainingen al op voorhand zitten te verkneukelen om als een olifant in de porseleinkast te keer te kunnen gaan, omdat ze zich opeens erg belangrijk vinden en voelen. Soms zo erg dat deze lui reeds op die trainingen door collega’s en trainers op de vingers worden getikt! Die vergeten voor het gemak dat je wel voor een dienstverlenende overheid werkt. Die appeltjes moeten er van tussen, om uiteindelijk weer terug bij de “oude” politieman te zijn uitgekomen, die het zonder vesten en pistolen en BOA-insignes “aangenaam” houd.
    En, helaas, er zijn er teveel die weliswaar goed bezig zijn, maar ruimschoots kennis tekort komen over “dichtgelaste” nooduitgangen(?), die tot drie maal toe interessant een BOA-insigne tonen, die verbaliseren op het buitenboord scheppen van een hoopje zand uit een, notabene(!) “bezemschoon” gangboord! (zie SAV!)
    Voor de schippers: neemt alle relevante wetten bij de hand, lees u in, en neem de pen ter hand om Officieren van Justitie bezwaarschriften te sturen als de schikking op de deurmat ligt. Die worden het niet alleen beu, maar gaan ook uiteindelijk bellen naar RWS e.d om te vragen wie al die nutteloze processen-verbaal allemaal inleveren.

    Geplaatst door: out insider op
  • Klaas Jan.
    Ik steun je betuiging.
    Grt J.v.Houte.

    Geplaatst door: v.Houte op
  • ik ben gepensioneerd,lange tijd op de binnentankvaart werkzaam geweest,en ook in de bevrachting binnentankvaart, u moet zo denken geachte binnenvaartman, jullie doen zo goed mogelijk het werk, de waterpolitie ook maar de top moet het toch van de riante salaris hebben, en wat denkt u van de nieuwe vloot, die de politie kort geleden weer heb laten bouwen, het moet toch ergens weer terug verdient worden, zodat de top weer meer gespekt word met de riante toeslagen.

    Geplaatst door: albert peperkamp op
  • Wat een heerlijk herkenbaar verhaal. Natuurlijk doen zij hun werk, maar moeten wij alles maar accepteren dan?? Als alles goed is, waarom na 3 maanden weer controleren?? Ze kunnen alle vervaldata van brandblussers enz zo in de computer zetten en die zijn 2 jaar geldig hoor. Hoogstesn zou er een personeelprobleem kunnen zijn. Maar de ene keer zijn ze druk over de bemanning, dan over de witte rand van eht blauwe, want die moet wel 5cm zijn. Heb je al 5x bemanningscontrole gehad. is die 5x goed, de 6e keer zit je nog met dezelfde bemanning is eht ineens niet genoeg. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. In 1 jaar tijd 10 controle, waarvan 1x een warnung, want we waren een half uur te vroeg begonnen. Als we aangeven dat we dan wel een familiebedrijf zijn, maar dat we er geen familie meer bij hoeven staan ze je aan te staren of ze het in keulen horen donderen. Veiligheid, erg belangrijk, maar een goedkeuringsstcker, zodat je er weer een jaar vanaf bent zou wel eens lekker zijn!!

    Geplaatst door: E op
  • deze mensen doen gewoon hun werk. en dit is door hogerhand opgelegd en daar kan de betreffende ambtenaar niets aan doen. graag begrip voor de situatie

    Geplaatst door: Joep op
  • Heb vorige week ook kontrole gehad van een wat oudere politieman in Emmerich, alles was in orde (droge lading schip) behalve dat het hefvermogen van de autokraan er nog op geschilderd moest worden. Hij vertelde me dat de wsp vroeger geen politie-autoriteit boven hun had, nu wel en die vinden het niet kunnen dat ze maar 3 visites per dag deden. Het wordt gewoon door walambtenaren vergeleken met vrachtwagencontoles. Maar 3 controles op zeg maar 200 schepen per dag is toch veel meer dan bv 30 controles bij 30.000 vrachtwagens die ergens voorbijrijden!? Dat hebben we nu met ambtenaren die niets van scheepvaart kent! Binnenvaart is gewoon een gemakkelijk slachtoffer.

    Geplaatst door: schipper 2 op
  • Knap stuk, volledig mee eens. Ik stel voor regelmatig dit onder de aandacht te brengen omdat het te schrijnend aan het worden is. Het ligt niet zo zeer aan de mensen die aan boord komen maar met het beleid waarmee ze worden weggestuurd. En het beleid dat ze zo talrijk en overbevolkt aan het werk zijn. Ik zeg altijd dat we een ‘familiebetrieb’ hebben en gezien de frequentie van hun bezoek moeten we haast wel een ‘kriminalfamilie’ zijn. Overigens heb ik nog nooit een bekeuring gekregen daar gaat het niet om, ze zijn ook allemaal best vriendelijk, naar gelang wat zelf ‘zaait’. Het punt is: het voelt alsof je niet in de haak bent vanwege hun buitenproportionele drang naar controle.
    Overheidsbezuinigingen liggen hier echt voor het opscheppen.

    Geplaatst door: Jacco Theunisse op
  • Als je de boel in orde heb en je houd je aan de regels dan heb je niks te vrezen. Wat is het probleem dan?

    Geplaatst door: jan op
  • Gewoon buiten laten staan die gasten je hoeft ze niet binnen te laten ,en als het dan regent komen ze gelijk niet meer terug.
    Lijkt inderdaad de laatste tyd nergens meer op.
    Bij mij komen ze er ook niet meer in.
    gr Johan

    Geplaatst door: johan op
  • Hoelang zou het duren voordat Joep met een of andere RWS-praat komt? Waarin gezegd wordt dat hij het heel goed vind wat RWS en de politie doet.

    Geplaatst door: studentje op
  • Ik ben het helemaal eens met deze schrijver.Heb geen tanker maar een drooglading schip,en het komt de spuigaten uit met die controles!

    Geplaatst door: kees op

Reageer