Geen rol AIS bij verbaliseren binnenvaart

Geen enkele handhavingsdienst in de binnenvaart bekeurt uitsluitend op basis van het Automatic Identification System (AIS). In de zeevaart gebeurt dit wel. Koninklijke Schuttevaer kreeg bij de vrijwillige invoering van AIS echter garanties van de overheid dat de privacy van binnenvaartschippers niet in gevaar zou komen.

Door Hans Heynen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (28)

  • Alles keuren en controleren met en zonder ais varen van 8 tot 5 dan zorgt Brussel dat we overal kunnen vastmaken en slapen en gaat het niet tja dan doen we net als Griekenland 130 mijard van de belasting betaler erbij toch of is dat weer te simpel

    Geplaatst door: jantje op
  • Weg transporteurs knoeien met de tachograaf, maken veel te veel uren.
    Schippers knoeien met de tachograaf, diepgang en bemanningslijst.
    Allebei de transporteurs vervoeren onder de kostprijs, dus lijkt mij duidelijk, dat is niet de oplossing

    Geplaatst door: Hein. op
  • iedereen die voor is bvb subaru rijder 😛
    waarom zet je hier dan niet gewoon wie je ben is presies het zelfde maar dat wil je niet want dan ben je bang dat je gegevens bekend zijn
    en polietie lacht ons gewoon in ons gezicht uit zometeen ze zitte lekkker onderuit in hun luie stoel en daar komt jacob met 19 km op adam rijnkanaal hoeveze aleen nog maar te klikke en klaar zijn ze weer 100 eu verdiend
    vriendelijke groette van jacob

    Geplaatst door: jacob kuipers op
  • Ik begrijp de schippers niet, ze willen vrijwillig zo lang mogelijk varen per etmaal, met heel weinig mensen aan boord. Denken die mensen dat daardoor er echt meer over blijft onder de streep??
    Wanneer we morgen met een dagvaart schip niet langer mogen varen dan 12 uur en de pakkans is 95% bij overtreding. Houden we geen cent minder over. Maar maken wel veel minder uren, dat is toch een vooruitgang??
    Door al dat gekonkel varen we ons eigen vracht naar beneden!!

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Meneer Ik schrijft ,de grootste boeven zitten in Den Haag,mijn vader zei altijd rechtbanken zijn draaibanken, ben het met beide eens.

    Ex zeevarende

    Geplaatst door: J.schutte op
  • De Joopjes in onze sector zijn de oorzaak van de teloorgang van een mooi beroep.

    Van mij mogen ze alles gebruiken om deze Joopjes van het water te halen…

    Geplaatst door: Flipje op
  • Zo te lezen vinden schippers normaal wat niet normaal is? En denken dat zij boven de wet verheven zijn. Gewoon bekeuren bij overtredingen (inmeervoud)Maar het komt over dat met zoveel overtredingen minder vrachtprijs nodig is om het bedrijf te laten draaien? Als er met een auto een over treding word gemaakt word dat ook electronies vast gestelt waarom bij de binnenvaart niet?

    Geplaatst door: gerrit op
  • Joop is niet gefrustreerd, Joop zegt gewoon; iedereen mag zo veel geld verdienen als je wil..als ik 2nachten in de stoel zit, en ik wordt bekeurd dan is het mijn risico..als ik geen boete krijg dan hou ik er een mooi zakcentje aan over. Moet meneer Hagens niet aankomen met maximaal 10uurtjes varen, klinkt als; Liever lui dan moe.

    Geplaatst door: Joop op
  • Ook wel eens gedacht aan het meld en volg systeem???
    Daar moet je ook het aantal opvarende melden.

    Geplaatst door: IK op
  • Ik denk dat Hagens en JW wel een punt hebben.
    De sector is doodziek, terminaal?
    We gaan het zien….

    Geplaatst door: Flipje op
  • Beetje gefrustreerd Joop ?
    Rust tijden oke maar wat als er geen plek is om te slapen? wat dan?

    Geplaatst door: Arie v E op
  • Altijd weer die Hagens, wat komt u toch weer met creatieve oplossingen zeg, u voelt zich vast een echte wereldverbeteraar? Succes met uw missie. Wat een gezeur over dat Ais zeg.

    Geplaatst door: Joop op
  • Mijn vader zei altijd de grootste boeven zitten in Den- Haag,na 25 jaar zie ik het ook

    Geplaatst door: Ik op
  • MET ALLE RESPECT,
    Hoe willen we de vaartijden invullen als er niet eens gerekend kan worden over de vracht prijzen.
    Het is toch moeilijk voor buitenstaanders om ons mooie beroep nog serieus te nemen.
    Ik gebruik AIS veel, maar vele concurenten nemen niet de moeite om de juiste gegevens in te vullen zodat de overige schepen kunnen anticiperen,zelfs veel blauwe kegel schepen vullen het niet juist in.
    Hoezo we willen dit of dat, laten we zelf eens het goede voorbeeld geven.
    Dan hebben we ook recht van spreken.
    Helaas heb ik de hoop verloren op elke samenwerking en inhoudelijke invulling over deze onderwerpen. Exacte vaartijd is nagenoeg niet haalbaar vanwege (VEEL)te weinig overnachtings mogelijkheden. Vrachtwagens hebben veel meer mogelijkheden en zijn door hun snelheid sneller bij een nieuwe slaap mogelijkheid.
    Zelf maak ik veel mee dat mijn concurenten snachts varen, zelfs alleen vaarders,hoezo de markt is slecht, dit doen we zelf door ons verkeerde gedrag.Iedereen kletst over iedereen maar het lost niks op.Maar dit snappen we helaas niet. Wat mij betreft laat de boel maar escaleren.
    Hopelijk gaat iedereen nog eens goed nadenken en in de spiegel kijken naar zich zelf.
    Gegroet,

    Geplaatst door: JW op
  • Interessant is dat er altijd weer naïvelingen zijn die denken dat het allemaal wel wat meevalt en dat het hun niet zal treffen.

    Als je in de toekomst volgens een vaarplan “moet” varen piep je wel anders, elke beweging die je doet zal gevolgd worden, en elke vrijheid binnen je beroepstak zal verdwijnen.(o.a. met behulp van de AIS)
    En nee het zal mijn tijd niet duren.

    Big Brother Rules.

    Geplaatst door: Tom op
  • Wat een gezever, die AIS verandert niets aan het bedrog wat we allemaal wel eens doen, omdat de kinderen gehaald of gebracht moeten worden of een langere vrije dag, je schrijft een derde in het vaartijdenboek als je op de bestemming bent en niet onderweg, want het is valsheid in geschrifte, en de pakkans groter.
    Beter zou zijn om elk schip met een tachograaf uit te rusten zodat je reglementair een maal in de zeven dagen 2 uur extra mag maken.
    Het zou misschien nog beter zijn om i.p.v. 14 uur te varen 10 uur te varen zodat we meer vrije tijd hebben en men meer per ton moet betalen daar er een schaarste aan ruimte komt, overigens komt dit idee niet van mij maar is dit een paar jaar geleden al geopperd door een collega.
    Voordelen meer sociaal leven, minder slijtage aan het materiaal, meer tijd voor de kinderen.
    Een X aantal uren in de week met minimale rusttijden is ook een idee, zodat je de week zelf in kan delen.
    Niet te geloven, ik denk dat de heren vrachtwagenchauffeurs de oren beginnen te klapperen als ze horen hoe weinig wij gecontroleerd worden.

    Geplaatst door: Hagens op
  • “Te lang varen doen we allemaal wel eens, of iets te vroeg beginnen enz”
    Het is misschien te begrijpen, maar sta dan ook voor de gevolgen in!
    Degene die het volgens de regels doen hoor ik nu niet rageren, en uit ervaring weet ik zeker dat dat het kan!

    Geplaatst door: 85 meter met 3 patenten en volmatroos!!! op
  • Ik weet dat de kustwacht (er) geen enkel probleem (mee) heeft een bekeuring uit te schrijven aan de hand van AIS gegevens. (zie ook het stuk in de binnenvaartkrant van Evert Bruinekool). Men heeft alleen beloofd dit niet te toen aan de hand van vrijwillig aangelegde AIS. En nu wordt het binnenkort verplicht. Het is beleid nu niet te bekeuren. Beleid wijzigt.

    Geplaatst door: Henk Wijga op
  • U2naar aanleiding van beloftes ,die gedaan zijn op het gebied van AIS,moet men dit maar vergelijken met andere beloftes van de overheid ,zij zijn het papier niet waard, het is alleen jammer,dat de organisaties van al deze beloftes uitgaan, alleen wanneer men dit europees bekijkt kan man merken dater om ons heen anders overgedacht wordt,en dat wordt eenvoudig onder tafel gewerkt, men denkt nog steeds nederlands en niet europeesm

    Geplaatst door: HOF op
  • Te lang varen doen we allemaal wel eens, of iets te vroeg beginnen enz., maar NIET altijd om er financiel beter van te worden (economisch delict).
    Soms gewoon om een hele dag vrij te varen ipv eerst nog bezig te zijn, daardoor pas half op de dag thuis, zodat het amper zin heeft om nog van boord te gaan.

    Geplaatst door: Pjotr op
  • nammen van de amtenaars opschrijven,en als je denkt dat ze dus ais geruiken voor controle vragen of hij direct van boord gaat en een klaagt sturen naar de rws of rptw.
    mogen ze nooit meer bij je aan boord komen.
    gehoordt van een buurman,en het klopt ook nog.
    kom nu maar weer eens langs.
    de schone strpentrekkers

    Geplaatst door: noorden op
  • De toenmalige minister Eurlings heeft het zelf gezegt,dat als de mogelijkheid er is,politie en justitie in de toekomst er gebruik van gaat maken.

    Aleen de boel waterdicht te krijgen voor de overheid bij de rechtbank,zal niet mevallen.

    Het is electronica dus aan onverklaarbare storing onder hevig,en gaat dat maar eens uitleggen bij meneer de rechter,als er stukken van de weergave ontbreken.

    Geplaatst door: Dirk op
  • Gewoon aan de vaartijd houden, en voldoende bemanning. Als dat op orde is, dan hoeven we ook niet te klagen hier.
    Ik zeg: de bekeuringen lekker hoog maken, en economisch delict toepassen.

    Geplaatst door: IK op
  • 2 jaar geleden ook gecontroleerd op de Westerschelde door IVW.
    Wij waren daar bagger en opspuit werkzaamheden aan het doen thv Breskens.

    Mr. IVW wist ook exact te vertellen hoeveel uur wij per dag voeren (6-8 uur rust, daarna 1 uur werk en dan weer rust), want dat had hij gezien op AIS.

    De SI rusturen lijsten klopten niet exact met hetgeen hij genoteerd had van AIS en na 1,5 uur zoeken had deze meneer eindelijk een reden gevonden om ons stil te leggen, maar helaas voor hem (2e controle die dag), waren wij 1 uur later alweer in de vaart omdat de rusturenlijsten toen wel in orde waren.

    RWS, KLPD en Kustwacht zullen de AIS gegevens misschien niet gebruiken, maar IVW heeft daar sch*t aan blijkbaar.

    Geplaatst door: Andre op
  • gewoon het gesprek op nemen .ze zeggen dat ze het niet doen via ais maar dat kunnen wij nooit controleren .want ze luisteren immers ook marifoon gesprekken af en aan leiding daar van komen ze ook aan boord ter controle zelf mee gemaakt en bevestigd door door de dienst doende .dat er controle is oke .maar er is geen beroepsgroep die zo gecontroleerd word als de binnenvaart

    Geplaatst door: niet te geloven op
  • Afgelopen jaar kreeg ik in de coenhaven een ambtenaar van ivw aan boord voor controle,nadat hij werkelijk alles uitgespit had,ook het vaartijdenboek zei hij:als ik twijfel aan het boek kijk ik gewoon op marinetraffic,makkelijk toch ik hoef geen ais in mijn auto.
    nee er wordt geen gebruik gemaakt van de ais gegevens hoor……….

    Geplaatst door: pieterman op
  • Tja

    En wat is het probleem als het wel gedaan wordt?
    Het doorvaren is oneerlijke concurentie ten opzichte van degene die zich wel aan de regels houd. Dus….

    Geplaatst door: joep op
  • In de zee/kustvaart wordt dat anders wel gedaan door de kustwacht. Dus in de binnenvaart zal dat ook niet lang meer duren.

    Geplaatst door: Klaas Vaak op

Reageer