Verbrandingsmotor nog decennia lang kloppend hart voortstuwing

De verbrandingsmotor zal nog tientallen jaren zorgen voor de aandrijving van industriële en maritieme machines en installaties en speelt over vijftig jaar nog steeds een belangrijke rol in de transportsector. Dat verwachtte de overgrote meerderheid van de ruim tweehonderd deelnemers aan het door de Vereniging Importeurs Verbrandingsmotoren georganiseerde symposium ‘Brandstof tot Nadenken’ in Zeist. Wel zal de verbrandingsmotor steeds vaker deel uitmaken van een voortstuwingssysteem in combinatiemet andere componenten, zoals brandstofcellen en zonne energie. Een dalende aardolieproductie en strengere milieueisen leiden tot het gebruik van andere brandstoffen en stimuleren de ontwikkeling van veel schonere motoren met een hoger rendement.

Dhr. De Goey

Door Hans Heynen
Schaarse benzine en dieselolie zullen de komende jaren steeds meer worden vervangen door aardgas en door uit aardgas en steenkool gewonnen synthetische vloeibare brandstof.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Verbrandingsmotor nog decennia lang kloppend hart voortstuwing | Schuttevaer.nl

Verbrandingsmotor nog decennia lang kloppend hart voortstuwing

De verbrandingsmotor zal nog tientallen jaren zorgen voor de aandrijving van industriële en maritieme machines en installaties en speelt over vijftig jaar nog steeds een belangrijke rol in de transportsector. Dat verwachtte de overgrote meerderheid van de ruim tweehonderd deelnemers aan het door de Vereniging Importeurs Verbrandingsmotoren georganiseerde symposium ‘Brandstof tot Nadenken’ in Zeist. Wel zal de verbrandingsmotor steeds vaker deel uitmaken van een voortstuwingssysteem in combinatiemet andere componenten, zoals brandstofcellen en zonne energie. Een dalende aardolieproductie en strengere milieueisen leiden tot het gebruik van andere brandstoffen en stimuleren de ontwikkeling van veel schonere motoren met een hoger rendement.

Dhr. De Goey

Door Hans Heynen
Schaarse benzine en dieselolie zullen de komende jaren steeds meer worden vervangen door aardgas en door uit aardgas en steenkool gewonnen synthetische vloeibare brandstof.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer