AOW’er zonder hobby’s vaart door

Bertus Kouwenhoven leverde 1000 kuub laadvermogen in bij het dubbelwandig maken van zijn tanker Kotank 3, maar kan nog prima rondkomen. Dankzij terughoudend financieel beleid wist hij aanzienlijke tegenslagen steeds te boven te komen. ‘En nu krijgen we ook het grote geld van het Rijk!’

AOW'er vaart gewoon door
  • Binnenvaart harde leerschool voor Bertus Kouwenhoven
  • Vier aanvaringen door stilvallen motor

Door Heere Heeresma jr.
Chronische motorproblemen, aanvaringen, blacklisting – bijna niets is Bertus Kouwenhoven (1945) bespaard gebleven. Niettemin vaart hij al 21 jaar op de tanker Kotank 3 (110 x 10,50 meter, 2102 ton, 1800 pk ABC), zijn vijfde schip. Kouwenhoven was 16 toen hij op de sleeptankers van Van Ommeren begon in een tijd dat er nog kolenkachels en lampen met gloeikousjes aan boord waren. ‘Het leek zo mooi van de waterkant, maar je moest hard werken’, vertelt hij. Zijn carrière was een harde leerschool. Zo kocht hij zijn eerste tanker, een voormalig VTG-schip, onder zeer ongunstige voorwaarden. ‘Dat is heel veel ellende geweest. Je weet niks en tekent een contract. De makelaar werd steeds rijker en wij steeds armer, omdat wij alle onkosten moesten betalen.’

Met zijn tweede tanker trof hij het nog slechter. ‘Die zat in de Duitse sloopregeling en mocht niet eens varen.’ Pas met zijn vorige schip begon het lekker te lopen en met het opgebouwde kapitaal liet hij zijn huidige schip bouwen, waarop hij met zijn vrouw Christina en zoon Maurits vaart.

Total loss

In 1992 liet Kouwenhoven de Kotank 3 bouwen bij Damen in Hardinxveld. ‘Er zat geen enkele luxe op, anders kwam je niet rond. Op de schepen die je nu ziet, zit ontiegelijk veel luxe, maar de luxe bij ons is pas naderhand gekomen. Van een makelaar kregen we op wat we met zo’n schip konden verdienen. Ik ging daarmee naar de bank en die meneer zei: Bertus, scheur dat nou kapot en geef zelf eens aan wat je denkt te verdienen. Nou, dat scheelde, want je kon helemaal niet zoveel verdienen met wat je kreeg.’

Het bleek een wijs advies. ‘Toen het schip klaar was stortte gelijk de markt in elkaar. We hebben bijna twee maanden stilgelegen.’

De tijden werden beter, maar nieuwe problemen lagen op de loer. ‘We hadden een Caterpillar 3512 van 1200 pk. Dat ding heeft altijd gedraaid, maar hij lekte als een zeef. En er zat een koppeling achter die te licht was. Ieder jaar was hij kapot en de verzekering wilde hem niet meer verzekeren. Dat heb je als je een pakket neemt bij een makelaar, dan moet alles op de goedkoopste manier.’

Kouwenhoven kreeg een aantrekkelijk aanbod van een Duitse motorenfabriek om een nieuw type motor in te bouwen. ‘Maar telkens was er wat, je krijgt allemaal kinderziektes.’ Er werd overeengekomen een andere motor te plaatsen. ‘En toen is de ellende begonnen. Het was allemaal elektronica.’

Kouwenhoven zegt vier aanvaringen in een jaar te hebben gehad doordat de motor stilviel. ‘Bom, weer een schip. Werden we knettergek van. Op een gegeven moment is de hele elektroniekkast uitgebrand, dat was 25.000 euro. En door die aanvaringen waren we de verzekering uit.

‘In Dordt kwam een monteur aan boord die met z’n laptopje alles nakeek. Niks aan de hand. In Hardinxveld ging hij van boord en net boven de brug van Zaltbommel werd alles stil beneden. Toen een grote klap en hij was total loss.’

Kouwenhoven sloeg het aanbod van een derde motor af en liet in 2010 een ABC van 1800 pk inbouwen, waarover hij niets dan lof heeft.

Aanvaring

De eis van dubbelwandigheid en de bankencrisis doorkruisten de mogelijkheid om de Kotank 3 te verkopen. ‘Er waren zat mensen die dit schip wilden kopen, maar was er geeneen die geld kreeg.’

Toen hij vorig jaar klasse moest maken, besloot Kouwenhoven om zijn schip dubbelwandig te laten maken bij Groningen Shipyard. Het kostte wel 1000 kuub van de 3400 kuub laadvermogen. ‘Ik was het er niet mee eens dat een dubbelwandig schip gangboorden heeft. Als er een duwbak in loopt, zit hij nog in het enkelwandige gedeelte. En de tijd dat ik er nog mee vaar wil ik niet tegen het laaddek aankijken, want de stuurhut kan niet omhoog.’

Kouwenhoven vertelt verontwaardigd dat hij tegenover BP moest opgegeven wat hij aan zijn schip had laten doen en wat het kostte. ‘Wat hebben zij ermee te maken? Maar je moet het doen, want ze hebben de macht.’

Met blacklisting heeft Kouwenhoven ervaring na onenigheid met BP over schade aan een laadsteiger, waarvoor hij niet verantwoordelijk zegt te zijn. Momenteel is hij geblacklist bij Esso. ‘Dat loopt al anderhalf jaar. Ik heb een aanvaring gehad op de Lek en daar ben ik 100% voor vrijgesproken. Ik moet tekeningen en foto’s sturen. Dat schijnen ze in Engeland gewoon naast zich neer te leggen.’

Ondanks het kleinere laadvermogen komt Kouwenhoven goed rond. ‘Wij maken ons geen zorgen om de toekomst. We hebben altijd redelijk gespaard. Ik was eigenlijk op het punt dat ik niet zoveel meer hoefde te varen, maar ik heb geen hobby’s. En nu krijgen we ook het grote geld van het Rijk!’, lacht de verse AOW’er.

AOW’er zonder hobby’s vaart door | Schuttevaer.nl

AOW’er zonder hobby’s vaart door

Bertus Kouwenhoven leverde 1000 kuub laadvermogen in bij het dubbelwandig maken van zijn tanker Kotank 3, maar kan nog prima rondkomen. Dankzij terughoudend financieel beleid wist hij aanzienlijke tegenslagen steeds te boven te komen. ‘En nu krijgen we ook het grote geld van het Rijk!’

AOW'er vaart gewoon door
  • Binnenvaart harde leerschool voor Bertus Kouwenhoven
  • Vier aanvaringen door stilvallen motor

Door Heere Heeresma jr.
Chronische motorproblemen, aanvaringen, blacklisting – bijna niets is Bertus Kouwenhoven (1945) bespaard gebleven. Niettemin vaart hij al 21 jaar op de tanker Kotank 3 (110 x 10,50 meter, 2102 ton, 1800 pk ABC), zijn vijfde schip. Kouwenhoven was 16 toen hij op de sleeptankers van Van Ommeren begon in een tijd dat er nog kolenkachels en lampen met gloeikousjes aan boord waren. ‘Het leek zo mooi van de waterkant, maar je moest hard werken’, vertelt hij. Zijn carrière was een harde leerschool. Zo kocht hij zijn eerste tanker, een voormalig VTG-schip, onder zeer ongunstige voorwaarden. ‘Dat is heel veel ellende geweest. Je weet niks en tekent een contract. De makelaar werd steeds rijker en wij steeds armer, omdat wij alle onkosten moesten betalen.’

Met zijn tweede tanker trof hij het nog slechter. ‘Die zat in de Duitse sloopregeling en mocht niet eens varen.’ Pas met zijn vorige schip begon het lekker te lopen en met het opgebouwde kapitaal liet hij zijn huidige schip bouwen, waarop hij met zijn vrouw Christina en zoon Maurits vaart.

Total loss

In 1992 liet Kouwenhoven de Kotank 3 bouwen bij Damen in Hardinxveld. ‘Er zat geen enkele luxe op, anders kwam je niet rond. Op de schepen die je nu ziet, zit ontiegelijk veel luxe, maar de luxe bij ons is pas naderhand gekomen. Van een makelaar kregen we op wat we met zo’n schip konden verdienen. Ik ging daarmee naar de bank en die meneer zei: Bertus, scheur dat nou kapot en geef zelf eens aan wat je denkt te verdienen. Nou, dat scheelde, want je kon helemaal niet zoveel verdienen met wat je kreeg.’

Het bleek een wijs advies. ‘Toen het schip klaar was stortte gelijk de markt in elkaar. We hebben bijna twee maanden stilgelegen.’

De tijden werden beter, maar nieuwe problemen lagen op de loer. ‘We hadden een Caterpillar 3512 van 1200 pk. Dat ding heeft altijd gedraaid, maar hij lekte als een zeef. En er zat een koppeling achter die te licht was. Ieder jaar was hij kapot en de verzekering wilde hem niet meer verzekeren. Dat heb je als je een pakket neemt bij een makelaar, dan moet alles op de goedkoopste manier.’

Kouwenhoven kreeg een aantrekkelijk aanbod van een Duitse motorenfabriek om een nieuw type motor in te bouwen. ‘Maar telkens was er wat, je krijgt allemaal kinderziektes.’ Er werd overeengekomen een andere motor te plaatsen. ‘En toen is de ellende begonnen. Het was allemaal elektronica.’

Kouwenhoven zegt vier aanvaringen in een jaar te hebben gehad doordat de motor stilviel. ‘Bom, weer een schip. Werden we knettergek van. Op een gegeven moment is de hele elektroniekkast uitgebrand, dat was 25.000 euro. En door die aanvaringen waren we de verzekering uit.

‘In Dordt kwam een monteur aan boord die met z’n laptopje alles nakeek. Niks aan de hand. In Hardinxveld ging hij van boord en net boven de brug van Zaltbommel werd alles stil beneden. Toen een grote klap en hij was total loss.’

Kouwenhoven sloeg het aanbod van een derde motor af en liet in 2010 een ABC van 1800 pk inbouwen, waarover hij niets dan lof heeft.

Aanvaring

De eis van dubbelwandigheid en de bankencrisis doorkruisten de mogelijkheid om de Kotank 3 te verkopen. ‘Er waren zat mensen die dit schip wilden kopen, maar was er geeneen die geld kreeg.’

Toen hij vorig jaar klasse moest maken, besloot Kouwenhoven om zijn schip dubbelwandig te laten maken bij Groningen Shipyard. Het kostte wel 1000 kuub van de 3400 kuub laadvermogen. ‘Ik was het er niet mee eens dat een dubbelwandig schip gangboorden heeft. Als er een duwbak in loopt, zit hij nog in het enkelwandige gedeelte. En de tijd dat ik er nog mee vaar wil ik niet tegen het laaddek aankijken, want de stuurhut kan niet omhoog.’

Kouwenhoven vertelt verontwaardigd dat hij tegenover BP moest opgegeven wat hij aan zijn schip had laten doen en wat het kostte. ‘Wat hebben zij ermee te maken? Maar je moet het doen, want ze hebben de macht.’

Met blacklisting heeft Kouwenhoven ervaring na onenigheid met BP over schade aan een laadsteiger, waarvoor hij niet verantwoordelijk zegt te zijn. Momenteel is hij geblacklist bij Esso. ‘Dat loopt al anderhalf jaar. Ik heb een aanvaring gehad op de Lek en daar ben ik 100% voor vrijgesproken. Ik moet tekeningen en foto’s sturen. Dat schijnen ze in Engeland gewoon naast zich neer te leggen.’

Ondanks het kleinere laadvermogen komt Kouwenhoven goed rond. ‘Wij maken ons geen zorgen om de toekomst. We hebben altijd redelijk gespaard. Ik was eigenlijk op het punt dat ik niet zoveel meer hoefde te varen, maar ik heb geen hobby’s. En nu krijgen we ook het grote geld van het Rijk!’, lacht de verse AOW’er.