‘Ooit gaan we als schipper varen’

Ferdi Vermesi (23) en Remco Keijzer (23) varen als stuurman en matroos op de tanker Omega. Ze varen 14/14 en wonen in hun vrije weken nog bij hun ouders. Ze willen allebei ooit schipper worden, maar vinden het voorlopig wel goed zo, want ze zijn ook graag buiten.

Ferdi en Remco

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

Remco volgde de BBL-opleiding matroos op een containerschip en stapte na twee jaar over op dit schip. Hij werkt hier sinds een half jaar en doet nu de BBL-opleiding stuurman/schipper op het STC in Rotterdam.

  • Ferdi Vermesi en Remco Keijzer werken graag buiten
  • ‘Varende vrouw moet een hoop opgeven’

Ferdi vaart bijna zeven jaar. Hij deed de BBL-opleiding voor matroos op het STC en is daarna gewoon gaan varen. Hij is stuurman in zijn dienstboekje en wil zijn papieren halen via de schriftelijke cursus. Daarvoor heeft hij nog geen termijn in gedachten. Hij wil eerst het varen helemaal in de vingers hebben, voordat hij examen gaat doen. ‘Ik zie mezelf voorlopig nog niet zelfstandig varen. Dan heeft het geen zin om mijn papieren te halen. Ik wil eerst de praktijk onder de knie krijgen. Het is niet niks allemaal. De schriftelijke cursus moet geen probleem zijn, verwacht ik. Ik kan goed leren als ik het ga doen.’

Remco en Ferdi werken nu samen. Ze zien het niet als een probleem als Remco straks zijn schipperspapieren heeft. ‘Er is hier aan boord tussen ons geen strikte rolverdeling. Onze schipper is de baas, maar onderling zijn we gelijkwaardig.’
Beiden willen in de toekomst een varende functie hebben, die ze graag combineren met het werk aan dek. ‘We willen later niet alleen varen, maar ook buiten werken. Voor nu is het goed zo.’

Huis kopen

In de verre toekomst blijven ze allebei varen, voorzien ze. Over het ondernemerschap is hun mening verdeeld. Ferdi ziet het alleen zitten als hij vrije tijd kan varen. ‘Ik wil dit werk blijven doen, maar ondernemer zie ik mezelf niet worden. Ik wil niet het hele jaar aan boord zitten. Pas als ik als ondernemer ook 14/14 kan varen zou ik erover nadenken.’

Remco wil misschien ooit wel een eigen schip. Hij sluit niet uit dat hij een klassiek gezinsbedrijf wil. ‘Als dat mogelijk is. Tegenwoordig gaat het met de particulieren niet zo goed en het is moeilijk om een vrouw te vinden die aan boord wil wonen. Ze moet een hoop opgeven als ze van de wal is en het niet kent. Ik ga er vanuit dat ik in de toekomst 14/14 vaar.’
Ze zijn beiden vrijgezel en wonen nog thuis. Dat thuis wonen is wel gemakkelijk vinden ze, want alles wordt voor ze gedaan. In hun vrije tijd gaan ze graag stappen. In de nabije toekomst willen ze een huis kopen. ‘Ik vind het wel lekker thuis voor die 14 dagen. Toch ga ik een huis kopen, want mijn ouders hebben mij een limiet gesteld dat ik op mijn 25ste het huis uit moet’, vertelt Remco.
Ferdi heeft zichzelf een limiet gesteld. ‘Ik zie mezelf diep in mijn hart geen huis kopen voor mezelf alleen. Maar ik wil op m’n  26ste in elk geval het huis uit te zijn, desnoods alleen.’

Scheepsbouw

Remco komt uit een varende familie. Hij deed eerst een andere opleiding. De eerste schooljaren zat hij op het internaat in Schiebroek. Toen hij 11 was begon zijn vader bij een rederij en zijn moeder ging met de kinderen aan de wal.  ‘Mijn vader vaart bij Van der Sluis. Ik heb eerst VMBO-metaal gedaan en ben toen de scheepsbouw ingegaan. Ik heb vier jaar bij Slob in Papendrecht gewerkt en mijn diploma scheepsbouw gehaald. Maar het varen trok me toch meer.’

Ferdi ging varen, omdat veel van zijn vrienden voeren en omdat de opleiding van zijn eerste keus vol zat. ‘Ik ging vaak met schipperszonen mee. Ik wilde na het VMBO- de MBO-opleiding sport en bewegen doen, maar daar was geen plaats. Ik stond toen voor de keus om een jaar te werken en me nog een keer in te schrijven, of een opleiding te gaan doen waar ik geen zin in had. Ik koos voor een jaar werken. Een van mijn vrienden bood aan om twee weken op de Hazard mee te varen. Ik mocht gelijk blijven en ben blijven varen. Na 1,5 jaar Hazard ben ik hierheen gegaan.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Omega. Lengte: 86 meter. Breedte: 11,45 meter. Diepgang: 3,20 meter. Tonnage: 1980. Europanummer: 2326785. Motor: Caterpillar, 1380 pk. Bouwjaar: 2004. Thuishaven: Rotterdam. Eigenaar: Den Besten.

‘Ooit gaan we als schipper varen’ | Schuttevaer.nl

‘Ooit gaan we als schipper varen’

Ferdi Vermesi (23) en Remco Keijzer (23) varen als stuurman en matroos op de tanker Omega. Ze varen 14/14 en wonen in hun vrije weken nog bij hun ouders. Ze willen allebei ooit schipper worden, maar vinden het voorlopig wel goed zo, want ze zijn ook graag buiten.

Ferdi en Remco

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

Remco volgde de BBL-opleiding matroos op een containerschip en stapte na twee jaar over op dit schip. Hij werkt hier sinds een half jaar en doet nu de BBL-opleiding stuurman/schipper op het STC in Rotterdam.

  • Ferdi Vermesi en Remco Keijzer werken graag buiten
  • ‘Varende vrouw moet een hoop opgeven’

Ferdi vaart bijna zeven jaar. Hij deed de BBL-opleiding voor matroos op het STC en is daarna gewoon gaan varen. Hij is stuurman in zijn dienstboekje en wil zijn papieren halen via de schriftelijke cursus. Daarvoor heeft hij nog geen termijn in gedachten. Hij wil eerst het varen helemaal in de vingers hebben, voordat hij examen gaat doen. ‘Ik zie mezelf voorlopig nog niet zelfstandig varen. Dan heeft het geen zin om mijn papieren te halen. Ik wil eerst de praktijk onder de knie krijgen. Het is niet niks allemaal. De schriftelijke cursus moet geen probleem zijn, verwacht ik. Ik kan goed leren als ik het ga doen.’

Remco en Ferdi werken nu samen. Ze zien het niet als een probleem als Remco straks zijn schipperspapieren heeft. ‘Er is hier aan boord tussen ons geen strikte rolverdeling. Onze schipper is de baas, maar onderling zijn we gelijkwaardig.’
Beiden willen in de toekomst een varende functie hebben, die ze graag combineren met het werk aan dek. ‘We willen later niet alleen varen, maar ook buiten werken. Voor nu is het goed zo.’

Huis kopen

In de verre toekomst blijven ze allebei varen, voorzien ze. Over het ondernemerschap is hun mening verdeeld. Ferdi ziet het alleen zitten als hij vrije tijd kan varen. ‘Ik wil dit werk blijven doen, maar ondernemer zie ik mezelf niet worden. Ik wil niet het hele jaar aan boord zitten. Pas als ik als ondernemer ook 14/14 kan varen zou ik erover nadenken.’

Remco wil misschien ooit wel een eigen schip. Hij sluit niet uit dat hij een klassiek gezinsbedrijf wil. ‘Als dat mogelijk is. Tegenwoordig gaat het met de particulieren niet zo goed en het is moeilijk om een vrouw te vinden die aan boord wil wonen. Ze moet een hoop opgeven als ze van de wal is en het niet kent. Ik ga er vanuit dat ik in de toekomst 14/14 vaar.’
Ze zijn beiden vrijgezel en wonen nog thuis. Dat thuis wonen is wel gemakkelijk vinden ze, want alles wordt voor ze gedaan. In hun vrije tijd gaan ze graag stappen. In de nabije toekomst willen ze een huis kopen. ‘Ik vind het wel lekker thuis voor die 14 dagen. Toch ga ik een huis kopen, want mijn ouders hebben mij een limiet gesteld dat ik op mijn 25ste het huis uit moet’, vertelt Remco.
Ferdi heeft zichzelf een limiet gesteld. ‘Ik zie mezelf diep in mijn hart geen huis kopen voor mezelf alleen. Maar ik wil op m’n  26ste in elk geval het huis uit te zijn, desnoods alleen.’

Scheepsbouw

Remco komt uit een varende familie. Hij deed eerst een andere opleiding. De eerste schooljaren zat hij op het internaat in Schiebroek. Toen hij 11 was begon zijn vader bij een rederij en zijn moeder ging met de kinderen aan de wal.  ‘Mijn vader vaart bij Van der Sluis. Ik heb eerst VMBO-metaal gedaan en ben toen de scheepsbouw ingegaan. Ik heb vier jaar bij Slob in Papendrecht gewerkt en mijn diploma scheepsbouw gehaald. Maar het varen trok me toch meer.’

Ferdi ging varen, omdat veel van zijn vrienden voeren en omdat de opleiding van zijn eerste keus vol zat. ‘Ik ging vaak met schipperszonen mee. Ik wilde na het VMBO- de MBO-opleiding sport en bewegen doen, maar daar was geen plaats. Ik stond toen voor de keus om een jaar te werken en me nog een keer in te schrijven, of een opleiding te gaan doen waar ik geen zin in had. Ik koos voor een jaar werken. Een van mijn vrienden bood aan om twee weken op de Hazard mee te varen. Ik mocht gelijk blijven en ben blijven varen. Na 1,5 jaar Hazard ben ik hierheen gegaan.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Omega. Lengte: 86 meter. Breedte: 11,45 meter. Diepgang: 3,20 meter. Tonnage: 1980. Europanummer: 2326785. Motor: Caterpillar, 1380 pk. Bouwjaar: 2004. Thuishaven: Rotterdam. Eigenaar: Den Besten.