Scheepsbouw schreeuwt om kredietgarantie

Een goed werkende kredietborgstellingsregeling wordt met de dag belangrijker voor de uitvoering van scheepsbouwopdrachten. Die regeling bestaat sinds 2005, maar de banken weigeren hem te gebruiken. Scheepsbouw Nederland heeft er bij minister van Economische Zaken Maria van der Hoeven op aangedrongen de patstelling te doorbreken.

Scheepsbouw schreeuwt om kredietgarantie

‘De meeste werven en toeleveranciers hebben nog opdrachten in portefeuille tot 2010 en verder’, zei voorzitter Fred van der Wal van Scheepsbouw Nederland in zijn 5 februari in Putten gehouden nieuwjaarstoespraak tot de leden van Scheepsbouw Nederland. Van der Wal verwacht dat de scheepsbouwindustrie zich daarmee de komende anderhalf jaar staande houdt. ‘We zijn een uitermate gezonde bedrijfstak, wanneer wij uitgaan van eigen kracht en onze voornemens uitvoeren komen wij door deze moeilijke periode heen. Daar ben ik van overtuigd.’ De scheepsbouwers teren de komende jaren wel in op de orderportefeuille. Er komen nauwelijks orders binnen en het is onzeker of alle opdrachten worden uitgevoerd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Scheepsbouw schreeuwt om kredietgarantie | Schuttevaer.nl

Scheepsbouw schreeuwt om kredietgarantie

Een goed werkende kredietborgstellingsregeling wordt met de dag belangrijker voor de uitvoering van scheepsbouwopdrachten. Die regeling bestaat sinds 2005, maar de banken weigeren hem te gebruiken. Scheepsbouw Nederland heeft er bij minister van Economische Zaken Maria van der Hoeven op aangedrongen de patstelling te doorbreken.

Scheepsbouw schreeuwt om kredietgarantie

‘De meeste werven en toeleveranciers hebben nog opdrachten in portefeuille tot 2010 en verder’, zei voorzitter Fred van der Wal van Scheepsbouw Nederland in zijn 5 februari in Putten gehouden nieuwjaarstoespraak tot de leden van Scheepsbouw Nederland. Van der Wal verwacht dat de scheepsbouwindustrie zich daarmee de komende anderhalf jaar staande houdt. ‘We zijn een uitermate gezonde bedrijfstak, wanneer wij uitgaan van eigen kracht en onze voornemens uitvoeren komen wij door deze moeilijke periode heen. Daar ben ik van overtuigd.’ De scheepsbouwers teren de komende jaren wel in op de orderportefeuille. Er komen nauwelijks orders binnen en het is onzeker of alle opdrachten worden uitgevoerd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer