Vaarwegobjecten

Amsterdam keert terug naar lokale brugbediening

‘Spookbediening’, vallende fietsers en aanvaringen zijn een greep uit de problemen met centrale bediening in Amsterdam. De brugwachters keren daarom terug op een groot aantal Amsterdamse bruggen en sluizen de aankomende twee vaarseizoenen.

De inzet van lokale bediening in Amsterdam wordt nog verder bemoeilijkt doordat de brugwachterhuisjes zijn opgekocht als hotels. (Foto Wikimedia Commons)
De inzet van lokale bediening in Amsterdam wordt nog verder bemoeilijkt doordat de brugwachterhuisjes zijn opgekocht als hotels. (Foto Wikimedia Commons)

Van de 50 aangesloten bruggen en sluizen op de Centrale Objectbediening in Amsterdam, is het op slechts 20 objecten mogelijk om veilig op afstand te bedienen, laat vaarwegbeheerder Waternet weten. Op alle andere kunstwerken is de situatie te onveilig om via de centrale op afstand te bedienen. Op deze plekken keren de brugwachters terug. Waternet werkt hiervoor momenteel een concreet plan uit.

Incidenten

De extra kosten voor de inzet van brugwachters worden geschat op zo’n 600.000 euro. Waternet en het gemeentebestuur van Amsterdam namen het drastische besluit na verschillende incidenten, waarbij bruggen en sluizen onveilig werden geopend en/of gesloten. Veelvuldig storingen in de camerabeelden zorgen voor moeilijkheden op de centrale bedienpost. In 2019 viel een fietser van een brug af toen die openging, terwijl hij er overheen fietste. De bedienaar had de fietser niet opgemerkt. In 2020 voer een catamaran tijdens de doorvaart tegen de Theo Fransmanbrug, omdat de bedienaar de brug te snel sloot. Een ander incident is de spookbediening van de Scharrebierbrug op 25 augustus vorig jaar. Hierbij stond de bedienaar bij de Kortjeswantsbrug, terwijl het bedienpaneel geschakeld was met de naastgelegen Scharrebierbrug, zonder dat de bedienaar dat wist. Toen de landverkeersseinen werden ingeschakeld gebeurde dat dus op de Scharrebierbrug, terwijl de bedienaar dat verwachte op de Kortjeswantsbrug.

Na deze incidenten zijn al meerdere maatregelen genomen. Zo werken bedienaars verplicht met een headset, wordt er niet meer gegeten bij de bediendesk en mogen bedienaars geen mobieltjes gebruiken achter hun bureau. Sinds dit jaar zijn alle bedienaren ook verplicht een jaarlijks e-learning-traject ter voorkoming van incidenten af te ronden.

Nieuw ontwerp

De bruggen en sluizen die nog wel via de centrale bediening zullen worden aangestuurd, zijn objecten met overzichtelijke verkeersstromen, zoals de sluizen op IJburg, rond de Sloterplas en een drietal fietsbruggen in Amsterdam-Noord.

Ook investeert de gemeente dit jaar 400.000 euro in een nieuw ontwerp voor de Centrale Objectbediening en versterking van management en personeel. Eenzelfde bedrag is ook voorzien voor 2023. Volgens de gemeente is de huidige bediencentrale uit 2010 verouderd.

Waternet beschikt op dit moment nog niet over voldoende mensen om de bruggen en sluizen lokaal te bedienen. De vaarwegbeheerder onderzoekt nog hoeveel mensen hiervoor moeten worden ingeschakeld.

Verwachting is dat de lokale bediening van de Amsterdamse objecten vertragingen gaat opleveren voor de scheepvaart. Schipper-eigenaar Ramiro da Silva van Sleepdienst Amstel en Y, zegt dat dit al langer speelt in de hoofdstad. Hij verdient zijn geld met het verslepen van woonschepen en -arken in de regio. ‘In 2021 zijn ze bijvoorbeeld begonnen met de automatisering van de Westerdoksbrug. Dat zorgde ervoor dat de brug nu al sinds 5 mei is gestremd. Maar in het Westerdok liggen veel woonschepen. Er is wel een alternatieve route, maar daarvoor moet je voor 210 euro een speciale vergunning aanvragen.’

Da Silva verdient zijn geld met zijn sleepdienst in de hoofdstad. (Foto Amstel en Y)
Da Silva verdient zijn geld met zijn sleepdienst in de hoofdstad. (Foto Amstel en Y)

Hotelkamers

Wat terugkeer naar lokale bediening extra lastig maakt, is dat veel brugwachtershuisjes zijn verhuurd als hotelkamer. ‘Daar kunnen ze dus niet in. Dan moeten brugwachters die bruggen dus in weer en wind buiten bedienen’, schetst Da Silva. ‘Ik ben tevreden over de brugbedienaars hoor. Die roeien ook maar met de riemen die ze hebben.’

Waternet zegt meerdere opties voor de brugwachterhuisjes te bekijken, zodat het werknemers zijn werk kan uitvoeren. ‘Weersfactoren kunnen inderdaad vervelend zijn, maar mogen geen reden zijn voor vertragingen.’

Gemeente Amsterdam laat weten dat het stopt met reparaties aan de huidige Centrale Objectbediening. Vanwege het herontwerp zal de huidige situatie minstens twee vaarseizoenen in beslag nemen, laat een woordvoerster weten.

Lees ook:

18 zuidelijke bruggen en sluizen vanaf nu bediend vanuit Tilburg

Inwoners Leimuiden eisen brugwachter terug