Eurlings hapt laatste bagger uit Amsterdam-Rijnkanaal

Met de voltooiing van de baggerwerkzaamheden in het Amsterdam-Rijnkanaal, heeft Rijkswaterstaat het hele vaartraject IJmuiden-Tiel weer op diepte gebracht. Op maandag 22 maart – Wereldwaterdag – verrichtte demissionair minister Camiel Eurlings de afsluitende handeling van dit baggerproject.

Eurlings hapt laatste bagger uit Amsterdam-Rijnkanaal

Door Jacques Kraaijeveld
In totaal is zo’n 900.000 kuub slib weggehaald. De laatste kuubs werden door de minister uit het water gehaald. Daaraan voorafgaand hield hij zijn toehoorders, voor het merendeel medewerkers van Rijkswaterstaat, voor: ‘Wat mij betreft blijft ons land meer investeren in transport over water. De binnenvaart is keihard nodig. We moeten de 1462 kilometer vaarweg verder verbeteren en waar mogelijk uitbreiden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Eurlings hapt laatste bagger uit Amsterdam-Rijnkanaal | Schuttevaer.nl

Eurlings hapt laatste bagger uit Amsterdam-Rijnkanaal

Met de voltooiing van de baggerwerkzaamheden in het Amsterdam-Rijnkanaal, heeft Rijkswaterstaat het hele vaartraject IJmuiden-Tiel weer op diepte gebracht. Op maandag 22 maart – Wereldwaterdag – verrichtte demissionair minister Camiel Eurlings de afsluitende handeling van dit baggerproject.

Eurlings hapt laatste bagger uit Amsterdam-Rijnkanaal

Door

Jacques Kraaijeveld

In totaal is zo’n 900.000 kuub slib weggehaald. De laatste kuubs werden door de minister uit het water gehaald. Daaraan voorafgaand hield hij zijn toehoorders, voor het merendeel medewerkers van Rijkswaterstaat, voor: ‘Wat mij betreft blijft ons land meer investeren in transport over water. De binnenvaart is keihard nodig. We moeten de 1462 kilometer vaarweg verder verbeteren en waar mogelijk uitbreiden.

  • ‘Met 87.000 schepen drukst bevaren kanaal ter wereld’
  • Boskalis verwijderde 900.000 kuub slib

‘Het Amsterdam-Rijnkanaal is vooral voor Amsterdam van groot belang. Het is het drukst bevaren kanaal ter wereld met 87.000 schepen op jaarbasis en 164 miljoen ton vracht. Dit project is vanuit verschillende oogpunten interessant, maar het mooiste is dat het een half jaar eerder klaar is dan gepland. Alle lof daarom aan de opdrachtgever en de uitvoerder. We mogen daar ook trots op zijn en extra aandacht aan geven. Vergeet niet dat men van China tot Brazilië van ons wil leren op dit gebied.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer