Kaap de Goede hoop

Haveneconoom Bart Kuipers over situatie Rode Zee: meest logische is omvaren

De meest logische optie voor schepen om de vaarroute via de Rode Zee te ontwijken is omvaren. Dat zegt haveneconoom Bart Kuipers van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. De keerzijde is dat de reis langer duurt en dus moeten bedrijven rekening houden met miljoenen aan extra kosten. Grote rederijen varen momenteel niet door de Rode Zee vanwege aanvallen van Houthi-rebellen.

Het grote aantal aanvallen op de Rode Zee maakt dat verschillende rederijen hun vaargebieden aanpassen. Foto Credit Houthi Military

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Haveneconoom Bart Kuipers over situatie Rode Zee: meest logische is omvaren | Schuttevaer.nl
Kaap de Goede hoop

Haveneconoom Bart Kuipers over situatie Rode Zee: meest logische is omvaren

De meest logische optie voor schepen om de vaarroute via de Rode Zee te ontwijken is omvaren. Dat zegt haveneconoom Bart Kuipers van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. De keerzijde is dat de reis langer duurt en dus moeten bedrijven rekening houden met miljoenen aan extra kosten. Grote rederijen varen momenteel niet door de Rode Zee vanwege aanvallen van Houthi-rebellen.

Het grote aantal aanvallen op de Rode Zee maakt dat verschillende rederijen hun vaargebieden aanpassen. Foto Credit Houthi Military

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer