Op het podium staan onder meer Alexander Lutz (Argonics), Yves Hacha (Tresco), Roland Bosman (Bosman Shipping Group), Remco Pikaart (Shipping Technology), Ivo ten Broeke (CCR) en Ynse Deinema (Roboat).
Kun je nog varen zonder trackpilot?
Een groeiend aantal binnenvaartschippers maakt gebruik van een trackpilot. Hoe verlicht deze technologie de taken van de schipper, en welke verdere ontwikkelingen liggen in het verschiet? Alexander Lutz van Argonics en Yves Hacha van Tresco delen hun expertise.
Welke stappen worden gezet om (semi-)autonoom varen op de Rijn mogelijk te maken?
De Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) zet zich in voor de ontwikkeling van een kader dat geautomatiseerd varen op de Rijn mogelijk maakt, zonder dat daarbij de veiligheid of vlotte afwikkeling van de scheepvaart in het gedrang komt. Rijnvaartcommissaris Ivo ten Broeke legt uit welke stappen hiervoor worden genomen.
(Semi-)autonoom varen – waar staan we?
Tijdens het vorige Smart Shipping Event kondigden Seafar en Shipping Technology aan te gaan testen met het op afstand besturen van het 135 meter lange containerschip Progres van Bosman Shipping Group. Roland Bosman van Bosman Shipping Group en Remco Pikaart van Shipping Technology geven een update.
Dit is allemaal nodig om veerponten in hoge mate autonoom te laten varen
Automatiseerder Roboat heeft de techniek in huis om schepen volledig autonoom te laten varen. Maar autonoom varen mag nog bijna nergens. Roboat zet daarom ook in op automatisering aan boord van bemande schepen. Ynse Deinema deelt zijn strategie op weg naar volledig autonoom varen.
Nieuwsgierig geworden? Meld u nu aan via de website van het Smart Shipping Event!