Meyer-werf

Als het werkt: Ikea-schip

Een schip met een waterverplaatsing van 1575 ton en een lengte van 70 meter, in de vaart gebracht als een Ikea meubel, of liever nog, als een Legodoos. Het klinkt als toekomstmuziek, maar het is in 1913 al eens vertoond door de Meyer-werf in Duitsland. Het was een antwoord op de vraag ‘hoe krijg je een schip op een meer, dat van elke bevaarbare waterweg is afgesloten’. En vreemd genoeg, het schip is nog steeds in de vaart.

De Graf von Goetzen onder stoom, gefotografeerd toen het al onder haar nieuwe naam voer. Aan weinig is te zien dat het schip ooit als bouwpakket werd aangevoerd. Beeld Jeroen Bons

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Als het werkt: Ikea-schip | Schuttevaer.nl
Meyer-werf

Als het werkt: Ikea-schip

Een schip met een waterverplaatsing van 1575 ton en een lengte van 70 meter, in de vaart gebracht als een Ikea meubel, of liever nog, als een Legodoos. Het klinkt als toekomstmuziek, maar het is in 1913 al eens vertoond door de Meyer-werf in Duitsland. Het was een antwoord op de vraag ‘hoe krijg je een schip op een meer, dat van elke bevaarbare waterweg is afgesloten’. En vreemd genoeg, het schip is nog steeds in de vaart.

De Graf von Goetzen onder stoom, gefotografeerd toen het al onder haar nieuwe naam voer. Aan weinig is te zien dat het schip ooit als bouwpakket werd aangevoerd. Beeld Jeroen Bons

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer