Kapitein en stuurman Julietta D aangehouden vanwege mogelijke schade op zee

De kapitein en de eerste stuurman van de Julietta D zijn aangehouden. Dat meldt de Landelijke Eenheid van de politie. De twee zijn aangehouden omdat zij mogelijk schade hebben veroorzaakt op zee.

De bemanning werd maandag veilig naar de wal gebracht. (Foto Kustwacht)
De bemanning werd maandag veilig naar de wal gebracht. (Foto Kustwacht)

Ook wordt onderzocht of er sprake is van slecht zeemanschap. Het anker van de Julietta D ging krabben en daardoor ontstond vermoedelijk de aanvaring met olietanker Pechora Star. Verder wil de politie de technische staat van de Julietta D onderzoeken.

Door de aanvaring maakte het schip water en besloot de kapitein dat de totale 18-koppige bemanning geëvacueerd moest worden. Een kapitein moet en mag zelf de afweging maken of het veilig is op het schip te blijven, zo schetst zeekapitein en columnist Kees Wiersum. Wel kan er achteraf een onderzoek worden ingesteld of de kapitein de juiste afweging heeft gemaakt. De bemanning werd met reddingshelikopters van boord gehaald.

Windmolenpark

Volgens woordvoerder Dennis Janus van de politie zijn de twee aangehouden op basis van artikel 171 in het wetboek van strafrecht. Nadat het schip op drift raakte, kwam het in windmolenpark terecht. Daar raakte het een fundatie van een in aanbouw zijnde transformator. Hoe groot de schade is, is nog onduidelijk.

De kernvraag bij het onderzoek van de maritieme politie is of de kapitein en stuurman terecht het schip hebben verlaten vanwege hun eigen veiligheid. Of konden de twee door aan boord te blijven ervoor zorgen dat het schip niet het windmolenpark indreef. Door de aanvaring ontstond er een gat in de romp en kwam er water in de machinekamer.

Volledig stuurloos

Volgens voorzitter Marcel van den Broek van de nautische vakbond Nautilus was het schip vermoedelijk volledig stuurloos. ‘Het was een leeg schip in een volle storm. Dat deint alle kanten op, als het anker dan los slaat, is het nauwelijks mogelijk meer het schip onder controle te krijgen. Als je de motor niet snel gestart krijgt, is het schip stuurloos.

Als het schip dan ook nog water maakt en de machinekamer volloopt, kun je weinig meer. Je kunt ook niemand de machinekamer insturen om de motor op te starten. En zonder motor begin je weinig.  Als het schip dan dreigt te borrelen en je gaat af op een windmolenpark, dan begrijp ik de kapitein wel om te evacueren. En zo’n redding met een helikopter is echt heftig hoor. Dat doe je niet zo maar.’

De Nautilus-voorman en Wiersum vinden dat de arrestatie past in een trend dat zeevarenden steeds vaker worden gecriminaliseerd.

De kapitein en stuurman, beiden Russen,  zitten vast voor verhoor, aldus Dennis Janus. Daarna zal de zaak worden overgedragen aan de officier van justitie voor de portefeuille Noordzee, de zogenoemde Noordzeeofficier.

De Julietta D, dat voer onder de Maltese vlag, had behalve Russen ook bemanningsleden uit Oekraïne en de Filipijnen aan boord.

Julietta D vlak voor dat het een fundatie raakt. (Foto KNRM)
Julietta D vlak voor dat het een fundatie raakt. (Foto KNRM)

Lees ook:

Spectaculaire beelden reddingsoperatie Eemslift Hendrika

Kapitein en stuurman Julietta D aangehouden vanwege mogelijke schade op zee | Schuttevaer.nl

Kapitein en stuurman Julietta D aangehouden vanwege mogelijke schade op zee

De kapitein en de eerste stuurman van de Julietta D zijn aangehouden. Dat meldt de Landelijke Eenheid van de politie. De twee zijn aangehouden omdat zij mogelijk schade hebben veroorzaakt op zee.

De bemanning werd maandag veilig naar de wal gebracht. (Foto Kustwacht)
De bemanning werd maandag veilig naar de wal gebracht. (Foto Kustwacht)

Ook wordt onderzocht of er sprake is van slecht zeemanschap. Het anker van de Julietta D ging krabben en daardoor ontstond vermoedelijk de aanvaring met olietanker Pechora Star. Verder wil de politie de technische staat van de Julietta D onderzoeken.

Door de aanvaring maakte het schip water en besloot de kapitein dat de totale 18-koppige bemanning geëvacueerd moest worden. Een kapitein moet en mag zelf de afweging maken of het veilig is op het schip te blijven, zo schetst zeekapitein en columnist Kees Wiersum. Wel kan er achteraf een onderzoek worden ingesteld of de kapitein de juiste afweging heeft gemaakt. De bemanning werd met reddingshelikopters van boord gehaald.

Windmolenpark

Volgens woordvoerder Dennis Janus van de politie zijn de twee aangehouden op basis van artikel 171 in het wetboek van strafrecht. Nadat het schip op drift raakte, kwam het in windmolenpark terecht. Daar raakte het een fundatie van een in aanbouw zijnde transformator. Hoe groot de schade is, is nog onduidelijk.

De kernvraag bij het onderzoek van de maritieme politie is of de kapitein en stuurman terecht het schip hebben verlaten vanwege hun eigen veiligheid. Of konden de twee door aan boord te blijven ervoor zorgen dat het schip niet het windmolenpark indreef. Door de aanvaring ontstond er een gat in de romp en kwam er water in de machinekamer.

Volledig stuurloos

Volgens voorzitter Marcel van den Broek van de nautische vakbond Nautilus was het schip vermoedelijk volledig stuurloos. ‘Het was een leeg schip in een volle storm. Dat deint alle kanten op, als het anker dan los slaat, is het nauwelijks mogelijk meer het schip onder controle te krijgen. Als je de motor niet snel gestart krijgt, is het schip stuurloos.

Als het schip dan ook nog water maakt en de machinekamer volloopt, kun je weinig meer. Je kunt ook niemand de machinekamer insturen om de motor op te starten. En zonder motor begin je weinig.  Als het schip dan dreigt te borrelen en je gaat af op een windmolenpark, dan begrijp ik de kapitein wel om te evacueren. En zo’n redding met een helikopter is echt heftig hoor. Dat doe je niet zo maar.’

De Nautilus-voorman en Wiersum vinden dat de arrestatie past in een trend dat zeevarenden steeds vaker worden gecriminaliseerd.

De kapitein en stuurman, beiden Russen,  zitten vast voor verhoor, aldus Dennis Janus. Daarna zal de zaak worden overgedragen aan de officier van justitie voor de portefeuille Noordzee, de zogenoemde Noordzeeofficier.

De Julietta D, dat voer onder de Maltese vlag, had behalve Russen ook bemanningsleden uit Oekraïne en de Filipijnen aan boord.

Julietta D vlak voor dat het een fundatie raakt. (Foto KNRM)
Julietta D vlak voor dat het een fundatie raakt. (Foto KNRM)

Lees ook:

Spectaculaire beelden reddingsoperatie Eemslift Hendrika