Cummins bereidt zich voor op toekomst Europese binnenvaart met brandstofcellen op waterstof

Cummins bereidt zich voor op een schone toekomst met brandstofcel-systemen op waterstof. Het concern biedt al brandstofcel-modules aan van 120 kW (4 x 30 kW). Die kunnen worden gekoppeld om tot grotere vermogens te komen. Maar de dieselmotor zal in de filosofie van de Amerikanen nog vele jaren onmisbaar zijn. Voor de Europese binnenvaart wordt momenteel de X15 Stage V-gecertificeerd.

De X15 is een door Cummins gemariniseerde industriemotor en levert maximaal 505 kW. Het complete nabehandelingssysteem is naar wens van de klant naast of bovenop de motor gemonteerd. (Foto’s Cummins)
De X15 is een door Cummins gemariniseerde industriemotor en levert maximaal 505 kW. Het complete nabehandelingssysteem is naar wens van de klant naast of bovenop de motor gemonteerd. (Foto’s Cummins)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Cummins bereidt zich voor op toekomst Europese binnenvaart met brandstofcellen op waterstof | Schuttevaer.nl

Cummins bereidt zich voor op toekomst Europese binnenvaart met brandstofcellen op waterstof

Cummins bereidt zich voor op een schone toekomst met brandstofcel-systemen op waterstof. Het concern biedt al brandstofcel-modules aan van 120 kW (4 x 30 kW). Die kunnen worden gekoppeld om tot grotere vermogens te komen. Maar de dieselmotor zal in de filosofie van de Amerikanen nog vele jaren onmisbaar zijn. Voor de Europese binnenvaart wordt momenteel de X15 Stage V-gecertificeerd.

De X15 is een door Cummins gemariniseerde industriemotor en levert maximaal 505 kW. Het complete nabehandelingssysteem is naar wens van de klant naast of bovenop de motor gemonteerd. (Foto’s Cummins)
De X15 is een door Cummins gemariniseerde industriemotor en levert maximaal 505 kW. Het complete nabehandelingssysteem is naar wens van de klant naast of bovenop de motor gemonteerd. (Foto’s Cummins)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer