Spitsenvaart heeft jong bloed nodig

Schipper Rick Middendorp (23 jaar) van de spits Miba roept vooral jongeren op te kiezen voor de spitsenvaart. Sinds hij bijna twee jaar geleden begon als schipper ontmoet hij veel collega-schippers, maar velen van hen zitten tegen hun pensioen aan of zijn de pensioengerechtigde leeftijd allang gepasseerd. Zonder jonge schippers dreigt de spitsenvaart te verdwijnen, zo vreest Middendorp.

Rick Middendorp in de stuurhut van de Miba: ‘De ELV zoekt echt dringend naar nieuwe, jonge schippers, anders dreigt het werk te verdwijnen door de vergrijzing van de spitsenschippers.’ (Foto Hannie Visser-Kieboom) 
Rick Middendorp in de stuurhut van de Miba: ‘De ELV zoekt echt dringend naar nieuwe, jonge schippers, anders dreigt het werk te verdwijnen door de vergrijzing van de spitsenschippers.’ (Foto Hannie Visser-Kieboom) 

De spits Miba ligt afgemeerd in de Biesboschhaven in Werkendam in afwachting van een reparatie aan de schroefas. Ondanks het gedwongen stilliggen verveelt de schipper zich geen moment.  ‘Stilliggen hoort ook bij het ondernemerschap. Ik heb nu lekker tijd om te verven en al mijn achterstallig onderhoud weg te werken. Met werk is in het augustus wel vaker rustig’, zo vertelt Rick aan boord van de Miba. Hij groeide op in De Lier en toog vaak met zijn hond naar Hoek van Holland om daar te wandelen en naar de passende zeeschepen te kijken. ‘Machtig mooi’, zo noemt hij die momenten uit zijn kindertijd, net als het zeilen op de plassen met de waterscouts. ‘Later zag ik een reclamefilmpje van het STC over de binnenvaart. Toen heb ik mij via de Europese Logistieke Vervoerderscoöperatie (ELV) ingeschreven voor een snuffelstage in de spitsenvaart. Dit wil ik, dacht ik al snel. Ook mijn ouders vonden dit bij mij passen. Daarna ben ik de opleiding gaan doen op het STC, maar van mijn klasgenoten was ik de enige die voor de spitsenvaart koos.’

Containervaart

Middendorp kan goed uitleggen waarom hij juist voor een spits koos. ‘Het is de rust en de kalmte van het varen, maar ook de vrijheid. Echt elke dag is een avontuur, zeker als je de Franse grens overgaat. Je weet nooit wat de dag brengt. Tot nu toe ben ik alleen nog in Noord-Frankrijk geweest, maar ik wil nog wel een keer naar Zuid-Frankrijk. Mijn schip is nu nog niet helemaal op orde en zelf ben ik daar ook nog niet klaar voor.’ 

Na zijn opleiding aan het STC werkte Rick enkele jaren in de containervaart op een vast traject. Toch bleef de spitsenvaart hem trekken, net als het ondernemerschap. Eind 2018 kocht hij na rijp beraad zijn eerste spits. Hij koos voor de naam Miba, een samentrekking van zijn achternaam Middendorp en de achternaam Batist van zijn moeder. ‘Ik wilde graag een korte naam die ook in andere talen duidelijk is uit te spreken. Via via kwam ik in contact met de vorige eigenaar en nadat ik een plan had geschreven voor de bank kon ik niet meer terug.’

Aangehouden

Avontuurlijk noemt de schipper de onverwachte stakingen, of een sluiswachter die weer eens niet komt opdagen. Ook bleek dat Frankrijk strenger is dan België en Nederland voor een alleenvarende schipper. ‘Het zijn Fransen, hè. Vorig jaar mei werd ik een keer aangehouden en toen bleek dat ik als schipper moest worden gekeurd, plus een extra keuring voor mijn schip. Ik kwam er die eerste keer met een waarschuwing vanaf. Toen in januari dit jaar opnieuw de gendarmerie aan boord kwam in Frankrijk, kreeg ik opnieuw een waarschuwing, maar mocht nog wel het land uitvaren. Ik mocht pas terugkomen als alles in orde was. Daarna kostte het negen weken om die extra keuring voor mijn schip te regelen. Door corona bleef de aanvraag eerst vijf weken in Parijs liggen en daarna nog vier weken op een ander bureau.’

Inmiddels is alles weer in orde en heeft de Miba alweer reizen gemaakt naar Frankrijk. ‘Het is wel jammer dat je in Parijs zelf niet alleen mag varen. Mijn moeder is een keer mee geweest op een reis naar Frankrijk. Toen we vlakbij Parijs  lagen zijn we samen de stad in geweest. Dat zijn juist de leuke dingen van het varen.’

Gezelligheid

Verder geniet schipper Middendorp van de contacten met andere spitsenschippers. ‘Er is meer collegialiteit onder de schippers dan in de containervaart. Als we ‘s avonds stilliggen bij elkaar dan zoeken we elkaar op. Ook bel ik hen weleens voor een route. Maar als ik ‘s avonds ergens alleen lig, ga ik wandelen in de omgeving. Af en toe gaat mijn hond Spike een reisje mee aan boord. Hij ligt dan in de hut en wil bij elke sluis meekijken.’

Zeker op verre reizen is Middendorp bijna altijd alleen, soms vaart een familielid of vriend mee. Spijt van zijn aankoop heeft hij nog geen moment gehad. ‘Eerst het schip maar eens vrij zien te varen, het is me tot nu toe prima bevallen. Het enige lastige is dat het moeilijk is om vrije tijd in te plannen, je maakt soms echt lange dagen. Verder is natuurlijk het onderhoud van de vaarwegen in Frankrijk erg slecht. Alles slibt dicht door de groei van waterplanten en slecht onderhoud. Dat is echt een groot probleem. Ze hebben het al jaren over de aanleg van een nieuw kanaal, de Seine-Nord. Maar tot dat af is, kunnen ze het geld beter in het onderhoud van de huidige kanalen stoppen.’

Middendorp heeft ervaren dat er meer dan voldoende werk is voor de kleinere schepen via de ELV. ‘Ze zoeken echt dringend naar nieuwe, jonge schippers, anders dreigt het werk te verdwijnen door de vergrijzing van de spitsenschippers.’ 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Spitsenvaart heeft jong bloed nodig | Schuttevaer.nl

Spitsenvaart heeft jong bloed nodig

Schipper Rick Middendorp (23 jaar) van de spits Miba roept vooral jongeren op te kiezen voor de spitsenvaart. Sinds hij bijna twee jaar geleden begon als schipper ontmoet hij veel collega-schippers, maar velen van hen zitten tegen hun pensioen aan of zijn de pensioengerechtigde leeftijd allang gepasseerd. Zonder jonge schippers dreigt de spitsenvaart te verdwijnen, zo vreest Middendorp.

Rick Middendorp in de stuurhut van de Miba: ‘De ELV zoekt echt dringend naar nieuwe, jonge schippers, anders dreigt het werk te verdwijnen door de vergrijzing van de spitsenschippers.’ (Foto Hannie Visser-Kieboom) 
Rick Middendorp in de stuurhut van de Miba: ‘De ELV zoekt echt dringend naar nieuwe, jonge schippers, anders dreigt het werk te verdwijnen door de vergrijzing van de spitsenschippers.’ (Foto Hannie Visser-Kieboom) 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer