Actieweek Scheepsafvalstoffenbesluit: geen waarschuwingen meer

In de week van 11-15 oktober houden de gezamenlijke handhavingspartners opnieuw een actieweek voor de handhaving van het Scheepsafvalstoffenbesluit (SB). In tegenstelling tot eerdere actieweken blijft het nu niet bij informeren en waarschuwen, maar worden er zonodig ook daadwerkelijk boetes uitgedeeld. De nadruk ligt op het hebben van een losverklaring en op de verklaring van eenheidstransport.

De handhavingsactieweek is een samenwerking tussen Rijkswaterstaat, de Inspectie Verkeer en Waterstaat, Havenbedrijf Rotterdam, Haven Amsterdam, de Zeehavenpolitie en het KLPD.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (24)

  • Ook zwitserland heeft het scheepsafvalstoffenbesluit getekend, dus ook in Birsfelden is voor de schipper een sav-verklaring af te halen op het bureau.
    De laatste keer bij Landor ag moest ik maken dat ik weg kwam, ze waren niet erg vriendelijk na de vraag onderteken even de SAV-verklaring.

    Geplaatst door: SAV-hater op
  • Is het in Birsfelden ook verplicht om een losverlaring te hebben?
    Overigens kost het mij wel 1 a4tje extra per reis omdat ik altijd zelf met dat ding moet zeulen..

    Geplaatst door: tis ook nooit goe op
  • Even een praktijk voorbeeldje voor diegene die zegt liggen blijven.
    Lossen in Vlissingen Pet cokes bij Ovet, natuurlijk geen SAV verklaring.
    Om 20:00 uur gemeld havendienst nee U moet de Waterpolitie hebben oke die gebeld aan boord gekomen, NEE U moet de Milieupolitie hebben, die gearriveerd nee dit is water gerelateerd dus de de waterpolitie.
    Ik de heren verteld grote dompelpomp gaat over de dijk, na deze mededeling waren ze er allebei weer snel terug, conclusie ik was strafbaar.
    02:00 s’nachts luiken dicht geen SAV verklaring en alsnog over de dijk.
    Dit is 1 voorbeeld wilt u er meer ik kan ze geven, maar na 6 maanden strijden en geen steun van binnen en buitenlandse wetsdienaar is het voor mij een last.
    Dus al dat geleuter hier van blijven liggen de wet aan je zijde laat me niet lachen Hahahhaha
    Helaas worden wij weer bekeurd dit jaar 37 reizen en 6 SAV verklaringen.

    Geplaatst door: SAV-hater op
  • Voor het laden biedt u een schoon ruim aan, dus na lossing moet u uw ruim schoon opgeleverd krijgen. Dit laatste lijkt mij niets meer dan normaal.

    Alleen aan dat laatste schort er nog wat aan.

    Nu hebben we een regeling waarbij de losplaats een verklaring moet geven ontrent lossing en de toestand van het ruim.

    Wordt deze verklaring niet naar behoren afgegevendan heeft men nu denk ik een mooi mechtsmiddel om dat af te dwingen.
    Dus niet schoongenoeg em geen losverklaring dan de rechtelijke macht inschakelen en niet de losplaats verlaten. Men heft dan een mooi pressie middel.

    Maar ik vrees het ergste.

    Als de heren schippers hier niet éénduidig over kunnen zijn, dan moet je er niet vreemd van opkijken dat je dan niet meer serieus benomen wordt.

    Geplaatst door: Marten Kombrink op
  • Stel, lig kunstmest te lossen. Krijg na het lossen geen losverklaring, maar ben wel verplicht waswater aan wal af te geven. Geen inrichting aanwezig, dus overboord. In hoeverre ben je dan met een mailtje naar Rotterdam gevrijwaard?

    Geplaatst door: E.H. op
  • iemand zij fik er in,kortzichtig kortzichtig!!!!buurman nu hebben we een argument en we mogen de ruimen uitpoelen, Dat was voorheen ALTIJD verboden en een gedoog beleid.
    Een verkeerde stropdas en je had een prent, nu laad je het losbewi s zien en klaar.

    Doe je altijd dezelfde lading is het gek om het ruim altijd bezemschoon op te leveren
    Dat is eenheids transport. no 6

    Geplaatst door: H-D op
  • no 6 aanvinken is eenheids transport op de losverklaring lezen lezen lezen

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • kan iemand mij vertellen wat een verklaring van eenheid transport is ??

    Geplaatst door: pietje puk op
  • de fik erin, het hele SAB(soep)zooitje.

    Geplaatst door: papyromaan op
  • hoe kom je aan een verklaring van eenheidstransport? mag je die inderdaad zelf opstellen?

    Geplaatst door: evdv op
  • ik heb er niet zoveel verstand van, omdat ikin de natte sector zit. maar maak gewoon een verklaring van eenheid transport op. dit kan je zelf doen. dan ben je ook van alles af volgens mij.

    maar op de tankvaart moet je ook al een lading journaal maken en nu dit ook. is het allemaal niet een beetje dubbel op? of mag het lading journaal nu komen te vervallen? misschien dat de heren hier ook eens duidelijk antwoord op kunnen geven.

    Geplaatst door: jan op
  • Loop niet zo te zeiken over een losverklaring.De ambtenaren zoeken toch de weg van de minste weerstand. Doe gewoon wat tip zegt en je bent van alles af. Mij is het ook zo uitgelegd in een telefoomgsprek en het werkt.Ik vraag er nieteens meer om een losverklaring, krijg ik hem niet dan gaat er gelijk een mail naar Rotterdam.

    Geplaatst door: johan d op
  • Als ze het nou eens andersom doen en het bedrijf eerst controleren of het schip bezem schoon opgeleverd is, dan hebben we volgens mij een hoop gezeur minder wij zijn geen overslag bedrijf ze beginnen gelijk al verkeerd die grapper makkers

    Geplaatst door: lvh op
  • Ik heb al meerdere keren aangekaart, dat bij alle bouwstoffen/kolen losplaatsen niet geveegd wordt. met een mail naar Rdam,

    Antwoord : moet u niet accepteren, Ja ik ga niet voor agentje spelen!!!

    Ik vink altijd bezemschoonaf om gezeik te voorkomen.
    Ben voor losverklaring maar dan moet je die ook hanthaven, dat is weer NL, een wet maken en niet handhaven, wanneer op papier maar klopt????

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • vrije onderneming toch
    wat is het volgende

    Geplaatst door: piet op
  • Ik vrees van wel schoonmaker…

    Geplaatst door: FraFra op
  • We gaan toch niet elk item vervuilen met RaS mag ik hopen……

    Geplaatst door: Schoonmaker op
  • Teken de intentieverklaring, en ook dit probleem is opgelost. De huur loopt gewoon door, als er geen verklaring wordt afgegeven.
    Hoe makkelijk kan het zijn???

    Geplaatst door: RaSgetuige op
  • Geen losverklaring?
    Melding aan cmh@portofrotterdam.com
    Krijg je een bevestiging en kunnen ze je bij een controle niets maken.

    Geplaatst door: tip op
  • @ Meneer de Vette Met z’n alleen daar is ook een lied over gemaakt en voor de rest stelt met z’n allen niets voor Dat is geloof ik kort geleden ook al bewezen U zou beter moeten weten
    Maar we zijn weer de zwakste schakel
    Doe snel alles nog op de mail richting Rotterdam waar ook zulke slimme jongentjes achter de telefoon zitten Die niet eens de moeite willen nemen om je verder op weg te helpen Want ja recent nog maar een keer gebeld
    antwoordt …de Duitse autoriteiten willen er maar niet aan mee werken…. Herkenbaar zinnetje he Hebben we een paar maanden geleden ook al een keer gehoord

    Geplaatst door: x op
  • mooi varhaal mijnheer de vette maar niet overal waar je lost is havedienst. en met zijn allen? bedoel je daar die eenheid mee in de binenvaart. ga er maar van uit dat er een hanjevol schippers zijn die dat doen, die worden dan weer gekenmerkt als moeilijke schipper, mogen er weer niet meer komen en de rest van de hiellenlikkers is weer de lachende derde.
    overigens ik dacht dat we minder papieren rompslomp zouden krijgen, ook nu belooft het nieuwe kabinet het weer. denk je dat wij er op zitten te wachten om elke keer te bellen of te mailen als we geen losverklaring hebben gekregen.
    er zijn ook schepen die 8 keer in de week lossen zoals beunschepen heb je er weer een dagtaak bij, met mailtjes sturen.

    Geplaatst door: rayce op
  • Dan rest ons maar 1 ding,gewoon onder de kraan blijven liggen en de havendienst oproepen indien er geen verklaring is.
    Het is toch te gek voor woorden dat wij verantwoordelijk gemaakt worden voor het verzuim van het overslagbedrijf.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Volgens mij vinden er bij bedrijven ook al sinds jaar en dag milieucontroles plaats – o.a ivm wet verontreiniging oppervlaktewater (WVO). Dus ik neem aan dat dat nu ook gebeurt – misschien niet door de mensen van de patrouillevaartuigen, maar bv door de milieudienst of gemeenteambtenaren.

    Geplaatst door: calimero op
  • hoe is het mogelijk dat men als schippers de boete moeten gaan betalen terwijl veel bedrijven weigeren om een losverklaring af te geven en zeggen dat is ons niet bekent en daar hebben wij niets mee te maken
    in wallonie weigeren grotendeels alle bedrijven dit en in frankrijk krijgt men het ook niet terwijl de bedrijven de ruimen wel bezem schoon opleveren maar weigeren om de verklaring af te geven
    waarom word er aan die bedrijven geen boete gegeven i.p.v. van aan de schipper
    wij moeten alles op orde hebben , waarom dan die bedrijven aan de wal niet

    Geplaatst door: schippersvrouw op

Reageer

Actieweek Scheepsafvalstoffenbesluit: geen waarschuwingen meer | Schuttevaer.nl

Actieweek Scheepsafvalstoffenbesluit: geen waarschuwingen meer

In de week van 11-15 oktober houden de gezamenlijke handhavingspartners opnieuw een actieweek voor de handhaving van het Scheepsafvalstoffenbesluit (SB). In tegenstelling tot eerdere actieweken blijft het nu niet bij informeren en waarschuwen, maar worden er zonodig ook daadwerkelijk boetes uitgedeeld. De nadruk ligt op het hebben van een losverklaring en op de verklaring van eenheidstransport.

De handhavingsactieweek is een samenwerking tussen Rijkswaterstaat, de Inspectie Verkeer en Waterstaat, Havenbedrijf Rotterdam, Haven Amsterdam, de Zeehavenpolitie en het KLPD.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (24)

  • Ook zwitserland heeft het scheepsafvalstoffenbesluit getekend, dus ook in Birsfelden is voor de schipper een sav-verklaring af te halen op het bureau.
    De laatste keer bij Landor ag moest ik maken dat ik weg kwam, ze waren niet erg vriendelijk na de vraag onderteken even de SAV-verklaring.

    Geplaatst door: SAV-hater op
  • Is het in Birsfelden ook verplicht om een losverlaring te hebben?
    Overigens kost het mij wel 1 a4tje extra per reis omdat ik altijd zelf met dat ding moet zeulen..

    Geplaatst door: tis ook nooit goe op
  • Even een praktijk voorbeeldje voor diegene die zegt liggen blijven.
    Lossen in Vlissingen Pet cokes bij Ovet, natuurlijk geen SAV verklaring.
    Om 20:00 uur gemeld havendienst nee U moet de Waterpolitie hebben oke die gebeld aan boord gekomen, NEE U moet de Milieupolitie hebben, die gearriveerd nee dit is water gerelateerd dus de de waterpolitie.
    Ik de heren verteld grote dompelpomp gaat over de dijk, na deze mededeling waren ze er allebei weer snel terug, conclusie ik was strafbaar.
    02:00 s’nachts luiken dicht geen SAV verklaring en alsnog over de dijk.
    Dit is 1 voorbeeld wilt u er meer ik kan ze geven, maar na 6 maanden strijden en geen steun van binnen en buitenlandse wetsdienaar is het voor mij een last.
    Dus al dat geleuter hier van blijven liggen de wet aan je zijde laat me niet lachen Hahahhaha
    Helaas worden wij weer bekeurd dit jaar 37 reizen en 6 SAV verklaringen.

    Geplaatst door: SAV-hater op
  • Voor het laden biedt u een schoon ruim aan, dus na lossing moet u uw ruim schoon opgeleverd krijgen. Dit laatste lijkt mij niets meer dan normaal.

    Alleen aan dat laatste schort er nog wat aan.

    Nu hebben we een regeling waarbij de losplaats een verklaring moet geven ontrent lossing en de toestand van het ruim.

    Wordt deze verklaring niet naar behoren afgegevendan heeft men nu denk ik een mooi mechtsmiddel om dat af te dwingen.
    Dus niet schoongenoeg em geen losverklaring dan de rechtelijke macht inschakelen en niet de losplaats verlaten. Men heft dan een mooi pressie middel.

    Maar ik vrees het ergste.

    Als de heren schippers hier niet éénduidig over kunnen zijn, dan moet je er niet vreemd van opkijken dat je dan niet meer serieus benomen wordt.

    Geplaatst door: Marten Kombrink op
  • Stel, lig kunstmest te lossen. Krijg na het lossen geen losverklaring, maar ben wel verplicht waswater aan wal af te geven. Geen inrichting aanwezig, dus overboord. In hoeverre ben je dan met een mailtje naar Rotterdam gevrijwaard?

    Geplaatst door: E.H. op
  • iemand zij fik er in,kortzichtig kortzichtig!!!!buurman nu hebben we een argument en we mogen de ruimen uitpoelen, Dat was voorheen ALTIJD verboden en een gedoog beleid.
    Een verkeerde stropdas en je had een prent, nu laad je het losbewi s zien en klaar.

    Doe je altijd dezelfde lading is het gek om het ruim altijd bezemschoon op te leveren
    Dat is eenheids transport. no 6

    Geplaatst door: H-D op
  • no 6 aanvinken is eenheids transport op de losverklaring lezen lezen lezen

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • kan iemand mij vertellen wat een verklaring van eenheid transport is ??

    Geplaatst door: pietje puk op
  • de fik erin, het hele SAB(soep)zooitje.

    Geplaatst door: papyromaan op
  • hoe kom je aan een verklaring van eenheidstransport? mag je die inderdaad zelf opstellen?

    Geplaatst door: evdv op
  • ik heb er niet zoveel verstand van, omdat ikin de natte sector zit. maar maak gewoon een verklaring van eenheid transport op. dit kan je zelf doen. dan ben je ook van alles af volgens mij.

    maar op de tankvaart moet je ook al een lading journaal maken en nu dit ook. is het allemaal niet een beetje dubbel op? of mag het lading journaal nu komen te vervallen? misschien dat de heren hier ook eens duidelijk antwoord op kunnen geven.

    Geplaatst door: jan op
  • Loop niet zo te zeiken over een losverklaring.De ambtenaren zoeken toch de weg van de minste weerstand. Doe gewoon wat tip zegt en je bent van alles af. Mij is het ook zo uitgelegd in een telefoomgsprek en het werkt.Ik vraag er nieteens meer om een losverklaring, krijg ik hem niet dan gaat er gelijk een mail naar Rotterdam.

    Geplaatst door: johan d op
  • Als ze het nou eens andersom doen en het bedrijf eerst controleren of het schip bezem schoon opgeleverd is, dan hebben we volgens mij een hoop gezeur minder wij zijn geen overslag bedrijf ze beginnen gelijk al verkeerd die grapper makkers

    Geplaatst door: lvh op
  • Ik heb al meerdere keren aangekaart, dat bij alle bouwstoffen/kolen losplaatsen niet geveegd wordt. met een mail naar Rdam,

    Antwoord : moet u niet accepteren, Ja ik ga niet voor agentje spelen!!!

    Ik vink altijd bezemschoonaf om gezeik te voorkomen.
    Ben voor losverklaring maar dan moet je die ook hanthaven, dat is weer NL, een wet maken en niet handhaven, wanneer op papier maar klopt????

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • vrije onderneming toch
    wat is het volgende

    Geplaatst door: piet op
  • Ik vrees van wel schoonmaker…

    Geplaatst door: FraFra op
  • We gaan toch niet elk item vervuilen met RaS mag ik hopen……

    Geplaatst door: Schoonmaker op
  • Teken de intentieverklaring, en ook dit probleem is opgelost. De huur loopt gewoon door, als er geen verklaring wordt afgegeven.
    Hoe makkelijk kan het zijn???

    Geplaatst door: RaSgetuige op
  • Geen losverklaring?
    Melding aan cmh@portofrotterdam.com
    Krijg je een bevestiging en kunnen ze je bij een controle niets maken.

    Geplaatst door: tip op
  • @ Meneer de Vette Met z’n alleen daar is ook een lied over gemaakt en voor de rest stelt met z’n allen niets voor Dat is geloof ik kort geleden ook al bewezen U zou beter moeten weten
    Maar we zijn weer de zwakste schakel
    Doe snel alles nog op de mail richting Rotterdam waar ook zulke slimme jongentjes achter de telefoon zitten Die niet eens de moeite willen nemen om je verder op weg te helpen Want ja recent nog maar een keer gebeld
    antwoordt …de Duitse autoriteiten willen er maar niet aan mee werken…. Herkenbaar zinnetje he Hebben we een paar maanden geleden ook al een keer gehoord

    Geplaatst door: x op
  • mooi varhaal mijnheer de vette maar niet overal waar je lost is havedienst. en met zijn allen? bedoel je daar die eenheid mee in de binenvaart. ga er maar van uit dat er een hanjevol schippers zijn die dat doen, die worden dan weer gekenmerkt als moeilijke schipper, mogen er weer niet meer komen en de rest van de hiellenlikkers is weer de lachende derde.
    overigens ik dacht dat we minder papieren rompslomp zouden krijgen, ook nu belooft het nieuwe kabinet het weer. denk je dat wij er op zitten te wachten om elke keer te bellen of te mailen als we geen losverklaring hebben gekregen.
    er zijn ook schepen die 8 keer in de week lossen zoals beunschepen heb je er weer een dagtaak bij, met mailtjes sturen.

    Geplaatst door: rayce op
  • Dan rest ons maar 1 ding,gewoon onder de kraan blijven liggen en de havendienst oproepen indien er geen verklaring is.
    Het is toch te gek voor woorden dat wij verantwoordelijk gemaakt worden voor het verzuim van het overslagbedrijf.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Volgens mij vinden er bij bedrijven ook al sinds jaar en dag milieucontroles plaats – o.a ivm wet verontreiniging oppervlaktewater (WVO). Dus ik neem aan dat dat nu ook gebeurt – misschien niet door de mensen van de patrouillevaartuigen, maar bv door de milieudienst of gemeenteambtenaren.

    Geplaatst door: calimero op
  • hoe is het mogelijk dat men als schippers de boete moeten gaan betalen terwijl veel bedrijven weigeren om een losverklaring af te geven en zeggen dat is ons niet bekent en daar hebben wij niets mee te maken
    in wallonie weigeren grotendeels alle bedrijven dit en in frankrijk krijgt men het ook niet terwijl de bedrijven de ruimen wel bezem schoon opleveren maar weigeren om de verklaring af te geven
    waarom word er aan die bedrijven geen boete gegeven i.p.v. van aan de schipper
    wij moeten alles op orde hebben , waarom dan die bedrijven aan de wal niet

    Geplaatst door: schippersvrouw op

Reageer