‘Zeechartersector gaat kapot’

De bekendmaking van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) dat de certificering van zeegaande zeilende passagiersschepen vanaf 1 oktober volledig in handen komt van het Italiaanse RINA, zorgt voor commotie in de sector. Voor Fokko Snoek, eigenaar van de tweemastklipper Skylge, is het zelfs reden voor bedrijfsbeëindiging.

‘Zeechartersector gaat kapot'

Fokko Snoek neemt tweemastklipper Skylge uit de vaart

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Zeechartersector gaat kapot’ | Schuttevaer.nl

‘Zeechartersector gaat kapot’

De bekendmaking van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) dat de certificering van zeegaande zeilende passagiersschepen vanaf 1 oktober volledig in handen komt van het Italiaanse RINA, zorgt voor commotie in de sector. Voor Fokko Snoek, eigenaar van de tweemastklipper Skylge, is het zelfs reden voor bedrijfsbeëindiging.

‘Zeechartersector gaat kapot'
  • Fokko Snoek neemt tweemastklipper Skylge uit de vaart
  • ‘ILT aansprakelijk voor de schade’

Door Gijs en Inge van Hesteren
‘Ik ben het helemaal zat, dat eindeloze gezeur. Al 10 jaar lang is het gedonder. Voor wat ik ermee verdien is het me de irritatie niet meer waard. Deze brief van ILT was echt de druppel. Zeker, stoppen met mijn bedrijf, dat was een moeilijke beslissing. Ik doe dit al sinds 1999. Begin oktober is het schip uitgevaren in de Oostzee en dan komt het terug naar Enkhuizen. Eerst maar een jaartje opleggen. Gelukkig heb ik de kop eraf gewerkt. De eerste 10 jaar heb ik krom gelegen voor de bank. Met een beetje geluk weet ik het schip te verkopen zonder al teveel verlies. De volgende eigenaar wens ik er veel plezier mee.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer