Column: Kiezen en delen

Onze toekomstige schippers worden goed opgeleid op de verschillende MBO-opleidingen. In drie jaar tot schipper en wanneer ze er nog een jaar aan vastplakken hebben ze de papieren voor kapitein. Belangrijk verschil tussen het drie- en vierjarige traject is de theoretische opleiding tot ondernemer en manager. Deze opleidingen zitten propvol verplichte stof. Maar daarvoor krijg je – na een paar jaar hard werken en voldoende vaartijd – je volledige vaarbevoegdheid. Dat stelt Bart Verkade, bedrijfseconoom en schipper. Hij combineert het varen met een adviespraktijk en schrijft tweewekelijks een column voor Schuttevaer.

Nu heeft het ministerie van Onderwijs het in zijn hoofd gehaald opleiders in het MBO voor te schrijven dat er binnen een MBO-opleiding ook nog wat te kiezen moet zijn; de zogenaamde ‘Keuzedelen’. Dit ministerie staat erom bekend met enige regelmaat oekazes uit te vaardigen die het werkveld op zijn kop zetten. En dat is ook in onze sector het geval. Het aanbieden van ‘Keuzedelen’ betekent dat de vaarbevoegdheid in gevaar komt. En ik denk dat we ons als sector niet de kaas van het brood moeten laten eten. Gelukkig wordt door brancheverenigingen, werknemersverenigingen en opleiders gezamenlijk gestreden tegen deze oekaze.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Column: Kiezen en delen | Schuttevaer.nl

Column: Kiezen en delen

Onze toekomstige schippers worden goed opgeleid op de verschillende MBO-opleidingen. In drie jaar tot schipper en wanneer ze er nog een jaar aan vastplakken hebben ze de papieren voor kapitein. Belangrijk verschil tussen het drie- en vierjarige traject is de theoretische opleiding tot ondernemer en manager. Deze opleidingen zitten propvol verplichte stof. Maar daarvoor krijg je – na een paar jaar hard werken en voldoende vaartijd – je volledige vaarbevoegdheid. Dat stelt Bart Verkade, bedrijfseconoom en schipper. Hij combineert het varen met een adviespraktijk en schrijft tweewekelijks een column voor Schuttevaer.

Nu heeft het ministerie van Onderwijs het in zijn hoofd gehaald opleiders in het MBO voor te schrijven dat er binnen een MBO-opleiding ook nog wat te kiezen moet zijn; de zogenaamde ‘Keuzedelen’. Dit ministerie staat erom bekend met enige regelmaat oekazes uit te vaardigen die het werkveld op zijn kop zetten. En dat is ook in onze sector het geval. Het aanbieden van ‘Keuzedelen’ betekent dat de vaarbevoegdheid in gevaar komt. En ik denk dat we ons als sector niet de kaas van het brood moeten laten eten. Gelukkig wordt door brancheverenigingen, werknemersverenigingen en opleiders gezamenlijk gestreden tegen deze oekaze.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer