Column: De Franse slag

‘Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan’, hoor je vaak roepen in Rotterdam. Dat getuigt van voortvarendheid en een aanpakkersmentaliteit. Nu echter de Fransen een soortgelijk motto loslaten op hun slecht onderhouden natte infrastructuur kijk ik er toch anders tegenaan. Dat stelt Bart Verkade, bedrijfseconoom en schipper. Hij combineert het varen met een adviespraktijk en schrijft tweewekelijks een column voor Schuttevaer.

Door Bart Verkade
Zo heeft de Franse vaarwegbeheerder onlangs laten weten dat op een flink aantal vaarwegen de maximaal toegestane afmetingen van schepen omlaag moet, omdat de infrastructuur beetje bij beetje in elkaar dreigt te zakken. In sluizen waar een flinke spits vroeger nog makkelijk een paar centimeter aan beide zijden over had, zakken de sluismuren nu zover naar binnen dat regelmatig de hulp van een lokale boer met zijn trekker moet worden ingeroepen om het schip weer te bevrijden. Die ontwikkeling sluit slecht aan bij de aantrekkende vraag naar vervoer over water in dit overigens prachtige land.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Column: De Franse slag | Schuttevaer.nl

Column: De Franse slag

‘Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan’, hoor je vaak roepen in Rotterdam. Dat getuigt van voortvarendheid en een aanpakkersmentaliteit. Nu echter de Fransen een soortgelijk motto loslaten op hun slecht onderhouden natte infrastructuur kijk ik er toch anders tegenaan. Dat stelt Bart Verkade, bedrijfseconoom en schipper. Hij combineert het varen met een adviespraktijk en schrijft tweewekelijks een column voor Schuttevaer.

Door Bart Verkade
Zo heeft de Franse vaarwegbeheerder onlangs laten weten dat op een flink aantal vaarwegen de maximaal toegestane afmetingen van schepen omlaag moet, omdat de infrastructuur beetje bij beetje in elkaar dreigt te zakken. In sluizen waar een flinke spits vroeger nog makkelijk een paar centimeter aan beide zijden over had, zakken de sluismuren nu zover naar binnen dat regelmatig de hulp van een lokale boer met zijn trekker moet worden ingeroepen om het schip weer te bevrijden. Die ontwikkeling sluit slecht aan bij de aantrekkende vraag naar vervoer over water in dit overigens prachtige land.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer