Afbouw Acta Orion in Harlingen

Aan de tros van de Deense sleper Westsund van Svendborg Towing Company is het casco van het Walk-to-Work (W2W) vaartuig Acta Orion in Harlingen gearriveerd. Het 108 meter lange vaartuig wordt hier afgebouwd en uitgerust. Hierna zal het worden ingezet bij de aanleg van het Gemini windturbinepark.

Afbouw Acta Orion in Harlingen

Hoofdaannemer voor de bouw van Nederlands grootste W2W-vaartuig is CIG Shipbuilding uit Groningen, in opdracht van Acta Marine uit Den Helder. Het casco is gebouwd op een Poolse werf in Stettin. CIG heeft het casco naar Nederland gehaald voor de verdere afbouw en uitrusting. Dit zal in Harlingen deels langs de kade deels in dok gebeuren.
Het vaartuig wordt onder andere gedokt voor het installeren van de twee schroefunits onder het achterschip.
Verder zal op het werkdek een Ampelmann worden geïnstalleerd. Dit is een deininggecompenseerde telescopische valreep om personeel veilig van een bewegend schip op een windturbinefundatie te kunnen afzetten. Ampelmann heeft voor Acta Marine ook nog een deininggecompenseerd systeem ontwikkeld om landingstukken en materieel tot een gewicht van 300 kilogram te kunnen overzetten. Het vaartuig krijgt verder twee landingsplaatsen voor snelle crew transfer vessels. Ook wordt het uitgerust met een klasse 2 dynamisch positioneringssysteem. De oplevering staat gepland voor september dit jaar.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Afbouw Acta Orion in Harlingen | Schuttevaer.nl

Afbouw Acta Orion in Harlingen

Aan de tros van de Deense sleper Westsund van Svendborg Towing Company is het casco van het Walk-to-Work (W2W) vaartuig Acta Orion in Harlingen gearriveerd. Het 108 meter lange vaartuig wordt hier afgebouwd en uitgerust. Hierna zal het worden ingezet bij de aanleg van het Gemini windturbinepark.

Afbouw Acta Orion in Harlingen

Hoofdaannemer voor de bouw van Nederlands grootste W2W-vaartuig is CIG Shipbuilding uit Groningen, in opdracht van Acta Marine uit Den Helder. Het casco is gebouwd op een Poolse werf in Stettin. CIG heeft het casco naar Nederland gehaald voor de verdere afbouw en uitrusting. Dit zal in Harlingen deels langs de kade deels in dok gebeuren.
Het vaartuig wordt onder andere gedokt voor het installeren van de twee schroefunits onder het achterschip.
Verder zal op het werkdek een Ampelmann worden geïnstalleerd. Dit is een deininggecompenseerde telescopische valreep om personeel veilig van een bewegend schip op een windturbinefundatie te kunnen afzetten. Ampelmann heeft voor Acta Marine ook nog een deininggecompenseerd systeem ontwikkeld om landingstukken en materieel tot een gewicht van 300 kilogram te kunnen overzetten. Het vaartuig krijgt verder twee landingsplaatsen voor snelle crew transfer vessels. Ook wordt het uitgerust met een klasse 2 dynamisch positioneringssysteem. De oplevering staat gepland voor september dit jaar.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer