Lewek Centurion vervangt Sampson

In plaats van het nieuwe kraanvaartuig annex pijpenlegger Sampson in te zetten, is offshoreaannemer Cecon met pijpenlegger Lewek Centurion aan de slag gegaan. In totaal wordt hiermee voor Wintershall Noordzee en GDF SUEZ E&P Nederland zo’n 60 kilometer aan pijpleiding gelegd in de Nederlandse Noordzee.

Lewek Centurion vervangt Sampson

Vorig jaar augustus sloot de Nederlandse dochter van de Noorse firma Cecon een contract met GDF SUEZ E&P Nederland voor de aanleg van drie pijpleidingen in de Nederlandse sector. Dit betrof leidingen om een drietal nieuwe platformen in de blokken L5a, D18a en Q13a op de bestaande infrastructuur te kunnen aansluiten. De leiding naar het Sierra-veld in blok L5a is een gastransportleiding met een lengte van 11 kilometer. De leiding naar het Orca-veld in blok D18a is eveneens een gastransportleiding met een lengte van 21,5 kilometer. De leiding naar het Amstel-veld in blok Q13a betreft een 24,5 kilometer lange olietransportleiding. Ruim twee maanden later sloot Cecon NL nog een contract. Deze keer met Wintershall Noordzee voor de aanleg van een 2,5 kilometer lange gasleiding in blok Q1-D. Al dit legwerk was gepland in de eerste helft van dit jaar. Maar het schip waarmee Cecon aan de slag wilde, de in 2012 opgeleverde Sampson van Safiro, was nog in de Golf van Mexico aan het werk en bleek niet op tijd beschikbaar. Cecon kon toch haar contractuele verplichtingen nakomen door met offshoreaannemer EMAS uit Singapore een contract te sluiten voor de huur van de pijpenlegger Lewek Centurion. Dit is de voormalige Ceasar van de Amerikaanse offshoreaannemer Helix. Een schip met een lengte van 146 meter dat pijpen kan leggen via de S-lay methode en is uitgerust met een 300-tons offshorekraan. Het legwerk in de blokken Q1, L5a en D18a is intussen afgerond. Het legwerk voor de kust van Scheveningen in Q13a moest vanwege stormweer begin oktober worden onderbroken. De Lewek Centurion zocht hiervoor een veilig heenkomen op de rede van Den Helder-Texel. Cecon verwacht het werk binnenkort te kunnen afronden. (PAS)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Lewek Centurion vervangt Sampson | Schuttevaer.nl

Lewek Centurion vervangt Sampson

In plaats van het nieuwe kraanvaartuig annex pijpenlegger Sampson in te zetten, is offshoreaannemer Cecon met pijpenlegger Lewek Centurion aan de slag gegaan. In totaal wordt hiermee voor Wintershall Noordzee en GDF SUEZ E&P Nederland zo’n 60 kilometer aan pijpleiding gelegd in de Nederlandse Noordzee.

Lewek Centurion vervangt Sampson

Vorig jaar augustus sloot de Nederlandse dochter van de Noorse firma Cecon een contract met GDF SUEZ E&P Nederland voor de aanleg van drie pijpleidingen in de Nederlandse sector. Dit betrof leidingen om een drietal nieuwe platformen in de blokken L5a, D18a en Q13a op de bestaande infrastructuur te kunnen aansluiten. De leiding naar het Sierra-veld in blok L5a is een gastransportleiding met een lengte van 11 kilometer. De leiding naar het Orca-veld in blok D18a is eveneens een gastransportleiding met een lengte van 21,5 kilometer. De leiding naar het Amstel-veld in blok Q13a betreft een 24,5 kilometer lange olietransportleiding. Ruim twee maanden later sloot Cecon NL nog een contract. Deze keer met Wintershall Noordzee voor de aanleg van een 2,5 kilometer lange gasleiding in blok Q1-D. Al dit legwerk was gepland in de eerste helft van dit jaar. Maar het schip waarmee Cecon aan de slag wilde, de in 2012 opgeleverde Sampson van Safiro, was nog in de Golf van Mexico aan het werk en bleek niet op tijd beschikbaar. Cecon kon toch haar contractuele verplichtingen nakomen door met offshoreaannemer EMAS uit Singapore een contract te sluiten voor de huur van de pijpenlegger Lewek Centurion. Dit is de voormalige Ceasar van de Amerikaanse offshoreaannemer Helix. Een schip met een lengte van 146 meter dat pijpen kan leggen via de S-lay methode en is uitgerust met een 300-tons offshorekraan. Het legwerk in de blokken Q1, L5a en D18a is intussen afgerond. Het legwerk voor de kust van Scheveningen in Q13a moest vanwege stormweer begin oktober worden onderbroken. De Lewek Centurion zocht hiervoor een veilig heenkomen op de rede van Den Helder-Texel. Cecon verwacht het werk binnenkort te kunnen afronden. (PAS)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer