Coastal Discovery gebouwd voor werk in ondiep water

De vloot van Acta Marine Waterweg is uitgebreid met de Coastal Discovery. Een multifunctioneel werkschip dat in heel ondiep water kan opereren en tevens met een dynamische positioneringssysteem is uitgerust. Bouwer is Scheepswerf Bijlsma in Lemmer.

Coastal Discovery gebouwd voor werk in ondiep water

Eén van de specialismen van de rederij uit Den Helder is het werken in ondiep water zoals de Waddenzee en de Kaspische Zee. Hiervoor worden onder meer de werkschepen Coastal Explorer, Coastal Digger en Coastal Worker ingezet. Met deze vaartuigen worden communicatiekabels en gas- en elektriciteitsleidingen, die door de stroming bloot zijn komen te liggen, weer voldoende diep de bodem in gewerkt en afgedekt. Ook worden de werkschepen ingezet bij het aanlanden van gasleidingen en energiekabels. In april werd al de voormalige Sara Maatje XIV bij Shipdock in Harlingen omgebouwd voor ondiepwaterwerk en herdoopt in Coastal Enterprise. En toen stond bij Bijlsma in Lemmer de vlootuitbreiding al op stapel. Dit vaartuig, genaamd Coastal Discovery, is nu opgeleverd. De ‘supermulticat’ is bijna 36 meter lang, twaalf meter breed en heeft een diepgang van 1,30 meter. De voortstuwing bestaat uit drie Caterpillars C18, die twee vaste schroeven in straalbuizen plus een Schottel azimuth roerpropeller aandrijven. Verder is de Coastal Discovery voorzien van een boegschroef, eveneens aangedreven door een C18 en een dynamisch positioneringssysteem. Het totaalvermogen bedraagt 1792 kW (2432 pk).

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Coastal Discovery gebouwd voor werk in ondiep water | Schuttevaer.nl

Coastal Discovery gebouwd voor werk in ondiep water

De vloot van Acta Marine Waterweg is uitgebreid met de Coastal Discovery. Een multifunctioneel werkschip dat in heel ondiep water kan opereren en tevens met een dynamische positioneringssysteem is uitgerust. Bouwer is Scheepswerf Bijlsma in Lemmer.

Coastal Discovery gebouwd voor werk in ondiep water

Eén van de specialismen van de rederij uit Den Helder is het werken in ondiep water zoals de Waddenzee en de Kaspische Zee. Hiervoor worden onder meer de werkschepen Coastal Explorer, Coastal Digger en Coastal Worker ingezet. Met deze vaartuigen worden communicatiekabels en gas- en elektriciteitsleidingen, die door de stroming bloot zijn komen te liggen, weer voldoende diep de bodem in gewerkt en afgedekt. Ook worden de werkschepen ingezet bij het aanlanden van gasleidingen en energiekabels. In april werd al de voormalige Sara Maatje XIV bij Shipdock in Harlingen omgebouwd voor ondiepwaterwerk en herdoopt in Coastal Enterprise. En toen stond bij Bijlsma in Lemmer de vlootuitbreiding al op stapel. Dit vaartuig, genaamd Coastal Discovery, is nu opgeleverd. De ‘supermulticat’ is bijna 36 meter lang, twaalf meter breed en heeft een diepgang van 1,30 meter. De voortstuwing bestaat uit drie Caterpillars C18, die twee vaste schroeven in straalbuizen plus een Schottel azimuth roerpropeller aandrijven. Verder is de Coastal Discovery voorzien van een boegschroef, eveneens aangedreven door een C18 en een dynamisch positioneringssysteem. Het totaalvermogen bedraagt 1792 kW (2432 pk).

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer