Brielenbrug scalpeert ms Brisani

Het 86 m lange Nederlandse binnenvaartschip Brisani voer woensdagavond 25 april even voor 18.00u tegen de Brielenbrug in Tisselt op het Zeekanaal van Hingene naar Brussel. Het schip voer leeg, komende uit de richting Zemst en met Willebroek als bestemming.

Het schip raakte de onderkant van de brug met haar radarmast en met het dak van de stuurhut dat daarbij letterlijk in het water schoof,  daarbij vele ruiten verbrijzelend. De twee bemanningsleden kon tijdig wegduiken en bleven ongedeerd. Zij konden het schip afmeren aan de kade van Willebroek Beton om de schade op te nemen. De brandweer was snel ter plaatse alsook een werkboot van waterwegbeheerder Zeekanaal. Zij visten het dak van de stuurhut op en brachten het terug naar de Brisani.
Er loopt een onderzoek naar de oorzaak van het ongeval. Daarbij wordt een mogelijk scenario gehanteerd waarin scheepvaartinspecteur Peter Scheirlinckx erop wijst dat de brug van Tisselt, van het type hefbrug, op dat ogenblik even buiten gebruik was wegens een klein defect zodat de scheepvaart moest wachten. In gesloten toestand en bij normale waterstand is de vrije doorvaarthoogte van de brug 5,20 m.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Brielenbrug scalpeert ms Brisani | Schuttevaer.nl

Brielenbrug scalpeert ms Brisani

Het 86 m lange Nederlandse binnenvaartschip Brisani voer woensdagavond 25 april even voor 18.00u tegen de Brielenbrug in Tisselt op het Zeekanaal van Hingene naar Brussel. Het schip voer leeg, komende uit de richting Zemst en met Willebroek als bestemming.

Het schip raakte de onderkant van de brug met haar radarmast en met het dak van de stuurhut dat daarbij letterlijk in het water schoof,  daarbij vele ruiten verbrijzelend. De twee bemanningsleden kon tijdig wegduiken en bleven ongedeerd. Zij konden het schip afmeren aan de kade van Willebroek Beton om de schade op te nemen. De brandweer was snel ter plaatse alsook een werkboot van waterwegbeheerder Zeekanaal. Zij visten het dak van de stuurhut op en brachten het terug naar de Brisani.
Er loopt een onderzoek naar de oorzaak van het ongeval. Daarbij wordt een mogelijk scenario gehanteerd waarin scheepvaartinspecteur Peter Scheirlinckx erop wijst dat de brug van Tisselt, van het type hefbrug, op dat ogenblik even buiten gebruik was wegens een klein defect zodat de scheepvaart moest wachten. In gesloten toestand en bij normale waterstand is de vrije doorvaarthoogte van de brug 5,20 m.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer