Kwart eeuw Historische Zeilvaart Harlingen

Historische Zeilvaart Harlingen begon in 1985 in de voorkamer van het pand Noorderhaven 32. Dat was al snel te klein en rond 1987 verhuisde het kantoor van de met vier schepen begonnen chartervloot één deur verder, naar 34. ‘Daar kregen de oprichters van de eigenaar het eerste jaar huur cadeau’, herinneren Agnes Sonneveld en Ed Kruiskamp zich. De vloot viert dit jaar zijn 25-jarig bestaan. Met onder meer de zeiltocht Dichter bij zee, een midzomernachttocht en varend koken met topkoks. Voor jubileumprijzen van zeven tot vijftien euro per persoon.

Kwart eeuw Historische Zeilvaart Harlingen

Door Sander Klos
Kruiskamp is bestuurslid en met 1993 als start het langst zittende lid van de schipperscoöperatie. Daardoor maakte hij het eerste conflict in de vloot – in 1991 – net niet mee. ‘De vloot was een stichting met zes schepen en er ontstond een conflict over de richting en over zaken als het vergaren van vermogen door inkoop van een nieuw lid. Dat liep hoog op, tot rechtszaken aan toe. En er ontstond wantrouwen en een sfeer van "zo’n nieuw lid profiteert gratis van al het werk dat wij hebben gedaan"’, kijkt Kruiskamp terug.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Kwart eeuw Historische Zeilvaart Harlingen | Schuttevaer.nl

Kwart eeuw Historische Zeilvaart Harlingen

Historische Zeilvaart Harlingen begon in 1985 in de voorkamer van het pand Noorderhaven 32. Dat was al snel te klein en rond 1987 verhuisde het kantoor van de met vier schepen begonnen chartervloot één deur verder, naar 34. ‘Daar kregen de oprichters van de eigenaar het eerste jaar huur cadeau’, herinneren Agnes Sonneveld en Ed Kruiskamp zich. De vloot viert dit jaar zijn 25-jarig bestaan. Met onder meer de zeiltocht Dichter bij zee, een midzomernachttocht en varend koken met topkoks. Voor jubileumprijzen van zeven tot vijftien euro per persoon.

Kwart eeuw Historische Zeilvaart Harlingen

Door Sander Klos
Kruiskamp is bestuurslid en met 1993 als start het langst zittende lid van de schipperscoöperatie. Daardoor maakte hij het eerste conflict in de vloot – in 1991 – net niet mee. ‘De vloot was een stichting met zes schepen en er ontstond een conflict over de richting en over zaken als het vergaren van vermogen door inkoop van een nieuw lid. Dat liep hoog op, tot rechtszaken aan toe. En er ontstond wantrouwen en een sfeer van "zo’n nieuw lid profiteert gratis van al het werk dat wij hebben gedaan"’, kijkt Kruiskamp terug.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer