Aan de Reis: Knarsetandend reis aannemen

De vrachtprijzen zijn nog steeds slecht. Sommige schippers nemen knarsetandend toch maar weer een reisje aan omdat ze al te lang leeg liggen. Er is volgens de schippers lading genoeg en ook voor volgende week wordt genoeg aanbod verwacht. Maar het gaat allemaal weg voor te lage prijzen.

Een doorn in het oog van de kleinere schepen is dat grote schepen vaak met meerdere partijen gaan varen en zo de kleinere schepen het brood uit de mond stoten. Schippers schatten dat ze op korte reisafstanden tussen de 1 en 2 euro per ton tekort komen en op de langere afstanden tussen de 2 en 4 euro.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (24)

  • pietje chemietje
    wat zijn die vaste regels dan?

    regel 1 geef nooit je sleutels af aan de bank.
    regel 2 betaal nooit iets terug
    regel 3 varen met die handel en komt toe met je zakgeld.

    Geplaatst door: freedomfighter op
  • ja ja staatsgarantie ondernemers ha ha mooi gezegde,maar het is de bank die de staatsgarantie regel en daar staan wel vaste regels voor op papier wat betreft aflossen en rente betalingen.
    maar je hoor hetw el van bepaalde koppelverbanden dat die gewoon door blijven varen al zijn ze in feite al kapot de eigenaar zit er voor een hongerloontje op tot de bank een nieuw slachtoffer gevonden heeft om dit voort te zetten.
    zou het ooit nog goedkomen met de binnenvaart zelfs in de tankvaart gaat het nu rommelen contracten die met honderden euro,s per dag onderuit gehaalt worden terwijl je die afsluit voor vijf jaar,het blijft hetzelfde liedje als je hetzelf doet zitten ze gelijk bij een advocaat wgenes contractbreuk en misgelopen provisie,s maar nu het slechter gaat gaan ze de contracten zelf verbreken wat is een contract dan eigenlijk nog waard in deze markt je kan net zo goed zonder varen.

    Geplaatst door: pietje chemietje op
  • zolang de ing en rabobank staatsgarantieondernemers laat varen met wat zakgeld en de belofte dat ze niks moeten terugbetalen heeft het geen nut om over de slechte prijzen te zeuren!!

    Geplaatst door: freedomfighter op
  • ok kees zal er aan denken zit van de week in hamburg bij von georg,en net zoals je zeg het is allemaal je eigen schuld zet dan geen handtekening onder een contract waarvan je niet weet of er nou A staat of B.
    maar het is overal kommer en kwel en als ik een miljoen had zou ik die echt niet in een boot stoppen weet wel andere leuke dingen om rond te komen met die centen.
    maar ja snap veel mensen het is de drang om wat voor je eigen te doen ja en dat doet je stappen zetten die je normaal niet durft te nemen

    Geplaatst door: pietje chemietje op
  • te veel schepen voor een te kleine markt,maar ja als het weer aantrekt dan zijn ze weer nodig waar ligt de balans.
    En dan nog de bevrachters weet nog steeds niet wat die nou aan een contract met een verladingspartij verdient zullen we ook wel nooit te weten komen denk ik zomaar.
    En dat geeft aan dat we nog leven in het stenen tijdperk,waarom gooien verladers niet alles op het internet als een soort beurs en laat een bevrachter zijn lading gewoon wegvaren door de schippers zelf.
    En dat zou mooi zijn in tankvaart en vrachtvaart als we zo doorgaan ja nog een jaartje en we kunnen weer naar de bank.
    Begin een boot en het wordt je dood ha ha

    Geplaatst door: pietje chemietjes op
  • De onnodige lage vrachtprijzen heeft meerdere oorzaken. transport is een verdringings markt. En velen denken: ik wil voor elke prijs een stuk van de taart, anders heb ik niets. De mentaliteit van de banken spelen ook een grote rol.
    Dan de mentaliteit van de tussen personen ten opzichte van de schipper ,maar ook naar de klant. Het komt heel vaak voor, op de laadplaats gewacht wordt op een schip, omdat er geen schip te krijgen is?????
    Gisteren een uitgebreid visite kaartje afgegeven, wat er mogelijk is met een binnenvaart schip. Volgende dag de tussenpersoon aan de lijn, waar ik mee bezig was, achter zijn rug om!!
    Daarom is mijn zorg ook groot, dat we nu 2 grote vervoerders hebben in BRD. Stel je komt bij beide op de zwarte lijst, dan heb je echt een probleem. Daarom zou ik een groot coop/ rederij willen hebben, waarbij de eigenaar de schippers zelf zijn. Als eenling heb je niet veel in te brengen en heb je als ondernemer/ schipper een zwakke positie.

    Geplaatst door: Schipper die wil ondernemen op
  • Peet,

    U ook bedankt voor uw reacties, ik wou dan graag afsluiten met het volgende:

    “Idealen zijn drijfveren voor de toekomst”

    Geplaatst door: Anoniem op
  • Anomiem,

    Met alle respect, voor uw ideeen en dank voor uw
    reacties. Ik reageer nu voor de laatste keer, uiteindelijk mag iedereen idealen hebben en moeten wij elkaar respecteren.

    U, schrijft; verstandig beleid en goede zakelijke
    samenwerking kan het tij keren,, Hier slaat U precies de spijker op de kop. Want, dit idee is een droom en blijft een droom! Diep in mijn hart ben ik ook blij dat we in deze situatie verzijld zijn geraakt. Hoe zou het zijn als het allemaal van zelf ging, een mooi nieuw schip altijd voldoende lading en goede vrachtprijzen. Wie zou er dan geen schipper willen worden.

    Geplaatst door: peet op
  • Peet…

    Ik droom niet, ik kijk met een financiële bril naar mijn markt en zie structureel dezelfde fouten door verkeerd beleid. En dat komt niet alleen van de schippers vandaan, we slopen hier met zn allen de markt. Dat komt echt niet alleen door de overcapaciteit. De laagwaterperiodes bewijzen dat de markt gebaat is bij voldoende capaciteit.

    Verstandig beleid en goede zakelijke samenwerking kan dit tij keren. Ik kom jammer genoeg ook vaak genoeg op losplekken waar ik hoor dat hun tussenpersoon geen schip kon krijgen en ze daardoor met productieproblemen zitten..
    Ik neem aan dat u snapt dat dat niet een probleem is dat er geen schepen te krijgen zijn!

    Geplaatst door: Anoniem op
  • Anoniem,

    U heeft mij in het geheel geen duidelijkheid gegeven. Wat U doet is dromen hoe het zou moeten.
    Maar dromen zijn bedrog. Het probleem zijn geen slapjanussen. Het probleem is overcapciteit!

    Geplaatst door: peet op
  • @ Peet

    Ik geef juist aan dat de vervoerder GOED moet kijken waar hij zijn geld aan uitgeeft. Ik zie mijn tussenpersoon als een inkoper die het beste uit de markt moet halen voor mij, zodat hij/zij en ik een goede marge haalt en mijn klant een zo laag mogelijke prijs heeft. WIN-WIN-WIN situatie met optimale marktwerking is mijn doel.

    Een financieel uitgemergelde concurrent zie ik ook liever verdwijnen en desnoods voor de helft opgekocht worden door een sterke slagvaardige ondernemer. Ik ben er ook stellig van overtuigd dat dit een positief effect heeft op de vrachtprijs.

    U haalt uit naar de vervoerders die te veel capaciteit op de markt hebben gebracht, u heeft gelijk. Deze inmiddels stinkende open wonden kunnen denk ik niet meer gedicht worden.

    Ik ben de afgelopen 4 jaar bezig geweest met verzamelen van statistieken, cijfers, onderzoeken, enz enz enz. Onze markt kan goed werken mits er de juiste personen (tussenhandel) tussenin gezet worden. Maar als mijn collega’s niet de moed op kunnen brengen om in het belang van hun eigen markt hier heel selectief mee om gaan dan blijft het kwakkelen.

    Investeren moet rendement opleveren, je tussenhandel is hier van cruciaal belang! De makkelijke weg is om de schipper te geven wat hij wil, lading om met zn bootje te varen tegen nagenoeg elke prijs..

    De moeilijke weg is een tussenpersoon die inziet dat we een slag moeten maken om ons groen image te verbeteren. Die een selectie vervoerders om zich heen haalt die innovatief bezig zijn om het product binnenvaart te verbeteren. En niet een stelletje slapjanusen die voor elke vracht willen varen..
    Ik hoop dat ik u hiermee wat duidelijk heb gegeven.

    Geplaatst door: Anoniem op
  • Anoniem,

    U bent, helaas net zo als velen, geneigd om het probleem, waar de binnenvaart mee kampt, op het bord van een ander neer te liggen. Uiteraard is het een kat en muis spel tussen verlader en vervoeder. Het lijkt dat er veel bevrachters zijn, maar er is ook enorm veel lading. Maar misschien verdwijnen er veel bevrachters in de toekomst. Maar moeten we daar dan blij mee zijn?
    Misschien varen veel schepen straks voor ladingaanbieders die je ook al een schip verkocht hebben! Moeten we daar blij mee zijn? U kunt nu nog nee zeggen, maar dan bestaat er geen nee, want dan gaat U van het schip af, want die bevrachters heeft zijn tentakels ook al financieel in je bedrijf geworteld. Meneer Anomiem, ik zou het ook liever anders zien, maar de binnenvaart heeft het zelf verkwanseld, we hebben ondanks alle sloopregelingen, weer een enorme overcapacitei opgebouwd. Er is maar 1 manier om de zaak weer op de rails te krijgen en dat zijn faillesementen. Ik hoor U al zeggen/schrijven, ja, maar die schepen blijven en worden goedkoper verkocht en gaan dan nog goedkoper varen. Maar dat zal juist niet gebeuren.
    Een ondernemer die nu een schip koopt, op een veiling of uit de markt, zal veel minder betalen en moet veel eigen vermogen hebben, want de banken staan niet meer te trappelen. Juist deze nieuwe eigenaren gaan niet voor deze tarieven varen, omdat ze financieel strek staan. Het bewij s ligt er immers, mensen met weinig lasten liggen, soms, leeg en de top hypo,s varen!

    Geplaatst door: peet op
  • @ Peet

    Ik vind niet dat elke bevrachter slecht presteert, ik vind dat je als ondernemer heel kritisch moet kijken met wie je zaken doet. Er zijn kantoren/svw’s genoeg die echt serieus met hun werk bezig zijn. Maar helaas zijn er te veel zakkenvullende tussenschakels die geen toegevoegde waarde hebben en alleen maar bezig zijn met schepen indelen. En dat vind ik de provisie niet waard.

    Dat is mijn punt, ik geef dat soort bevrachters de schuld en wordt kotsmisselijk van die slopende korte termijnvisie.. Daarnaast begrijp ik mijn collega’s niet die voor hun varen, er zijn gewoon goede alternatieven.

    Een tussenpersoon kost al gauw tussen de 10.000,- en 30.000,- EURO afhankelijk van je scheepsgrootte uiteraard. Ik gun die beste mensen best een mooie mercedes in hun voortuintje, maar geef ook eens wat uit aan aquisitie, marketing, innovatie, duurzame projecten enz enz enz.. De gemiddelde binnenvaartschipper heeft hier eenvoudig geen tijd en/of expertise voor.

    Geplaatst door: Anoniem op
  • @peter

    wij zelf in 2008 gebouwd ,een veel te duur schip achteraf gezien maar wel met 50 % eigen kapitaal .
    vorig schip bijna 8 jaar gehad maar met ni te veel winst verkocht .

    nu door dat ze in nederland als zotte gaan bouwen zijn is mijn veel te duur schip niks meer waard en mijn eigen kapitaal waar we jaren aan gebouwd hebbe is verdwenen .

    dat pappen en nat houden is een heel slechte zaak!
    ik vind van niet , Als de markt instort komen die schepen trug in de vaart , veel goedkoper en ga de markt helemaal ni omhoog .

    en geef nu toe , iedereen vaart toch over en weer maar ni aan goede prijzen .

    als wij leeg liggen weten we dat we een slechte reis gaan doen want dan zeg de bevrachter ,”je ligt leeg en dan is er overcapaciteit”
    ligt een 1000 leeg , dan kan die na een paar dagen toch nog een deftige reis vinde , aan die mensen word dat gegund en aan ons niet

    Geplaatst door: een belg . op
  • anoniem,

    Vind U nu echt dat de bevrachter slecht presteerd?
    De tonnages die er in de binnenvaart worden vervoerd zijn de laatste tijden practisch niet verminderd. Maar als je deze tonnen deelt door de
    enorme toegevoegde en reeds bestaande tonnen, blijft er inderdaad niet veel over. Nou kun je bevrachters overal de schuld van geven, maar niet dat ze schepen hebbem laten bouwen.

    Geplaatst door: peet op
  • Ok.. Je betaald je tussenpersoon 5% van je TOTALE omzet. Vooral in de grote tonnages maakt het dan voor je tussenpersoon eigenlijk geen reet uit voor hoeveel je vaart want de geldstroom blijft toch wel komen..

    Dan ben je als ondernemer dus 5% lichter van je BRUTO omzet.. 5% capaciteitsreductie = 18 dagen stil liggen om naar een betere tussenpersoon op zoek te gaan??

    Als de olieboer een euro te duur is worden ze afgeschoten terwijl ze dag en nacht klaar staan voor hun klanten.. En als de kostenpost die voor jouw het werk moet bezorgen slecht presteert blijven we gewoon braaf betalen??

    Kan iemand mij alstublieft uitleggen wat hier de logica van is?

    Geplaatst door: Anoniem op
  • Laurens,

    U schrijft, we glijden steeds verder af,.

    Nou dat afglijden kan, voor mij, niet hard genoeg gaan. De enigste manier om de zaak weer gezond te krijgen. Daarom roep ik iedereen op die een gezond bedrijf heeft laat geen werk liggen maar vaar tegen iedere prijs, ook al moet er geld bij.

    De gezonde bedrijven moeten nu snel de zwakke financieele broeders er uit concurerren. Het kan toch niet zo zijn dat iemand met een vrij schip zegt, voor deze prijzen vaar ik niet, en iemand met 4 milj. hypo vaart wel voor die vrachten en durft dan nog te zeggen, leuk gelopen deze reis.

    Laten we aub niet zo soft meer doen, maar de strijd aangaan, dat pappen en nat houden is een heel slechte zaak!

    Geplaatst door: peter op
  • Gelezen—Ik zelf zit al jaren in de tankvaart [23 jaar] en heb meegemaakt dat er mensen tankers kopen met geld van een bevrachter erin [niets nieuws] en dit vervolgens bij een bank als eigen geld opgaven.—
    Hoe kan een bank dit controleren???.
    ———————————————–
    Nou laat ik je vertellen, dat er banken zijn, met een speciaal potje, om het eigen vermogen op te krikken van de “ondernemer” zodat er een staatsgarantie kan worden aangevraagd.
    Reken je alles na, dan loopt de bank geen enkel risico. Lukt het niet in 1 keer, om zijn geld er uit te halen, dan wel met de 2 verkoop aan een stuntelaar.
    Er is gewoon te veel geleend punt
    Banken hanteren nu ineens strakke regels!! en toen ik in 2006 vroeg: “waarom houden jullie niet aan de regel 30% eigen vermogen en wijken daar van af?? Kreeg ik als antwoord, wij kijken naar de ondernemer en zijn prognose???
    Maar die prognose?? vul zelf maar in.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • @ Laurens,
    Welke verantwoording moeten de banken nemen.
    De ondernemer en eigenaar zijn zelf verantwoordelijk voor hun daden.
    Ik zelf zit al jaren in de tankvaart [23 jaar] en heb meegemaakt dat er mensen tankers kopen met geld van een bevrachter erin [niets nieuws] en dit vervolgens bij een bank als eigen geld opgaven.
    Hoe kan een bank dit controleren???.
    Er is maar een oplossing vaar niet onder de prijs en als je dat wel doet geef dan in ieder geval een ander niet de schuld.En als je je ziel aan een bevrachter verkoopt door zijn geld aan te pakken moet je zijn regels ook accepteren.
    Deze regels zijn varen ,varen,varen tot je erbij neerval en niet praten over kosten dekkend werken.
    Een mooi voorbeeld is de GEFO constructie iedereen weet hoe het werk maar vele trappen er in en als je het niet red kopen zij het schip terug voor een klein prijsje zoeken weer een optimist die het schip voor een groot prijsje koopt en knijpen deze langzaam uit en begin het weer van voor af aan.En van wie is dat nu de schuld De Bank!!! De Gefo!!! of van de persoon die deze constructie op vrijwillige basis aan gaat.

    Geplaatst door: kees op
  • Ik vind het ook wel eens zuur als een paar kleine schepen met een grote partij gaan varen daarom pak ik het altijd maar snel.

    Geplaatst door: volkswagenrijder op
  • @Subaru rijder, wat je schrijft is helemaal waar. Maar toch vraag ik mij af waar je de moed vandaan haal om te reageren, er wordt niet naar je geluisterd. Ook al staan er velen achter jou verhaal. Het is zuur wat er momenteel gaande is, die eenheid zal men niet voor elkaar krijgen. Wij (ook ik) zal het met lede ogen aan moeten zien dat we steeds verder afglijden naar de afgrond. Velen denken noch, ach het is verlies beperking, WETENDE dat zij hun collega’s die het wel goed doen ook de vrachten verzieken. Van de banken zal men niets verwachten, die nemen hun verantwoording ZEKER niet en financieeren nog steeds schepen.

    Geplaatst door: Laurens op
  • Het verbaasd mij, dat er helemaal geen bodem in de markt komt.Mooie uitspraak is: ze gunnen elkaar het Verlies nog niet.
    Door meerdere oorzaken is de vrachtprijs onnodig laag.

    Heren van banken, alstublieft ga nu eens om de tafel zitten met de “ondernemers”
    Heren van banken, alstublieft, financier nu eens normaal, een 1000 tonner met kapotte motor krijgt geen geld ??? en hopeloze gevallen worden “geholpen” met kunst en vliegwerk. Zelfs dit jaar weer koppels in de vaart, eerste 5 jaar geen aflosplicht . Door die praktijken, verstoren jullie de markt.
    Spreek de ondernemers aan, op hun ingediende prognose!!

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Ik vind het ook wel eens zuur als een groot schip met een te kleine partij of meerdere kleine partijen gaat varen.
    Da’s natuurlijk gevolg van weinig of slecht aanbod, maar nieuw is t niet: hadden de kasten van vroeger niet 10 of meer ruimen o.a. om meerdere partijen te kunnen separeren?
    Zelf heb ik met mijn eerste 500 tonner vaak 2 of 3 partijtjes geladen.
    Allen succes hoor!!

    Geplaatst door: Pjotr op
  • Ach, er zijn grote die eigenlijk klein zijn gebleven en zij zijn ook klein blijven denken.
    Het is te hopen dat het zonnetje binnenkort toch gaat schijnen op de plaats waar het ondernemerschap hoort te zitten.

    verder goede vaart gewenst

    Geplaatst door: bertje op

Reageer