-
Quincy Klok financiert spits met particuliere hulp
Door Annemarie van Oers
Quincy’s interesse voor de bedrijfsvaart komt voort uit de pleziervaart. Op jonge leeftijd voer hij al regelmatig mee met binnenvaartschepen. ‘Daarna heb ik via het STC een tweejarige opleiding tot matroos gedaan en stage gelopen op een groot schip. Toen mij de spitsenvaart bekend werd, voer ik in mijn vrije weken zo nu en dan met de spits Westropa mee. Daar kwam ik er achter dat ik dit ook wilde. En wel zo snel mogelijk. De snelste manier om een vaarbewijs te halen bleek schriftelijk. Daar heb ik vier maanden over gedaan.’
Vaarbewijs
Via Henny en Janarie Kranenburg van de Westropa leerde hij niet alleen diverse Nederlandse en Franse vaarwateren kennen, maar ook andere spitsenschippers en schepen, waaronder de Vite. ‘Mijn eerste keus: de Vite is een goed uitgerust, gemoderniseerd en economisch schip. Toen mijn vaarbewijs binnen was heb ik eerst nog twee reizen met de oude eigenaar gevaren, zo heb ik het schip leren kennen en eventuele gebreken zouden boven water komen. Wat niet het geval was, dus naar de werf en de notaris.’ Zijn financiering kreeg hij rond met behulp van een particuliere investeerder.
‘Vervolgens kon ik mijn eerste reis gaan doen voor de ELV, waarmee ik ook kennis heb gemaakt op de Westropa.’ Door het stageproject van de spitsencoöperatie ELV zijn intussen al diverse jongeren op spitsen gestart, maar Quincy zou het leuk vinden als er nog wat meer leeftijdsgenoten bij zouden komen. Het ergert hem als mensen verrast zijn dat hij aan een spits begint. ‘Ik begrijp dat niet, want spitsenvaart is een relaxte, maar ook avontuurlijke en uitdagende vaart.’