Binnenvaart na drie jaar vissen

Jacob en Joke Post-Ooms varen met hun dochtertje Eliane op de Kempenaar Sijtje. Joke is een schippersdochter, maar Jacob is van de wal en werkte eerst in de visserij. Na drie jaar vissen kwam hij op een zandmolen terecht en wilde toen in de binnenvaart gaan werken. Intussen heeft hij zijn draai helemaal gevonden.

Binnenvaart na drie jaar vissen
  • Prima naar de zin met werk van Van Nieuwpoort
  • ‘Veel geleerd van de vorige eigenaar’

Door Henriette Driesen-Joanknecht
‘We varen leuk. We hebben leuke vrienden in de binnenvaart en hebben het naar ons zin’, vertelt Jacob. Hij kon vrij snel een eigen schip kopen, omdat zijn vaartijd en diploma’s voor de visserij gedeeltelijk meetelden en hij vaart zette achter zijn binnenvaartpapieren.

‘Na de zandmolen kwam ik als matroos aan boord op de Coram-Deo. Ik voer daar drie jaar. Toen de schipper ging trouwen en zijn vrouw aan boord kwam, heb ik dit schip gekocht. Mijn vaardiploma’s had ik toen al gehaald.’

Hij kocht de verlengde Kempenaar Sijtje in januari 2011, omdat zij hem aansprak, maar ook omdat er werk bijzat. ‘Het gaf mij een stukje zekerheid in de inspannende beginperiode. Dat werk hebben we trouwens nu nog. We varen nog steeds voor Van Nieuwpoort. Het bevalt ons goed.’

Eerst voer hij een tijdje met de oude eigenaar (Schram) op het schip en leerde er veel van. ‘Ik ben erg blij dat hij dat deed. Hij weet alles op dit schip. Hij was een echte schipper die niet aan afbouwen deed. Op de laatste dag voer hij nog tot het allerlaatste moment.’

Internaat

Joke komt uit een varende familie. Haar broers varen op de Eben Haezer, Fiat-Voluntas en Deo Favente. Ze kwam in december 2011 na hun huwelijk aan boord. Ze vond het prima om naar boord te komen en brak haar opleiding ervoor af. ‘Ik heb eerst een havo-diploma gehaald en daarna ben ik verzorgende IG-mbo gaan doen. Het hbo, wat na de havo gebruikelijker is, lag me minder. Als mbo-verzorgende werk je echt met de mensen. Ik heb het mbo niet afgemaakt, omdat ik in het laatste jaar ging varen. Ik heb wel alle certificaten gehaald en zou dus als verzorgende kunnen gaan werken.’

Ze ging in Krimpen aan den IJssel naar het internaat en had er een goede tijd, blikt ze terug. ‘Natuurlijk was ik liever aan boord, maar je hebt er je vriendinnen en vrienden. Ik heb er wel een leuke tijd gehad.’

Desondanks is ze niet plan haar pasgeboren dochter Eliane naar het internaat te laten gaan. ‘We gaan ervan uit dat ik dan naar de wal ga. In de tussentijd kan er natuurlijk van alles gebeuren en we wachten het maar af. We wonen nu in elk geval nog aan boord.’

Beunschip

Plan is hun huidige schip in de toekomst te vervangen voor een beunschip. ‘Als de economie wat beter gaat, willen we het liefst groter en naar een beunschip. Dat werkt toch net wat prettiger in de zand- en grindvaart. Het voordeel van dit schip is weer dat zij luiken heeft en we daardoor flexibeler zijn’, wegen ze de voor- en nadelen af.
De Sijtje vaart meestal in Nederland en Duitsland en gaat de Rijn op tot aan Gotteswickerhamm. In dat vaargebied is dringend behoefte aan een overnachtingshaven waar je van boord kunt, constateren ze. ‘In grindgaten moet je voor anker liggen en kun je niet van boord. Als wij nu op maandag op de Rijn moeten laden, moeten we in Lobith blijven. Dat is niet erg praktisch. Het is prettig als je van boord kunt.’

Vrachtwagens
Jacob heeft als hobby het verzamelen van modellen van de concurrerende modaliteit. ‘Ik verzamel vrachtwagens en kranen van de bedrijven waar we komen in de zand- en grindvaart. Ik koop de modellen meestal op Marktplaats en soms verkoop ik ze weer. De schaal is 1 op 50. Ik ben ermee besmet door de broers van Joke. Van schepen zijn zulke modellen niet in de handel. Die moet je speciaal laten maken.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Sijtje. Lengte: 62 meter. Breedte: 6,60 meter. Diepgang: 2,60 meter. Tonnage: 700. Europanummer: 02310743. Motor: Scania, 450 pk. Bouwjaar: 1961. Thuishaven: Urk. Eigenaar: VOF Sijtje.

Binnenvaart na drie jaar vissen | Schuttevaer.nl

Binnenvaart na drie jaar vissen

Jacob en Joke Post-Ooms varen met hun dochtertje Eliane op de Kempenaar Sijtje. Joke is een schippersdochter, maar Jacob is van de wal en werkte eerst in de visserij. Na drie jaar vissen kwam hij op een zandmolen terecht en wilde toen in de binnenvaart gaan werken. Intussen heeft hij zijn draai helemaal gevonden.

Binnenvaart na drie jaar vissen
  • Prima naar de zin met werk van Van Nieuwpoort
  • ‘Veel geleerd van de vorige eigenaar’

Door Henriette Driesen-Joanknecht
‘We varen leuk. We hebben leuke vrienden in de binnenvaart en hebben het naar ons zin’, vertelt Jacob. Hij kon vrij snel een eigen schip kopen, omdat zijn vaartijd en diploma’s voor de visserij gedeeltelijk meetelden en hij vaart zette achter zijn binnenvaartpapieren.

‘Na de zandmolen kwam ik als matroos aan boord op de Coram-Deo. Ik voer daar drie jaar. Toen de schipper ging trouwen en zijn vrouw aan boord kwam, heb ik dit schip gekocht. Mijn vaardiploma’s had ik toen al gehaald.’

Hij kocht de verlengde Kempenaar Sijtje in januari 2011, omdat zij hem aansprak, maar ook omdat er werk bijzat. ‘Het gaf mij een stukje zekerheid in de inspannende beginperiode. Dat werk hebben we trouwens nu nog. We varen nog steeds voor Van Nieuwpoort. Het bevalt ons goed.’

Eerst voer hij een tijdje met de oude eigenaar (Schram) op het schip en leerde er veel van. ‘Ik ben erg blij dat hij dat deed. Hij weet alles op dit schip. Hij was een echte schipper die niet aan afbouwen deed. Op de laatste dag voer hij nog tot het allerlaatste moment.’

Internaat

Joke komt uit een varende familie. Haar broers varen op de Eben Haezer, Fiat-Voluntas en Deo Favente. Ze kwam in december 2011 na hun huwelijk aan boord. Ze vond het prima om naar boord te komen en brak haar opleiding ervoor af. ‘Ik heb eerst een havo-diploma gehaald en daarna ben ik verzorgende IG-mbo gaan doen. Het hbo, wat na de havo gebruikelijker is, lag me minder. Als mbo-verzorgende werk je echt met de mensen. Ik heb het mbo niet afgemaakt, omdat ik in het laatste jaar ging varen. Ik heb wel alle certificaten gehaald en zou dus als verzorgende kunnen gaan werken.’

Ze ging in Krimpen aan den IJssel naar het internaat en had er een goede tijd, blikt ze terug. ‘Natuurlijk was ik liever aan boord, maar je hebt er je vriendinnen en vrienden. Ik heb er wel een leuke tijd gehad.’

Desondanks is ze niet plan haar pasgeboren dochter Eliane naar het internaat te laten gaan. ‘We gaan ervan uit dat ik dan naar de wal ga. In de tussentijd kan er natuurlijk van alles gebeuren en we wachten het maar af. We wonen nu in elk geval nog aan boord.’

Beunschip

Plan is hun huidige schip in de toekomst te vervangen voor een beunschip. ‘Als de economie wat beter gaat, willen we het liefst groter en naar een beunschip. Dat werkt toch net wat prettiger in de zand- en grindvaart. Het voordeel van dit schip is weer dat zij luiken heeft en we daardoor flexibeler zijn’, wegen ze de voor- en nadelen af.
De Sijtje vaart meestal in Nederland en Duitsland en gaat de Rijn op tot aan Gotteswickerhamm. In dat vaargebied is dringend behoefte aan een overnachtingshaven waar je van boord kunt, constateren ze. ‘In grindgaten moet je voor anker liggen en kun je niet van boord. Als wij nu op maandag op de Rijn moeten laden, moeten we in Lobith blijven. Dat is niet erg praktisch. Het is prettig als je van boord kunt.’

Vrachtwagens
Jacob heeft als hobby het verzamelen van modellen van de concurrerende modaliteit. ‘Ik verzamel vrachtwagens en kranen van de bedrijven waar we komen in de zand- en grindvaart. Ik koop de modellen meestal op Marktplaats en soms verkoop ik ze weer. De schaal is 1 op 50. Ik ben ermee besmet door de broers van Joke. Van schepen zijn zulke modellen niet in de handel. Die moet je speciaal laten maken.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Sijtje. Lengte: 62 meter. Breedte: 6,60 meter. Diepgang: 2,60 meter. Tonnage: 700. Europanummer: 02310743. Motor: Scania, 450 pk. Bouwjaar: 1961. Thuishaven: Urk. Eigenaar: VOF Sijtje.