Matroos vindt zee-riviervaart ideaal

Marc Wortel (17) vaart als matroos op de binnen-buitenvaarder Miska. De afwisseling tussen zee en binnenwater bevalt hem goed. Hij volgt de opleiding BBL-matroos in IJmuiden en is bezig met het tweede jaar. Als hij het aankan, wil hij hierna MBO-zeevaart gaan doen, mocht dat niet lukken dan gaat hij verder met de BBL.

Marc Wortel

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

Momenteel is deze opleiding echt iets voor hem, vindt hij. ‘Het is perfect. Ik hoef maar eens in de 10 weken een week naar school en ik verdien alvast geld. Altijd naar school gaan is op het moment niks voor me.’

  • Marc Wortel komt van Terschelling ‘en daar varen er veel’
  • ‘De Miska is per reis hooguit twee of drie dagen op zee’

Marc is graag bezig, maar hoopt over een poosje genoeg zitvlees te hebben om de schoolse middelbare zeevaartopleiding te volgen. ‘Het probleem is niet dat ik niet kan leren, maar ik heb er niet genoeg rust voor. Het VMBO mislukte, omdat ik er niet heenging. Dat heb ik zelf verpest. Ik hoop dat ik over een poosje genoeg rust heb om een theoretische MBO-opleiding te volgen, anders blijf ik BBL doen. Ik ga eerst dit afmaken en dan zie ik verder.’

Baas opgezocht

Hij is de enige in zijn klas die in de binnen-buitenvaart werkt. Dat komt omdat er in die sector minder werkgelegenheid is. Er zijn gewoon minder zee-rivierschepen dan binnenvaartschepen. Hij heeft geluk gehad, vindt Marc. Hij kwam aan deze baan doordat hij zijn werkgever op eigen initiatief opzocht en ziet zichzelf voorlopig niet weggaan. ‘Ik ben naar deze baas toegegaan en heb gevraagd of hij iemand nodig had. Dat bleek zo te zijn en ik kon komen.’

Marc ging varen omdat het hem trok. Behalve dat droegen de geografische ligging van zijn woonplaats en het voorbeeld van familieleden bij aan zijn beroepskeuze. ‘Ik kom van Terschelling en daar varen er veel. Je hebt op een eiland ook niet veel keuze. In Harlingen staat een maritieme academie en daar gaan veel jongens heen. Twee ooms van mij werken in de visserij en de berging. Mijn vader werkt op de veerboot van Harlingen naar Terschelling. Mijn opa voer en een oom van mij zit in de binnenvaart. Het zit dus aardig in de familie.’

Denemarkenvaart

De Miska zit in de Denemarkenvaart. Marc vaart in principe twee weken op, een week af. ‘We varen naar de Oostzee, Polen, Duitsland, Zweden en Denemarken. De vrijetijd lossen we onderling op. Ik vaar 2/1, maar vanaf Denemarken is het niet zo fijn om naar huis te reizen, omdat het een lange reis is. Als het moet, kun je gewoon naar huis. We zitten maximaal twee of drie dagen achter elkaar op zee.’

Marc wil graag in de zee-riviervaart blijven. ‘Voor mij is dit ideaal. De zee trekt en de binnenvaart trekt me ook. Hier kan ik het combineren. Ik vind dit werk leuk. Je bent niet te lang van huis en je hebt een ruim vaargebied’, vertelt hij.

Hij weet nog niet zeker of hij als kapitein wil varen, laat staan of hij ooit scheepseigenaar wil worden. Dat hangt af van zijn mogelijkheden. ‘Als ik het kan, wil ik graag als kapitein varen. Het zou mooi zijn als het me lukt. Een eigen schip lijkt me ook mooi, als het me lukt en als het uitkan. Als het niet lukt, blijf ik gewoon in loondienst varen. Ik wil niet aan de wal werken. Dit is een vrij beroep, dat spreekt me aan. Ik wil geen acht tot vijf baan aan de wal.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Miska. Lengte: 80 meter. Breedte: 9 meter. Diepgang: 3 meter. Tonnage: 1280. Europanummer: 02716850. IMO: 7510793. Motor: Caterpillar, 1000 pk. Bouwjaar: 1974. Thuishaven: Terschelling. Eigenaar: Christiaan Rijkeboer.

Matroos vindt zee-riviervaart ideaal | Schuttevaer.nl

Matroos vindt zee-riviervaart ideaal

Marc Wortel (17) vaart als matroos op de binnen-buitenvaarder Miska. De afwisseling tussen zee en binnenwater bevalt hem goed. Hij volgt de opleiding BBL-matroos in IJmuiden en is bezig met het tweede jaar. Als hij het aankan, wil hij hierna MBO-zeevaart gaan doen, mocht dat niet lukken dan gaat hij verder met de BBL.

Marc Wortel

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

Momenteel is deze opleiding echt iets voor hem, vindt hij. ‘Het is perfect. Ik hoef maar eens in de 10 weken een week naar school en ik verdien alvast geld. Altijd naar school gaan is op het moment niks voor me.’

  • Marc Wortel komt van Terschelling ‘en daar varen er veel’
  • ‘De Miska is per reis hooguit twee of drie dagen op zee’

Marc is graag bezig, maar hoopt over een poosje genoeg zitvlees te hebben om de schoolse middelbare zeevaartopleiding te volgen. ‘Het probleem is niet dat ik niet kan leren, maar ik heb er niet genoeg rust voor. Het VMBO mislukte, omdat ik er niet heenging. Dat heb ik zelf verpest. Ik hoop dat ik over een poosje genoeg rust heb om een theoretische MBO-opleiding te volgen, anders blijf ik BBL doen. Ik ga eerst dit afmaken en dan zie ik verder.’

Baas opgezocht

Hij is de enige in zijn klas die in de binnen-buitenvaart werkt. Dat komt omdat er in die sector minder werkgelegenheid is. Er zijn gewoon minder zee-rivierschepen dan binnenvaartschepen. Hij heeft geluk gehad, vindt Marc. Hij kwam aan deze baan doordat hij zijn werkgever op eigen initiatief opzocht en ziet zichzelf voorlopig niet weggaan. ‘Ik ben naar deze baas toegegaan en heb gevraagd of hij iemand nodig had. Dat bleek zo te zijn en ik kon komen.’

Marc ging varen omdat het hem trok. Behalve dat droegen de geografische ligging van zijn woonplaats en het voorbeeld van familieleden bij aan zijn beroepskeuze. ‘Ik kom van Terschelling en daar varen er veel. Je hebt op een eiland ook niet veel keuze. In Harlingen staat een maritieme academie en daar gaan veel jongens heen. Twee ooms van mij werken in de visserij en de berging. Mijn vader werkt op de veerboot van Harlingen naar Terschelling. Mijn opa voer en een oom van mij zit in de binnenvaart. Het zit dus aardig in de familie.’

Denemarkenvaart

De Miska zit in de Denemarkenvaart. Marc vaart in principe twee weken op, een week af. ‘We varen naar de Oostzee, Polen, Duitsland, Zweden en Denemarken. De vrijetijd lossen we onderling op. Ik vaar 2/1, maar vanaf Denemarken is het niet zo fijn om naar huis te reizen, omdat het een lange reis is. Als het moet, kun je gewoon naar huis. We zitten maximaal twee of drie dagen achter elkaar op zee.’

Marc wil graag in de zee-riviervaart blijven. ‘Voor mij is dit ideaal. De zee trekt en de binnenvaart trekt me ook. Hier kan ik het combineren. Ik vind dit werk leuk. Je bent niet te lang van huis en je hebt een ruim vaargebied’, vertelt hij.

Hij weet nog niet zeker of hij als kapitein wil varen, laat staan of hij ooit scheepseigenaar wil worden. Dat hangt af van zijn mogelijkheden. ‘Als ik het kan, wil ik graag als kapitein varen. Het zou mooi zijn als het me lukt. Een eigen schip lijkt me ook mooi, als het me lukt en als het uitkan. Als het niet lukt, blijf ik gewoon in loondienst varen. Ik wil niet aan de wal werken. Dit is een vrij beroep, dat spreekt me aan. Ik wil geen acht tot vijf baan aan de wal.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Miska. Lengte: 80 meter. Breedte: 9 meter. Diepgang: 3 meter. Tonnage: 1280. Europanummer: 02716850. IMO: 7510793. Motor: Caterpillar, 1000 pk. Bouwjaar: 1974. Thuishaven: Terschelling. Eigenaar: Christiaan Rijkeboer.