Zephyr kan alle kanten op

Het ms Zephyr (60 x 7,20 meter, 841 ton) is met haar midscheeps geplaatste accommodatie en stuurhuis een opvallende verschijning op de Nederlandse binnenwateren. Het schip is in 1968 in Langerbrugge (België) gebouwd, maar al dertig jaar eigendom van Jelke van der Molen uit Groningen.

Zephyr kan alle kanten op

‘De oorspronkelijke eigenaar heeft het schip zelf getekend’, zegt van der Molen, die de Zephyr in 1979 van de tweede eigenaar overnam. ‘Hij wilde een rustige woning en maakte het schip toen al geschikt voor de containervaart (24 teu). De tweede eigenaar legde er luiken op. De woning in het midden is elf meter lang. De ruimen lopen aan beide kanten nog een meter onder de woning door. De overige ruimte onder de woning gebruiken we als opslag.’
Onder de luiken is ruimte voor ruim 1100 kuub lading. ‘Meestal hebben we zo’n 700 ton in, maar als we zware lading meenemen, zoals kunstmest, is het wel 840 ton. Met een maximale diepgang van 2,70 meter kan het schip overal komen. ‘Ze is door haar rechthoekige vorm niet snel, maar door de vol doorlopende breedte aan voor- en achterkant wel een goed dragend schip. Vergelijkbare schepen nemen meestal niet meer dan 750 ton mee.’
Er staan twee Schottels in de Zephyr, één voor de hoofdvoortstuwing achterop en een intrekbare 185 pk Schottel voorin, die als boegschroef dient. ‘De hoofdmotor staat op het dek. Er stond eerst een 300 pk GM, maar die startte ’s winters slecht op het koude dek. Daarom heb ik die vervangen door een 490 pk Scania.’ Omdat de spoed van de Schottel niet is veranderd wordt die niet zwaar belast. ‘Voordeel van twee Schottels is dat je alle kanten uit kunt manoeuvreren, wat in havens handig is.’
Nadeel is dat het stuurhuis midscheeps met lossen van stoffige lading nooit bovenwinds ligt. ‘Je hoeft niet na te denken hoe je het beste kunt liggen. De helft van de lostijd waait het stof naar woning en stuurhuis en de helft niet. Voordeel van de centrale plaatsing van het stuurhuis is dat je bij slecht zicht altijd het voorschip ziet. Zelfs in dikke mist zie je de brugverlichting voordat je er met de kop tussen duikt.’
Omdat het schip volledig gescheiden ruimen heeft, zijn er twee luikenwagens nodig. ‘Elk ruim heeft vijf aluminium luiken. Die kunnen op één stapel door de luikenwagens worden meegenomen. ‘Omdat we gescheiden ruimen hebben, hebben we ook twee clinometers’, zegt Van der Molen. (HH)

Zephyr kan alle kanten op | Schuttevaer.nl

Zephyr kan alle kanten op

Het ms Zephyr (60 x 7,20 meter, 841 ton) is met haar midscheeps geplaatste accommodatie en stuurhuis een opvallende verschijning op de Nederlandse binnenwateren. Het schip is in 1968 in Langerbrugge (België) gebouwd, maar al dertig jaar eigendom van Jelke van der Molen uit Groningen.

Zephyr kan alle kanten op

‘De oorspronkelijke eigenaar heeft het schip zelf getekend’, zegt van der Molen, die de Zephyr in 1979 van de tweede eigenaar overnam. ‘Hij wilde een rustige woning en maakte het schip toen al geschikt voor de containervaart (24 teu). De tweede eigenaar legde er luiken op. De woning in het midden is elf meter lang. De ruimen lopen aan beide kanten nog een meter onder de woning door. De overige ruimte onder de woning gebruiken we als opslag.’
Onder de luiken is ruimte voor ruim 1100 kuub lading. ‘Meestal hebben we zo’n 700 ton in, maar als we zware lading meenemen, zoals kunstmest, is het wel 840 ton. Met een maximale diepgang van 2,70 meter kan het schip overal komen. ‘Ze is door haar rechthoekige vorm niet snel, maar door de vol doorlopende breedte aan voor- en achterkant wel een goed dragend schip. Vergelijkbare schepen nemen meestal niet meer dan 750 ton mee.’
Er staan twee Schottels in de Zephyr, één voor de hoofdvoortstuwing achterop en een intrekbare 185 pk Schottel voorin, die als boegschroef dient. ‘De hoofdmotor staat op het dek. Er stond eerst een 300 pk GM, maar die startte ’s winters slecht op het koude dek. Daarom heb ik die vervangen door een 490 pk Scania.’ Omdat de spoed van de Schottel niet is veranderd wordt die niet zwaar belast. ‘Voordeel van twee Schottels is dat je alle kanten uit kunt manoeuvreren, wat in havens handig is.’
Nadeel is dat het stuurhuis midscheeps met lossen van stoffige lading nooit bovenwinds ligt. ‘Je hoeft niet na te denken hoe je het beste kunt liggen. De helft van de lostijd waait het stof naar woning en stuurhuis en de helft niet. Voordeel van de centrale plaatsing van het stuurhuis is dat je bij slecht zicht altijd het voorschip ziet. Zelfs in dikke mist zie je de brugverlichting voordat je er met de kop tussen duikt.’
Omdat het schip volledig gescheiden ruimen heeft, zijn er twee luikenwagens nodig. ‘Elk ruim heeft vijf aluminium luiken. Die kunnen op één stapel door de luikenwagens worden meegenomen. ‘Omdat we gescheiden ruimen hebben, hebben we ook twee clinometers’, zegt Van der Molen. (HH)