Heerema’s hefreus Sleipnir tilt zwaarste jacket ooit, in Noorwegen

Heerema’s hefreus Sleipnir heeft in Noorwegen met de installatie van de 12.050 ton wegende onderbouw van het tweede Johan Sverdrup-productieplatform (P2) voor opdrachtgever Equinor weer een nieuw record op zijn naam geschreven. Niet eerder werd een jacket van dit gewicht direct van een barge gehesen.

Sleipnir met een 13.600 ton wegend main support frame. Foto: HMC

Daarnaast werd door de Sleipnir een lokaal Noors record gezet met het hijsen van een drietal onderdelen van de bovenbouw, gefabriceerd door het Noorse bedrijf Aibel.

Het centrale deel van het P2-platform, ook wel het main support frame (MSF) genoemd, woog maar liefst 13.600 ton. De twee andere onderdelen van de bovenbouw, de utility process-module (UPM) en de converter-module (HVDC), wogen respectievelijk 5.400 en 4.300 ton.

In 2019 zette Sleipnir, het grootste halfafzinkbare kraanschip ter wereld, een record neer door de 15.300 ton wegende bovenbouw van het Leviathan-platform voor de kust van Israël op zijn plek te hijsen

De inmiddels geïntegreerde P2-bovenbouw is door Heerema’s sleepboot Kolga naar scheepswerf van Aibel in het Noorse Haugesund versleept, waar het op termijn geïnstalleerd zal worden op het jacket. Daar zal Heerema niet bij betrokken zijn.

Johan Sverdrup is de grootste veldontwikkeling op het Noorse continentaal plat sinds de jaren 1980. De ontwikkeling van Johan Sverdrup fase 2 zal het volledige potentieel van het enorme Johan Sverdrup-olieveld op het Noorse continentaal plat ontsluiten. Het nieuwe verwerkingsplatform, dat het tweede in zijn soort zal zijn in het veldcentrum, zal een totaal van vijf platforms vormen wanneer de ontwikkeling voltooid is.

Lees meer:

Heerema’s hefreus Sleipnir tilt zwaarste jacket ooit, in Noorwegen | Schuttevaer.nl

Heerema’s hefreus Sleipnir tilt zwaarste jacket ooit, in Noorwegen

Heerema’s hefreus Sleipnir heeft in Noorwegen met de installatie van de 12.050 ton wegende onderbouw van het tweede Johan Sverdrup-productieplatform (P2) voor opdrachtgever Equinor weer een nieuw record op zijn naam geschreven. Niet eerder werd een jacket van dit gewicht direct van een barge gehesen.

Sleipnir met een 13.600 ton wegend main support frame. Foto: HMC

Daarnaast werd door de Sleipnir een lokaal Noors record gezet met het hijsen van een drietal onderdelen van de bovenbouw, gefabriceerd door het Noorse bedrijf Aibel.

Het centrale deel van het P2-platform, ook wel het main support frame (MSF) genoemd, woog maar liefst 13.600 ton. De twee andere onderdelen van de bovenbouw, de utility process-module (UPM) en de converter-module (HVDC), wogen respectievelijk 5.400 en 4.300 ton.

In 2019 zette Sleipnir, het grootste halfafzinkbare kraanschip ter wereld, een record neer door de 15.300 ton wegende bovenbouw van het Leviathan-platform voor de kust van Israël op zijn plek te hijsen

De inmiddels geïntegreerde P2-bovenbouw is door Heerema’s sleepboot Kolga naar scheepswerf van Aibel in het Noorse Haugesund versleept, waar het op termijn geïnstalleerd zal worden op het jacket. Daar zal Heerema niet bij betrokken zijn.

Johan Sverdrup is de grootste veldontwikkeling op het Noorse continentaal plat sinds de jaren 1980. De ontwikkeling van Johan Sverdrup fase 2 zal het volledige potentieel van het enorme Johan Sverdrup-olieveld op het Noorse continentaal plat ontsluiten. Het nieuwe verwerkingsplatform, dat het tweede in zijn soort zal zijn in het veldcentrum, zal een totaal van vijf platforms vormen wanneer de ontwikkeling voltooid is.

Lees meer: