Talisman brengt langste sluisdeuren ter wereld

Het transport van de drie langste sluisdeuren ter wereld van Zuid-Korea naar Nederland is in de namiddag van 6 december in het Rotterdamse havengebied aangekomen. De megadeuren zijn bestemd voor de nieuwe zeesluis van IJmuiden.

PAS Sluisdeuren IJmuiden

Drie Koreaanse werven zijn in februari 2017 begonnen aan de fabricage van de drie stalen deuren. Het gaat om twee operationele deuren en een reserve-exemplaar. Ze zijn alle 72 meter lang, 24 meter hoog en 11 meter breed. Elk deur heeft een gewicht van 2900 ton en is opgebouwd uit zes grote stalen blokken, drie onder en drie boven. Tijdens de constructiefase raakte één van de onderaannemers in financiële problemen, waardoor het project vertraging dreigde op te lopen. Maar uiteindelijk konden de drie deuren op tijd aan boord worden genomen van het zware-ladingvaartuig Talisman van Boskalis-dochter Dockwise. De reis begon op 23 oktober en voerde via Kaap de Goede Hoop met als eindbestemming de Alexiahaven op de Tweede Maasvlakte. Onderweg staken de drie deuren aan beide zijden van het schip maar liefst bijna 20 meter uit.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Talisman brengt langste sluisdeuren ter wereld | Schuttevaer.nl

Talisman brengt langste sluisdeuren ter wereld

Het transport van de drie langste sluisdeuren ter wereld van Zuid-Korea naar Nederland is in de namiddag van 6 december in het Rotterdamse havengebied aangekomen. De megadeuren zijn bestemd voor de nieuwe zeesluis van IJmuiden.

PAS Sluisdeuren IJmuiden

Drie Koreaanse werven zijn in februari 2017 begonnen aan de fabricage van de drie stalen deuren. Het gaat om twee operationele deuren en een reserve-exemplaar. Ze zijn alle 72 meter lang, 24 meter hoog en 11 meter breed. Elk deur heeft een gewicht van 2900 ton en is opgebouwd uit zes grote stalen blokken, drie onder en drie boven. Tijdens de constructiefase raakte één van de onderaannemers in financiële problemen, waardoor het project vertraging dreigde op te lopen. Maar uiteindelijk konden de drie deuren op tijd aan boord worden genomen van het zware-ladingvaartuig Talisman van Boskalis-dochter Dockwise. De reis begon op 23 oktober en voerde via Kaap de Goede Hoop met als eindbestemming de Alexiahaven op de Tweede Maasvlakte. Onderweg staken de drie deuren aan beide zijden van het schip maar liefst bijna 20 meter uit.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer