begrip in de binnenvaart

Binnenvaart houdt speciale plek bij Veth Propulsion

Veth Propulsion heeft z’n roots in de binnenvaart. Inmiddels is het Papendrechtse bedrijf ook een grote speler in de superjachtwereld en levert het aan alle marktsegmenten in de scheepvaart. Toch wil Veth Propulsion haar roots blijven bedienen zoals klanten al decennia gewend zijn en blijft het binnenvaart centraal stellen. Recent is daarom de afdeling Binnenvaart intern verplaatst en zit nu ‘in’ bij de service-afdeling.

Jan en Jeroen gaan bij Veth de uitdaging aan om de markt te overtuigen zo efficiënt mogelijke schepen te ontwerpen. Foto's René Quist
  • ‘Binnenvaartschipper kan profiteren van onze kennis uit andere scheepvaartsectoren’

  • ‘Wij innoveren producten om scheepsweerstand te verminderen’

Veth Propulsion is een begrip in de binnenvaart en ver daarbuiten. Of het nu een superjacht is dat door de haven van Monaco vaart, of een baggerschip dat door de Amsterdamse grachten glijdt  wat wereldwijd wordt ingezet. Beide schepen kunnen vrijwel geluidloos varen dankzij thrusters van Veth Propulsion.

Jan van Stenis (l), Wim Boom en Jeroen Kleipas (r). Foto Veth Propulsion

‘Wij zijn een bedrijf dat zijn oorsprong heeft in de binnenvaart en binnenvaart blijft ook enorm belangrijk bij ons’, zegt Jeroen Kleipas. Recent is daarom de afdeling Binnenvaart bij Veth intern verhuisd. ‘We zitten nu samen met de serviceafdeling’, legt Kleipas uit. ‘De afdeling verkoop- en projectleiding voor de binnenvaart is nu fysiek naast de serviceafdeling geplaatst.’

Zo ontstaat één complete en laagdrempelige afdeling voor de binnenvaart. ‘Dit maakt het gemakkelijker om snel te schaken in direct contact met de eindklant.’

Feitelijk is Veth Binnenvaart nu een gespecialiseerd bedrijf binnen het grotere Veth Propulsion, vult collega Jan van Stenis aan. ‘Servicecoördinatoren, verkoop- en projectleiders zitten nu dichtbij elkaar en kunnen snel antwoorden geven aan de klant.’

Bekende gezichten

Kleipas en Van Stenis zijn bekende gezichten voor veel binnenvaartondernemers. De twee mannen zijn blij dat Wim Boom na ruim een jaar Koedood weer terugkeert op het vertrouwde nest. ‘Wim gaat zich als vanouds bezighouden met de verkoop.’

En uiteraard hoort René van Maastrigt daar ook nog bij, stellen de twee. ‘Want die is verantwoordelijk voor de hermotoriseringen die Veth uitvoert.’

Veth heeft een eigen haven naast het pand in Papendrecht. Op deze donderdag voor kerst ligt het behoorlijk vol. ‘We willen echt heel korte lijnen met de binnenvaart houden.’

Nog steeds is de binnenvaart qua hoeveelheid nieuwbouw en serviceprojecten de grootste divisie van Veth Propulsion. ‘Binnenvaartschippers kunnen nu profiteren van de kennis en expertise die Veth in de loop der jaren heeft opgebouwd in de andere scheepvaartsectoren.’

De vergroening en verduurzaming betekent dat meer en meer schepen elektrisch of dieselelektrisch varen. ‘Wij zien hierdoor de vraag naar onze producten toenemen’, beamen Kleipas en Van Stenis.

Een thruster van Veth in de loods in Papendrecht.
Een thruster van Veth in de loods in Papendrecht.

Grote voordelen

De Veth-roerpropellers hebben als grote voordeel dat scheepsmotoren energiebronnen modulair opgebouwd kunnen worden. ‘Nu begint iemand dieselelektrisch en kan dan later overschakelen op waterstof of bijvoorbeeld methanol.’

Grote uitdaging voor Veth Propulsion is de markt ervan overtuigen zo efficiënt mogelijke schepen te ontwerpen. ‘Energie is duur. Wij hameren er al jaren op: maak je weerstand laag. Wij hebben producten om je schip weerstandlaag te maken. Bij nieuwe schepen vragen wij vaak om de weerstand, zodat wij precies kunnen berekenen hoeveel vermogen je nodig hebt.’

Binnenvaartondernemers worden steeds meer geconfronteerd met eisen/wensen voor uitstoot en energieverbruik. Het is daarom zaak om nu al na te denken over efficiënte schepen die bij laagwater kunnen varen en straks ook zero emission zijn. Daarom is modulair heel relevant.’

Het team. ‘We hebben altijd korte lijntjes met de binnenvaart gehad.’

Dichte kop

Zo heeft Veth recent nog de opdrachtgever van twee tankers kunnen overtuigen om de schepen dieselelektrisch uit te rusten. ‘Er zitten drie roerpropellers met kleine schroeven achter in het schip, zodat je met laagwater goed kunt varen. Ook de machinekamer is extra kort, waardoor meer laadruimte ontstaat. En de kop is dicht, wat nog minder weerstand oplevert.’

Lees ook:

Oude dame Jacolien krijgt compleet nieuwe machinekamer

Damen, CMB en Windcat presenteren nieuw scheepstype voor windsector