Rob Jetten van D66: ‘Misschien moet de overheid oudere schepen opkopen’

Wees trots op uw sector en straal dat uit, dan kunnen we samen met elkaar de binnenvaart sterk maken.’ Tweede Kamerlid Rob Jetten (D66) is ervan overtuigd dat de binnenvaart een goede toekomst tegemoet gaat. De wegen slibben dicht en op het water is volgens de jonge democraat nog voldoende ruimte om goederen van A naar B te brengen. Om de ‘vergroening’ te versnellen pleit hij voor een sloopregeling voor oudere schepen.

Tweede Kamerlid Rob Jetten van D66: ‘Misschien moet de overheid oudere schepen opkopen'

Door Erik van Huizen
Haags Maritiem: Rob Jetten (D66)
Op 23 maart koos Nederland een nieuwe Tweede Kamer. De 150 Kamerzetels zijn herverdeeld en binnen de politieke fracties is uitgemaakt wie van de fractieleden de portefeuille ‘scheepvaart’ krijgt als lid van de Vaste Kamercommissie Infrastructuur en Milieu.
De ‘maritieme selectie’ van Kamerleden komt de komende vier jaar regelmatig in Schuttevaer aan het woord. In debatten met de nog te benoemen opvolger van minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu), met schriftelijke vragen en moties, ongetwijfeld ook in confrontaties met de maritieme sector. Voor een eerste of hernieuwde kennismaking zoekt onze verslaggever Erik van Huizen ze één voor één op.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • Kijk even wat d66 gedaan heeft voor de Amsterdamse rondvaart. Ook BINNENVAART. Het rondvaartdebacel aangestuurd door een D66 wethouder kost de gemeente nu ongeveer 18 miljoen. Foutje bedankt. En ze kunnen niet zeggen dat ze niet gewaarschuwd waren.

    Geplaatst door: Han van Roozendaal op
  • Dat is dus ook beleid, weliswaar van de bank, maar wel degelijk beleid (zie ook opinie hieronder)

    Zo is ook CCR eisen opleggen beleid (wat door Den Haag geaccepteerd, zo niet verdedigd word)

    Zo is ook het inperken van bediening op kleine vaarwaters beleid.

    Zo is ook het inperken van schutlengtes ter eer en glorie van de tot religie verheven afstand bediening beleid ( Polder en Waalwijk).

    Zo s het verwaarlozen van kleine vaarwaters beleid (Frankrijk voorop, de rest van Europa doet een inhaal slag)

    Dat bedoel ik met “BELEID maakt die schepen onverkoopbaar”

    Geplaatst door: G.M. Noldes op
  • Er ging iets fout met het plaatsen, dus nu de gehele tekst:
    >>De schepen zijn onverkoopbaar omdat de bank niet wil financieren

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • >> De schepen zijn onverkoopbaar omdat de bank niet wil financieren

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • Dacht dat de niet sexy schepen via de samenwerkingsverbanden worden gefinancieerd.Zo kan je de “oude meuk” ook nog een beetje sturen met een dubieus contract dat je de vrachtprijzen niet zelf kan bepalen.

    Geplaatst door: Duo Welbekend op
  • @ Hein Danser

    De schepen zijn onverkoopbaar omdat de bank niet wil financieren. Dit heeft mede te maken dat er nieuwbouw eisen worden opgelegd aan oude schepen. Zover ik weet is de binnenvaart de enigste sector waar nieuwe (onzinnige) eisen worden opgelegd aan bestaande objecten. Bij auto’s is dat niet zo, en bij bv bruggen gebeurd het ook niet.

    De dagwaarde van “nieuwe” schepen word door de bank kunstmatig hoog gehouden, door failliete boedel gewoon door te laten varen ipv openbaar verkopen. Dit alleen uit eigen belang van de bank, anders moest er een paar honderd miljoen van de ballans afgeschreven. En dat willen de aandeelhouders niet.

    Ook bij “nieuwbouw” klopt het financieel plaatje economisch gezien niet qua afschrijving beloning enz. Dus de vrachtprijzen voor grote schepen zijn ook (veel) te laag.

    En nu het frappante, “ouwe meuk” houd al decennia zijn eigen broek op ondanks alle directe en indirecte tegenwerking, dat kan voor de verafgode “nieuwbouw” niet gezegd worden meneer Danser, daar houd de bank de broek op.

    En tot slot, omdat het een aantal 60+ goed uit zou komen moet er maar koud gesaneerd worden?? En dan??? alles toch maar over de weg? Uiteraard met heeeeel goedkoop oost Europees personeel.

    Geplaatst door: G.M. Noldes op
  • Ik lees >> BELEID maakt die schepen onverkoopbaar, niet het financiele plaatje.>>
    Nou daar ben ik het niet mee eens,met het financiële plaatje van „oudere“ schepen, word uitgegaan van de dag waarde. En dat doen wij als schippers al jaren. Dus de vrachtprijzen voor de 500-1200 tonner zijn niet gebaseerd ( lees hoog genoeg) om nu nog een nieuwe bv 500 -1200 tonner te laten bouwen en boven water te varen.
    Maar het zou toch een uitkomst zijn, voor de 60 + mensen, wanneer ze nu in een soort sanering zou kunnen komen. Met hun schip, die anders voor zeer weinig , naar de sloop zou gaan, nu nog een extraatje zou opleveren.
    En er word vaak geroepen, — er zijn te weinig kleine schepen—Nou dat zie ik niet terug in de vrachtprijzen in NL .
    Het geld is al beschikbaar, — slooppot–

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • Volledig met de G.M. Noldes eens. Niets aan toe te voegen!

    Geplaatst door: M. Smitsman op
  • Slopen is geen oplossing, het is de doodsteek.

    Vooral voor de kleinere (min 1000 ton) schepen.
    BELEID maakt die schepen onverkoopbaar, niet het financiele plaatje.
    Het enige wat voor Jette pleit is dat hij er geen doekjes omwind, slopen die “ouwe” meuk.

    Het is ook Den Haag die zich met hand en tand verzet tegen markt transparantie in de binnenvaart.

    En we mogen dat allemaal zelf weer betalen natuurlijk, om vervolgens gesubsidieerd beconcureerd te worden door Watertruck-2.
    Wat is daar innovatief aan??? Duwvaart bestaat al sinds de jaren 50, standaard eenheden bestaan al sinds Napoleon, en zelf varende duwbakken bestaan ook al decennia.

    Ook de mythe dat nieuw schoon is stoort me mateloos. Geef mij de gas olie die een gemiddelde 110 mtr door zijn generator jaagt, en daar vaar ik 200 dagen mee, zit er lekker warm van, en als het moet draait de generator ervan. En dan hou ik nog een kleine 10 kuub over.

    De (kleine) binnenvaart bestaat nog steeds ONDANKS de overheid, en absoluut niet dankzij de overheid.

    Ps Jette heeft voor Prorail gewerkt……………………………………………

    Geplaatst door: G.M. Noldes op
  • Meneer Jetten, wat zijn volgens u oude Schepen, zijn dit schepen van de jaren 1926 of de vloot die in 1956 en 57 is gebouwd of jaren 70.
    Deze schepen voldoen overigens prima, hebben meestal een motor die in de vrachtauto klasse valt dus ccr 2 of hoger, dit zijn meestal familiebedrijven of eenmansvaarders dus het aggregaat draait niet 24 uur op 7.
    Voorts zijn de nog oudere schepen weer zeilend gemaakt zodat ook hier een hele bedrijfstak in is gegroeid, die ook schreeuwt om aandacht, zie maar de moeite die ze hebben, om ligplaatsen met de gemeente Amsterdam.
    Overigens zijn zij niet de enigste die moeite hebben met ligplaatsen, waar blijft de nieuwe haven van Lobith, leuk een nieuwe haven bij Gorinchem voor 6 schepen
    die ook niet eens welkom zijn, maak een haven bij Werkendam daar zijn wij welkom en is een havenmeester.
    Moet eerlijk bekennen dat het 10 keer beter geregeld is dan in Duitsland daar hangen we al de vlag uit als er een autosteiger wordt gebouwd.
    Hoop dat u als D 66 nog wat kan doen aan de spuisluis in Terneuzen, tenslotte hebben we wel de lasten maar niet de lusten, en de prognoses van RWS over de aantallen spuidagen (dan is de sluis gesperd) zijn al verouderd voor dat de sluis af is.
    Hopende op een positieve reactie en volle inzet uwerzijds verblijf ik.
    J. Hagens

    Geplaatst door: J.C Hagens op
  • Hoop dat D66 zich goed inzet voor de binnenvaart.Dit geeft hoop. Het sloopfonds is toch niet opgemaakt?Lidnummer 79069

    Geplaatst door: mieke Kuipers op
  • Wij weten dat de “oudere “schepen niet sexy genoeg zijn ,maar het grootste deel is groen.

    Geplaatst door: Duo Welbekend op

Reageer

Rob Jetten van D66: ‘Misschien moet de overheid oudere schepen opkopen’ | Schuttevaer.nl

Rob Jetten van D66: ‘Misschien moet de overheid oudere schepen opkopen’

Wees trots op uw sector en straal dat uit, dan kunnen we samen met elkaar de binnenvaart sterk maken.’ Tweede Kamerlid Rob Jetten (D66) is ervan overtuigd dat de binnenvaart een goede toekomst tegemoet gaat. De wegen slibben dicht en op het water is volgens de jonge democraat nog voldoende ruimte om goederen van A naar B te brengen. Om de ‘vergroening’ te versnellen pleit hij voor een sloopregeling voor oudere schepen.

Tweede Kamerlid Rob Jetten van D66: ‘Misschien moet de overheid oudere schepen opkopen'

Door Erik van Huizen
Haags Maritiem: Rob Jetten (D66)
Op 23 maart koos Nederland een nieuwe Tweede Kamer. De 150 Kamerzetels zijn herverdeeld en binnen de politieke fracties is uitgemaakt wie van de fractieleden de portefeuille ‘scheepvaart’ krijgt als lid van de Vaste Kamercommissie Infrastructuur en Milieu.
De ‘maritieme selectie’ van Kamerleden komt de komende vier jaar regelmatig in Schuttevaer aan het woord. In debatten met de nog te benoemen opvolger van minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu), met schriftelijke vragen en moties, ongetwijfeld ook in confrontaties met de maritieme sector. Voor een eerste of hernieuwde kennismaking zoekt onze verslaggever Erik van Huizen ze één voor één op.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • Kijk even wat d66 gedaan heeft voor de Amsterdamse rondvaart. Ook BINNENVAART. Het rondvaartdebacel aangestuurd door een D66 wethouder kost de gemeente nu ongeveer 18 miljoen. Foutje bedankt. En ze kunnen niet zeggen dat ze niet gewaarschuwd waren.

    Geplaatst door: Han van Roozendaal op
  • Dat is dus ook beleid, weliswaar van de bank, maar wel degelijk beleid (zie ook opinie hieronder)

    Zo is ook CCR eisen opleggen beleid (wat door Den Haag geaccepteerd, zo niet verdedigd word)

    Zo is ook het inperken van bediening op kleine vaarwaters beleid.

    Zo is ook het inperken van schutlengtes ter eer en glorie van de tot religie verheven afstand bediening beleid ( Polder en Waalwijk).

    Zo s het verwaarlozen van kleine vaarwaters beleid (Frankrijk voorop, de rest van Europa doet een inhaal slag)

    Dat bedoel ik met “BELEID maakt die schepen onverkoopbaar”

    Geplaatst door: G.M. Noldes op
  • Er ging iets fout met het plaatsen, dus nu de gehele tekst:
    >>De schepen zijn onverkoopbaar omdat de bank niet wil financieren

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • >> De schepen zijn onverkoopbaar omdat de bank niet wil financieren

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • Dacht dat de niet sexy schepen via de samenwerkingsverbanden worden gefinancieerd.Zo kan je de “oude meuk” ook nog een beetje sturen met een dubieus contract dat je de vrachtprijzen niet zelf kan bepalen.

    Geplaatst door: Duo Welbekend op
  • @ Hein Danser

    De schepen zijn onverkoopbaar omdat de bank niet wil financieren. Dit heeft mede te maken dat er nieuwbouw eisen worden opgelegd aan oude schepen. Zover ik weet is de binnenvaart de enigste sector waar nieuwe (onzinnige) eisen worden opgelegd aan bestaande objecten. Bij auto’s is dat niet zo, en bij bv bruggen gebeurd het ook niet.

    De dagwaarde van “nieuwe” schepen word door de bank kunstmatig hoog gehouden, door failliete boedel gewoon door te laten varen ipv openbaar verkopen. Dit alleen uit eigen belang van de bank, anders moest er een paar honderd miljoen van de ballans afgeschreven. En dat willen de aandeelhouders niet.

    Ook bij “nieuwbouw” klopt het financieel plaatje economisch gezien niet qua afschrijving beloning enz. Dus de vrachtprijzen voor grote schepen zijn ook (veel) te laag.

    En nu het frappante, “ouwe meuk” houd al decennia zijn eigen broek op ondanks alle directe en indirecte tegenwerking, dat kan voor de verafgode “nieuwbouw” niet gezegd worden meneer Danser, daar houd de bank de broek op.

    En tot slot, omdat het een aantal 60+ goed uit zou komen moet er maar koud gesaneerd worden?? En dan??? alles toch maar over de weg? Uiteraard met heeeeel goedkoop oost Europees personeel.

    Geplaatst door: G.M. Noldes op
  • Ik lees >> BELEID maakt die schepen onverkoopbaar, niet het financiele plaatje.>>
    Nou daar ben ik het niet mee eens,met het financiële plaatje van „oudere“ schepen, word uitgegaan van de dag waarde. En dat doen wij als schippers al jaren. Dus de vrachtprijzen voor de 500-1200 tonner zijn niet gebaseerd ( lees hoog genoeg) om nu nog een nieuwe bv 500 -1200 tonner te laten bouwen en boven water te varen.
    Maar het zou toch een uitkomst zijn, voor de 60 + mensen, wanneer ze nu in een soort sanering zou kunnen komen. Met hun schip, die anders voor zeer weinig , naar de sloop zou gaan, nu nog een extraatje zou opleveren.
    En er word vaak geroepen, — er zijn te weinig kleine schepen—Nou dat zie ik niet terug in de vrachtprijzen in NL .
    Het geld is al beschikbaar, — slooppot–

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • Volledig met de G.M. Noldes eens. Niets aan toe te voegen!

    Geplaatst door: M. Smitsman op
  • Slopen is geen oplossing, het is de doodsteek.

    Vooral voor de kleinere (min 1000 ton) schepen.
    BELEID maakt die schepen onverkoopbaar, niet het financiele plaatje.
    Het enige wat voor Jette pleit is dat hij er geen doekjes omwind, slopen die “ouwe” meuk.

    Het is ook Den Haag die zich met hand en tand verzet tegen markt transparantie in de binnenvaart.

    En we mogen dat allemaal zelf weer betalen natuurlijk, om vervolgens gesubsidieerd beconcureerd te worden door Watertruck-2.
    Wat is daar innovatief aan??? Duwvaart bestaat al sinds de jaren 50, standaard eenheden bestaan al sinds Napoleon, en zelf varende duwbakken bestaan ook al decennia.

    Ook de mythe dat nieuw schoon is stoort me mateloos. Geef mij de gas olie die een gemiddelde 110 mtr door zijn generator jaagt, en daar vaar ik 200 dagen mee, zit er lekker warm van, en als het moet draait de generator ervan. En dan hou ik nog een kleine 10 kuub over.

    De (kleine) binnenvaart bestaat nog steeds ONDANKS de overheid, en absoluut niet dankzij de overheid.

    Ps Jette heeft voor Prorail gewerkt……………………………………………

    Geplaatst door: G.M. Noldes op
  • Meneer Jetten, wat zijn volgens u oude Schepen, zijn dit schepen van de jaren 1926 of de vloot die in 1956 en 57 is gebouwd of jaren 70.
    Deze schepen voldoen overigens prima, hebben meestal een motor die in de vrachtauto klasse valt dus ccr 2 of hoger, dit zijn meestal familiebedrijven of eenmansvaarders dus het aggregaat draait niet 24 uur op 7.
    Voorts zijn de nog oudere schepen weer zeilend gemaakt zodat ook hier een hele bedrijfstak in is gegroeid, die ook schreeuwt om aandacht, zie maar de moeite die ze hebben, om ligplaatsen met de gemeente Amsterdam.
    Overigens zijn zij niet de enigste die moeite hebben met ligplaatsen, waar blijft de nieuwe haven van Lobith, leuk een nieuwe haven bij Gorinchem voor 6 schepen
    die ook niet eens welkom zijn, maak een haven bij Werkendam daar zijn wij welkom en is een havenmeester.
    Moet eerlijk bekennen dat het 10 keer beter geregeld is dan in Duitsland daar hangen we al de vlag uit als er een autosteiger wordt gebouwd.
    Hoop dat u als D 66 nog wat kan doen aan de spuisluis in Terneuzen, tenslotte hebben we wel de lasten maar niet de lusten, en de prognoses van RWS over de aantallen spuidagen (dan is de sluis gesperd) zijn al verouderd voor dat de sluis af is.
    Hopende op een positieve reactie en volle inzet uwerzijds verblijf ik.
    J. Hagens

    Geplaatst door: J.C Hagens op
  • Hoop dat D66 zich goed inzet voor de binnenvaart.Dit geeft hoop. Het sloopfonds is toch niet opgemaakt?Lidnummer 79069

    Geplaatst door: mieke Kuipers op
  • Wij weten dat de “oudere “schepen niet sexy genoeg zijn ,maar het grootste deel is groen.

    Geplaatst door: Duo Welbekend op

Reageer