EZ steunt scheepsnieuwbouw met financieringsgarantie

Dankzij de Garantie Scheepsnieuwbouwfinanciering (GSF) van het ministerie van Economische Zaken, die vanaf 7 maart beschikbaar is, wordt de kans op het aantrekken van een adequate financiering van nieuwe schepen vergroot. Banken willen zekerheid als zij een schip financieren en beperken op deze manier risico’s, meldt Scheepsbouw Nederland.

De GSF is een voorfinancieringsregeling voor Nederlandse
scheepswerven die specifiek bedoeld is om voldoende
financieringscapaciteit te creëren. De regeling geeft zekerheden
aan banken voor de bouwfinanciering van schepen, waardoor een werf
meer kans op financiering van een bouwproject heeft.
De Nederlandse overheid staat garant voor maximaal tachtig
procent van de financiering van de contractprijs van het schip, die
bestaat uit contante kredieten en/of bankgaranties. De financiering
zelf is maximaal honderd procent van de contractprijs. De
opdrachtgever financiert tenminste twintig procent van de
contractprijs zelf.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (13)

  • @tankerschipper
    Je logica ontgaat me even, want je schiet in je eigen voet.

    Natuurlijk is het nobel om breder te kijken dan alleen de scheepswerf en ook de toekomst van toeleveranciers te betrekken, maar is dat ook juist?

    Bovengenoemde partijen hebben goud-geld verdiend aan de producten die momenteel de rivieren en de kanalen afstruinen voor een beetje slechtbetaald werk. Als er partijen zijn die reserves hebben kunnen aanleggen, dan zijn het wel de partijen waar je nu voor opkomt. Die reserves ontbreken in gevallen waar de organisaties de winsten hebben omgezet in nieuwe werklocaties of dure auto’s, etc.

    Ook in geval van de scheepsbouw moet de markt zijn werk doen – ZONDER overheidssteun – want zo hoort dat te werken in de markt en zo werkt dat tot op heden ook in de binnenvaart! Toch even de NMa tippen over deze concurrentievervalsende hulp van de overheid, die alleen maar de huidige markt nog verder kapot maakt? Dus ook jouw markt, tanker schipper zonder naam!

    Tot slot:
    Er lijkt een link gelegd te worden tussen ‘verrotte ondernemingen’ en ‘oude schepen’. Ik hoop dat je dat niet zo bedoelt, want er zijn voldoende van dergelijke bedrijven die op nieuwe schepen varen.

    Veel succes

    Geplaatst door: Roelof Kingma op
  • @ Ed Landsmeers,
    Toch baart dit mij zorgen. Als er subsidie of dierecte steun uit de overheid komt, zijn er altijd partijen die vooraan zitten, die eruit willen halen wat erin zit en partijen die niet mee mogen/kunnen doen. De subsidie stoelendans noem ik het zelf.

    Volgens de vorige minister van financien mag de overheid wel goed in de gaten houden wat er met subsidies gebeurt en wat uiteindelijk de meerwaarde is. Daar kan ik me zeer zeker in vinden alleen kan ik bij de Rijksoverheid geen concreet beleid vinden die daar wat mee doet.

    Met vriendelijke groet

    Geplaatst door: Ron Breedveld op
  • @Ron Breedveld
    Natuurlijk mag de overheid niet discrimineren maar goed lezent is er geen aandacht voor de binnenvaart en als het in de binnenvaart tot saneren komt mag er zo wie zo geen gebruik van worden gemaakt.
    Maar je had gelijk.
    Groet Ed L.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • Mooi. Goed plan.
    Als we niet door blijven bouwen komen er heel veel werven en toeleveranciers in de problemen omdat hun omzet wegvalt. Jaar na jaar hebben de binnenvaartschippers om nieuwe schepen gevraagd, het was nog niet afgebouwd of het was al verkocht. De toeleveranciers en werven voldeden aan hun wensen om door te blijven bouwen in de veronderstelling dat de schippers ook wel hun verantwoordelijkheid zouden zouden nemen door hun schip rendabel te exploiteren. Hoeveel gezinnen zouden als toeleverancier of werknemer van een werf afhankelijk zijn van de nieuwbouw? Helaas deden de schippers dat niet. Ze kenden de kostprijs van hun schip niet, ze moesten de vracht van de buurman hebben door er weer een kwartje onder te zitten, ze konden het ook wel met een mannetje minder of een goedkope Filipijn. Blij dat nu de werven en toeleveranciers gered worden door nieuw te blijven bouwen. Zij hoeven toch niet de dupe te worden van die domme schippers die niet kunnen samenwerken en minimaal de kostprijs durven te vragen? De goeden niet te na gesproken natuurlijk. Want ze zijn er echt nog wel die hun nieuwbouw(tank)schepen rendabel kunnen exploiteren. Moge de echt verrotte ondernemingen maar gauw failliet worden verklaard en de oude schepen maar gauw gesloopt worden. Ik neem tenminste aan dat de oude schepen zoveel reserve hebben dat ze hun allang afgeschreven schip nu wel kunnen vervangen en werf en toeleverancier hier ook weer een boterham aan kunnen verdienen door de vervanging te kunnen verzorgen.
    Succes allemaal, met het zoeken naar je reserves waar je je nieuwe schip mee gaat bekostigen.

    Geplaatst door: tanker schipper op
  • @@ Landsmeer.

    Weet u zeker wat u schrijft. Dit komt van de site van Agentschap NL

    De GSF-regeling is bestemd voor scheepswerven die krediet willen aantrekken voor de financiering van een scheepsnieuwbouwproject voor zeeschepen, binnenvaartschepen of luxe jachten.

    Met vriendelijke groet

    Geplaatst door: Ron Breedveld op
  • Dit gaat toch echt over de Zeevaart, er wort gesproken over DWT en het eerste binnenschip van 100miljoen wil ik nog wel eens zien bovendien worden er geen binnenschepen in Nederland gebouwd.
    Maar Damen IHC en de noordelijke werfen zullen hier terecht van profiteren.
    Dus heren goed lezen en de wereld bestaat toch echt uit meer dan de binnenvaart.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • Dit bericht komt voor mij nogal uit delucht vallen. Dacht toch echt dat er geen geld was om de binnenvaart te stimuleren en nu dit?
    Krijg toch sterk de indruk dat de politiek totaal niet op de hoogte is van de binnenvaart of het niet wil zien. Denk helaas het laatste.
    Lijkt mij toch echt dat we meer van ons moeten laten horen. Alles maar blijven slikken levert zeker niks op.

    Geplaatst door: Albertus M op
  • Kennelijk gaat dit maar door totdat wij met z’n allen duidelijk maken dat het zo niet verder kan gaan. Terwijl de Nederlandse Staat aan de ene kant de zaak blijft verergeren door dit soort acties vraagt men met droge ogen of wij maar even willen storten voor een sloopronde. Allemaal voor ons eigen bestwil natuurlijk, want tenslotte is het “de sector” die last heeft van de overcapaciteit.
    Maar ik voel nog steeds bitter weinig actiebereidheid om met z’n allen nu eens te zeggen: NEE wij vervoeren niet langer meer onder kostprijstarieven. NEE wij laten ons niet meer als moderne slaven behandelen. en NEE wij gaan niet langer opdraaien voor beleid dat over onze hoofden heen is bepaald.
    Er is een oproep gedaan om samen te laten zien dat wij dit beleid zat zijn. Heeft u zich al aangemeld?

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op
  • @Gerard van Winssen.

    In de zeevaart gaat het niet zoveel beter, als in de binnenvaart.

    Tekenend is het wel dat deze regel alleen geldt, voor de categorie schepen waarin de grootst klappen vallen.

    Dan zijn de Fransen toch beter op de hoogte van waar de echte problemen zitten, daar zijn ze ook een nieuwbouw subsidieregeling aan het op starten, maar die is er alleen voor kleinere schepen onder de 1000 ton. Zodat het mes aan twee kanten snijdt, aan de ene kant wordt de scheepsbouw gestimuleerd en aan de andere kant worden de mensen met oude kleinere schepen de mogelijkheid geboden deze tegen lagere kosten te vervangen voor nieuwe.

    M.v.g.

    Geplaatst door: Fam. Bouman op
  • Ik neem aan dat dit meer voor zeevaart/offshore als voor binnenvaart is bedoeld.
    Anders zou het wel erg triest zijn

    Geplaatst door: Gerard van Winssen op
  • Zo zie je maar, de crisis in de binnenvaart wordt niet erkend. De scheepswerven hebben nog niet genoeg verdiend over andermans rug. Ik ben er heilig van overtuigd dat het met de binnenvaart NOOIT meer goed gaat komen. Hoevelen zijn er al failliet ?? De banken nemen geen verlies, MAAR wel goedkeuring om de binnenvaart nog verder in de put te trappen. Het is te hopen dat de gasolie € 1500,00 per m3 wordt, dan zullen we eens zien waar dan de banken staan, op een verhoging van de vracht prijzen hoeft men niet te rekenen. De minister wil niks, maar zal zij dit dan goedkeuren ???

    Geplaatst door: L d B op
  • Kun ja nagaan wat de banken aan ons verdienen dat ze er belang bij hebben dat er nog meer nieuwbouw komt ,en dat ze dit bij de regering voor elkaar krijgen,ongelofelijk

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel op
  • WAAR GAAT DIT IN VREDESNAAM OVER????????
    We zitten met een gigantische overcapaciteit, waaraan de economische crisis en nog wat andere partijen, zoals banken, schuldig aan zijn. En nu komen er garanties VOOR DE BANKEN als er nieuwe schepen zouden moeten komen. Ben ik nou gek???
    Laat de overheid alsjeblieft datzelfde potje beschikbaar stellen om de huidige problematiek van overcapaciteit en de daarmee gaande dramatische tarieven aan te pakken. Zodat niet alleen de sector herstelt, maar ook de schrijnende sociale omstandigheden. Bank neem je verantwoordelijkheid, Overheid neem je verantwoordelijkheid!!
    Herstel eerst het oude voordat je aan iets nieuws begint!

    Geplaatst door: Roelof Kingma op

Reageer