Nog twee schepen JR Shipping failliet

JR Shipping heeft opnieuw twee scheeps-CV’s failliet laten gaan. Het betreft de CV’s voor de in 1993 gebouwde containerfeeders Elation en Elevation (538 teu) die zeven jaar geleden werden gekocht in een boomende markt. De schepen zijn voor 40% gefinancierd door particulieren die daardoor hun inleg kwijt zijn. Het tweetal komt in bezit van Rabo Shipping, die de overige 60% financierde.

In januari moest de Harlingse rederij al faillissementen aanvragen voor CV’s van de in 2007, ook tweedehands aangeschafte, maar jongere, containerfeeders Elusive en Electra (660 teu). Volgens de rederij verkeren nu nog drie schepen in de gevarenzone. Directeur Sander Schakelaar sluit niet uit dat één daarvan binnenkort ook failliet gaat. ‘Probleem met de nu failliet verklaarde CV’s was dat de werkkapitaalpositie al negatief was toen de crisis in mei 2011, na een kort herstel, opnieuw toesloeg en de tarieven weer door de bodem zakten’, zegt Schakelaar. ‘De schepen konden doorvaren zolang wij als werkmaatschappij de verliezen afdekten. We hebben er ruim 300.000 euro in gestoken. De schepen stonden nu voor een speciaal survey en een motorrevisie van 460.000 euro per schip. Dat was niet meer terug te verdienen en maakte het zinloos voor de stakeholders er nog in te investeren. Dat zou weggegooid geld zijn. Als werkmaatschappij moeten wij bovendien op onze kapitaalpositie letten. We moeten de schaarse middelen inzetten op redbare schepen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Nog twee schepen JR Shipping failliet | Schuttevaer.nl

Nog twee schepen JR Shipping failliet

JR Shipping heeft opnieuw twee scheeps-CV’s failliet laten gaan. Het betreft de CV’s voor de in 1993 gebouwde containerfeeders Elation en Elevation (538 teu) die zeven jaar geleden werden gekocht in een boomende markt. De schepen zijn voor 40% gefinancierd door particulieren die daardoor hun inleg kwijt zijn. Het tweetal komt in bezit van Rabo Shipping, die de overige 60% financierde.

In januari moest de Harlingse rederij al faillissementen aanvragen voor CV’s van de in 2007, ook tweedehands aangeschafte, maar jongere, containerfeeders Elusive en Electra (660 teu). Volgens de rederij verkeren nu nog drie schepen in de gevarenzone. Directeur Sander Schakelaar sluit niet uit dat één daarvan binnenkort ook failliet gaat. ‘Probleem met de nu failliet verklaarde CV’s was dat de werkkapitaalpositie al negatief was toen de crisis in mei 2011, na een kort herstel, opnieuw toesloeg en de tarieven weer door de bodem zakten’, zegt Schakelaar. ‘De schepen konden doorvaren zolang wij als werkmaatschappij de verliezen afdekten. We hebben er ruim 300.000 euro in gestoken. De schepen stonden nu voor een speciaal survey en een motorrevisie van 460.000 euro per schip. Dat was niet meer terug te verdienen en maakte het zinloos voor de stakeholders er nog in te investeren. Dat zou weggegooid geld zijn. Als werkmaatschappij moeten wij bovendien op onze kapitaalpositie letten. We moeten de schaarse middelen inzetten op redbare schepen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer