Zware schade bij Kreekraksluizen

Twee tankers liepen maandag aanzienlijke schade op door een aanvaring ten noorden van de Kreekraksluizen; een derde tanker moest uitwijken en liep tegen de oever omhoog.

De aanvaring voltrok zich tegen half 11 ’s ochtends bij zicht variërend van slecht tot zeer slecht. De weersomstandigheden zorgden volgens de waterpolitie van het KLPD voor meerdere kleine en grotere incidenten; in de drukte bleeft de berichtgeving achterwege.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • dat bericht hoort hier niet???

    Geplaatst door: edger op
  • iets te veel in t glaasje gekeeken, LEVENSGENIETER snapt er echt niks van.blyf jy mar lekker op t terras zitten.zulke mensen kunnen we niet gebruiken op t water,het is geen speelplaats he!!!

    Geplaatst door: edgar op
  • Stoppen is angst en dat wist deze kapitein maar al te goed prachtig ik hou er zo van!

    Geplaatst door: gas er op op
  • @levensgenieter,

    Overdag met radar varen is geen teken van onzekerheid maar van vakmanschap, je leert op die manier op je instrumenten te varen, ook bij goed zicht, dat betekend dat tijdens dagen als deze je prima op je instrumenten kunt varen en weet wat je schip doet ook al zie je buiten niets.
    Verder heb je tegenwoordig zoveel schermen en daardoor licht in de stuurhut dat je weinig buiten ziet als het donker is, ook zijn er veel rederijen waar het verplicht is altijd met radar te varen.

    Geplaatst door: jonge schipper op
  • @ Levensgenieter: misschien zou u eens een reisje mee moeten maken op een groot schip van tegenwoordig.
    Aan u pseudoniem te zien bent u misschien wel gewend om op een schip van maximaal 60 meter te varen? ala vroeger.
    Toen had je inderdaad niet zo’n grote dooie hoek,en hadden de jachtjes allemaal wat meer ruimte om te passeren,en bleven de kano’s wat meer aan de kant.
    Dus voordat u begint over onzekerheid,wacht eerst eens op de officiele reacties,in plaats van te provoceren.

    aan een ieder,hou hem nat…

    Geplaatst door: Anne op
  • Radar is een prachtding, er met varen in dikke mist een kennis. Kennis en verantwoord varen blijven evenwel noodzakelijk voor veilig varen. Vandaag de dag hoor je meer praatjesmakers die het allemaal wel beter weten, of ze het ook beter kunnen is maar de vraag. Grappenmakers van “dat gaat wel”, zoals overhalen ter hoogte van de bocht bij de uitvaart aan de Noordkant Kreekrak bij dichte mist zijn echter gevaarlijke individuen. Het opgelopen schip kan bij dichte mist wat breder in de bocht gaan, de oploper moet nog verder uitwijken en voor de inkomende schepen is er dan wel erg weinig of geen ruimte meer.
    Trouwens aan de snelheid dat de schepen tegenwoordig varen is het maximum 5 minuten verlet om te wachten met oplopen tot je in de rechte lijn ligt buiten de haveningang.

    Geplaatst door: kris op
  • @Levensgenieter,
    Ik heb het idee dat u letterlijk een levensgenieter bent en geen schipper….
    Maar om even uit te leggen waarom er mensen zijn die op een mooie zomerdag met radar varen.
    Dit kan verschillende redenen hebben, ten eerste om de “levensgenieters”met hun jachtjes in de gaten te houden. Maar er zijn ook systemen waarbij je de gps en of ais op het radar ziet.
    Tenslotte zijn er schepen die op die manier hun dode hoek tot minimaal beperken.
    Dus ik als hard werkende snap het wel:)

    Geplaatst door: Huip op
  • geachte leesgierege in de eerste plaats valt het ons op dat met mooi weer en een zicht van delft naar hengelo de meeste varende een radar aan hebben,dat is al een teken van onzekerheid en waarschijnlijk moeten die mensjes eens een bezoekje aan hans anders doen,word het dan een keer mistig laat hem dan gewoon liggen ,en ga niet zagen van we moeten dan en dan laden of lossen,degene die zijn eigen kaptein mag noemen is ten alle tijden de verantwoordelijke persoon !en word het dan een keer mistig wat je nu ook weer ziet dankennen ze in een het vak niet meer?wat raar zeg in de zomerdag ook met radar gaat het wel raar toch!en kijk ook eens wat het teweeg brengt voor andere collegas die wel goede ogen hebben,die gaan het gepruts van die kneusjes terug vinden in hun verzekerings polis.

    Geplaatst door: levensgenieter op
  • mijn pa hoeft al lang niet meer te werken en zei tegen mij altijd als t mistig is .opletten luister en niet denken hier kom IK .vaar je eigen ritme wat je altijd doet maar je kan als je achter iemand komt wel stoppen en t juiste moment uitzoeken .en dan gas geven er voorbij en in je eigen ritme verder varen en als jij denkt t gaat niet meer mis mik op zijn kop met jouw kop nooit in de ladingzone en niet meer stoppen met een deuk blijf je varen en een gat in je kop mag je naar de werf de zoon van een oude schipper

    Geplaatst door: zoon op vader op
  • @Arno
    Het zoeken van een veilige plek in de mist, lijkt mij overbodig en niet meer van deze tijd.
    Met de hedendaagse hulpmiddelen is het prima te doen.
    Probleem zit hem volgens mij in twee dingen:
    Er wordt niet gevaren met een veiligheid marge denk aan, lage snelheid, oplopen in overleg en met mede werken, goed uitluisteren ect.
    Men is niet gewend aan varen zonder zicht en het aflezen v/d instrumenten.
    Het gros zal nu denken dit geldt niet voor mij, wat te beamen valt anders stond de krant vol met dit soort ongelukken, maar zodra het mistig is neemt de kans op een ongeval toe.

    Ongevallen in de mist komen niet alleen op het water voor.
    http://www.nu.nl/buitenland/2672264/nederlanders-gewond-bij-ongeluk-duitsland.html

    Geplaatst door: SoepStengel op
  • arno,

    radar een hulpmiddel? radar is wel degelijk een navigatie middel, dus je mag varen wanneer jij dat wilt en tot zover het gaat. maar daar is het water dusdanig breed dat je met gemak varen kan in de mist. alleen moet je de oorzaak waarschijnlijk zoeken in hoe de huidige jeugd opgroeid in het vak. geen trots niets van een ander aannemen en radar varen is vaak geleerd op een simulator en een beetje door de stad heen gaan nog wel maar als het wat krapper word dan gaat het niet meer. mishien is dat wel het geval. dat goede zeemansschap…..

    Geplaatst door: 86 meter op
  • Radar is een hulpmiddel, doch helaas ook een vrijbrief om altijd maar door te jakkeren, zicht of geen zicht, gevaarlijke stoffen of niet, jakkeren maar.
    Gewoon een veilige plek zoeken en even afwachten, zeker met gevaarlijke stoffen in zou dat niet beter zijn?
    Helaas is het in het vervoer zo diep gezonken dat er om economische reden door gejakkerd wordt onder alle soms onverantwoorde omstandigheden.

    Geplaatst door: Arno op
  • Mensen met hun grote bek die hier wat over te mopperen hebben.

    Ik hoop dat die gene vannacht voor hun flikker gevaren worden!
    Als je dit nu zelf was geweest, hadden ze nu ook zo over jou geluld!

    Niemand weet wat er gebeurd is.

    Geplaatst door: Jaap op
  • hoe wast oek alweer met die haas en die schilpad………….

    Geplaatst door: HT op
  • mist is prijs varen

    Geplaatst door: anita temmerman op
  • De oorzaak ligt waarschijnlijk op een ander vlak en heeft niets met onvoorzichtigheid of dergelijke te maken

    Geplaatst door: guus op
  • raar hoor,ruimte zat toch.er is daar toch geen overhaal verbod,gas erop.want dat gedryf op de spaarbrander komt de veilig ook nie ten goede.dat zie je wel weer!!!

    Geplaatst door: storm op
  • Ikke, wat ik wel weet is dat de Galileo volle gas in potdichte mist aan het oplopen was, en dat is een feit. Van hore zeggen zijn speculaties en die kun je beter voor jezelf houden.

    Geplaatst door: Y op
  • Haast haast is een slechte raadgever.

    Geplaatst door: joep op

Reageer

Zware schade bij Kreekraksluizen | Schuttevaer.nl

Zware schade bij Kreekraksluizen

Twee tankers liepen maandag aanzienlijke schade op door een aanvaring ten noorden van de Kreekraksluizen; een derde tanker moest uitwijken en liep tegen de oever omhoog.

De aanvaring voltrok zich tegen half 11 ’s ochtends bij zicht variërend van slecht tot zeer slecht. De weersomstandigheden zorgden volgens de waterpolitie van het KLPD voor meerdere kleine en grotere incidenten; in de drukte bleeft de berichtgeving achterwege.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • dat bericht hoort hier niet???

    Geplaatst door: edger op
  • iets te veel in t glaasje gekeeken, LEVENSGENIETER snapt er echt niks van.blyf jy mar lekker op t terras zitten.zulke mensen kunnen we niet gebruiken op t water,het is geen speelplaats he!!!

    Geplaatst door: edgar op
  • Stoppen is angst en dat wist deze kapitein maar al te goed prachtig ik hou er zo van!

    Geplaatst door: gas er op op
  • @levensgenieter,

    Overdag met radar varen is geen teken van onzekerheid maar van vakmanschap, je leert op die manier op je instrumenten te varen, ook bij goed zicht, dat betekend dat tijdens dagen als deze je prima op je instrumenten kunt varen en weet wat je schip doet ook al zie je buiten niets.
    Verder heb je tegenwoordig zoveel schermen en daardoor licht in de stuurhut dat je weinig buiten ziet als het donker is, ook zijn er veel rederijen waar het verplicht is altijd met radar te varen.

    Geplaatst door: jonge schipper op
  • @ Levensgenieter: misschien zou u eens een reisje mee moeten maken op een groot schip van tegenwoordig.
    Aan u pseudoniem te zien bent u misschien wel gewend om op een schip van maximaal 60 meter te varen? ala vroeger.
    Toen had je inderdaad niet zo’n grote dooie hoek,en hadden de jachtjes allemaal wat meer ruimte om te passeren,en bleven de kano’s wat meer aan de kant.
    Dus voordat u begint over onzekerheid,wacht eerst eens op de officiele reacties,in plaats van te provoceren.

    aan een ieder,hou hem nat…

    Geplaatst door: Anne op
  • Radar is een prachtding, er met varen in dikke mist een kennis. Kennis en verantwoord varen blijven evenwel noodzakelijk voor veilig varen. Vandaag de dag hoor je meer praatjesmakers die het allemaal wel beter weten, of ze het ook beter kunnen is maar de vraag. Grappenmakers van “dat gaat wel”, zoals overhalen ter hoogte van de bocht bij de uitvaart aan de Noordkant Kreekrak bij dichte mist zijn echter gevaarlijke individuen. Het opgelopen schip kan bij dichte mist wat breder in de bocht gaan, de oploper moet nog verder uitwijken en voor de inkomende schepen is er dan wel erg weinig of geen ruimte meer.
    Trouwens aan de snelheid dat de schepen tegenwoordig varen is het maximum 5 minuten verlet om te wachten met oplopen tot je in de rechte lijn ligt buiten de haveningang.

    Geplaatst door: kris op
  • @Levensgenieter,
    Ik heb het idee dat u letterlijk een levensgenieter bent en geen schipper….
    Maar om even uit te leggen waarom er mensen zijn die op een mooie zomerdag met radar varen.
    Dit kan verschillende redenen hebben, ten eerste om de “levensgenieters”met hun jachtjes in de gaten te houden. Maar er zijn ook systemen waarbij je de gps en of ais op het radar ziet.
    Tenslotte zijn er schepen die op die manier hun dode hoek tot minimaal beperken.
    Dus ik als hard werkende snap het wel:)

    Geplaatst door: Huip op
  • geachte leesgierege in de eerste plaats valt het ons op dat met mooi weer en een zicht van delft naar hengelo de meeste varende een radar aan hebben,dat is al een teken van onzekerheid en waarschijnlijk moeten die mensjes eens een bezoekje aan hans anders doen,word het dan een keer mistig laat hem dan gewoon liggen ,en ga niet zagen van we moeten dan en dan laden of lossen,degene die zijn eigen kaptein mag noemen is ten alle tijden de verantwoordelijke persoon !en word het dan een keer mistig wat je nu ook weer ziet dankennen ze in een het vak niet meer?wat raar zeg in de zomerdag ook met radar gaat het wel raar toch!en kijk ook eens wat het teweeg brengt voor andere collegas die wel goede ogen hebben,die gaan het gepruts van die kneusjes terug vinden in hun verzekerings polis.

    Geplaatst door: levensgenieter op
  • mijn pa hoeft al lang niet meer te werken en zei tegen mij altijd als t mistig is .opletten luister en niet denken hier kom IK .vaar je eigen ritme wat je altijd doet maar je kan als je achter iemand komt wel stoppen en t juiste moment uitzoeken .en dan gas geven er voorbij en in je eigen ritme verder varen en als jij denkt t gaat niet meer mis mik op zijn kop met jouw kop nooit in de ladingzone en niet meer stoppen met een deuk blijf je varen en een gat in je kop mag je naar de werf de zoon van een oude schipper

    Geplaatst door: zoon op vader op
  • @Arno
    Het zoeken van een veilige plek in de mist, lijkt mij overbodig en niet meer van deze tijd.
    Met de hedendaagse hulpmiddelen is het prima te doen.
    Probleem zit hem volgens mij in twee dingen:
    Er wordt niet gevaren met een veiligheid marge denk aan, lage snelheid, oplopen in overleg en met mede werken, goed uitluisteren ect.
    Men is niet gewend aan varen zonder zicht en het aflezen v/d instrumenten.
    Het gros zal nu denken dit geldt niet voor mij, wat te beamen valt anders stond de krant vol met dit soort ongelukken, maar zodra het mistig is neemt de kans op een ongeval toe.

    Ongevallen in de mist komen niet alleen op het water voor.
    http://www.nu.nl/buitenland/2672264/nederlanders-gewond-bij-ongeluk-duitsland.html

    Geplaatst door: SoepStengel op
  • arno,

    radar een hulpmiddel? radar is wel degelijk een navigatie middel, dus je mag varen wanneer jij dat wilt en tot zover het gaat. maar daar is het water dusdanig breed dat je met gemak varen kan in de mist. alleen moet je de oorzaak waarschijnlijk zoeken in hoe de huidige jeugd opgroeid in het vak. geen trots niets van een ander aannemen en radar varen is vaak geleerd op een simulator en een beetje door de stad heen gaan nog wel maar als het wat krapper word dan gaat het niet meer. mishien is dat wel het geval. dat goede zeemansschap…..

    Geplaatst door: 86 meter op
  • Radar is een hulpmiddel, doch helaas ook een vrijbrief om altijd maar door te jakkeren, zicht of geen zicht, gevaarlijke stoffen of niet, jakkeren maar.
    Gewoon een veilige plek zoeken en even afwachten, zeker met gevaarlijke stoffen in zou dat niet beter zijn?
    Helaas is het in het vervoer zo diep gezonken dat er om economische reden door gejakkerd wordt onder alle soms onverantwoorde omstandigheden.

    Geplaatst door: Arno op
  • Mensen met hun grote bek die hier wat over te mopperen hebben.

    Ik hoop dat die gene vannacht voor hun flikker gevaren worden!
    Als je dit nu zelf was geweest, hadden ze nu ook zo over jou geluld!

    Niemand weet wat er gebeurd is.

    Geplaatst door: Jaap op
  • hoe wast oek alweer met die haas en die schilpad………….

    Geplaatst door: HT op
  • mist is prijs varen

    Geplaatst door: anita temmerman op
  • De oorzaak ligt waarschijnlijk op een ander vlak en heeft niets met onvoorzichtigheid of dergelijke te maken

    Geplaatst door: guus op
  • raar hoor,ruimte zat toch.er is daar toch geen overhaal verbod,gas erop.want dat gedryf op de spaarbrander komt de veilig ook nie ten goede.dat zie je wel weer!!!

    Geplaatst door: storm op
  • Ikke, wat ik wel weet is dat de Galileo volle gas in potdichte mist aan het oplopen was, en dat is een feit. Van hore zeggen zijn speculaties en die kun je beter voor jezelf houden.

    Geplaatst door: Y op
  • Haast haast is een slechte raadgever.

    Geplaatst door: joep op

Reageer