Draagvlak om faillissementen te voorkomen brokkelt af

Een steeds grotere groep binnenvaartschippers uit bedenkingen tegen het voornemen van de banken faillissementen in de binnenvaart te voorkomen. Zij menen dat sprake is van concurrentievervalsing doordat de rente- en aflossingsverplichtingen voor praktisch failliete ondernemers tijdelijk worden opgeschort. Hierover is intussen een klacht ingediend bij de Nederlandse Mededingsautoriteit (NMa).

Door Erik van Huizen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (16)

  • het is gewoon waar ik kan mensen die jullie ook kennen bij gefo geen cent in je zak en je bouwt een schip dan ben je eigenaar denk je naar een paar jaar wil je hem eens voor je zelf hebben ja sorry dat gaat niet en maar varen voor je eigen?????

    Geplaatst door: joop op
  • Ik denk dat de klacht anders moet worden geformuleerd .

    De klacht moet denk ik zijn .

    De banken maken onderschijt . Ondernemers waar niks is te halen krijgen uitstel van betaling . En ondernemers die wel een eigen vermogen hebben en wel een schip hebben die bij verkoop de hypotheek waarde opbrengt.Krijgen niks of bij hoge uitzondering een regeling van betaling .

    DIT KAN NIET . Elk bedrijf wat niet meer kan betalen blijft in gebreken . Dit moet gelijk zijn en geeft de bank de grote top hypotheken uitstel van betaling dan moet de bank dat ook zonder pardon doen bij de kleinere bedrijven als daar om gevraagd word .

    Wat er nu gebeurd gaat nergens over . Wij hebben ons schip vorig jaar laten taxeren en dat moest van de bank anders werden wij niet geholpen . De taxatiewaarde was hoog genoeg . Maar was die te laag geweest dan had de bank ons NIET geholpen .

    Waar zijn de taxatierapporten van al die grote top hypotheken ? Waarom worden deze schepen niet OPNIEUW getaxeerd ? Of zijn ze dan bang dat de taxatiewaarde te laag is en dat de bank dan een investering doet in een eigenlijk failliet bedrijf .

    Ik noem dat geld pompen in een bodemloze put ! ! ! !

    Volgens mij staat er duidelijk in de bank voorwaarde dat er tegenover de hypotheek een tegen waarde moet zijn.Dit kan een huis je schip of wat dan ook zijn .

    Waarom word hier van af geweken als het veel geld gaat kosten ? Zijn regels dan in één keer niet zo belangrijk meer ?

    Mijn allerbeste Banken word nu toch eens wakker . Denk nou eens na en doe niet zo van die domme dingen ! Met het beleid dat jullie nu voeren maak je de gehele binnenvaart kapot . En volgens mij is dat niet de bedoeling !

    RK

    Geplaatst door: RK op
  • Moet tevens vaststellen,dat er tot op heden vanuit de Schippersbonden,juristen en accountmanagers nog geen reactie is geweest op dit artikel. Moet ik hieruit concluderen dat hier een gevoelige snaar geraakt is .Afijn de brief naar m,n advocaat is al reeds de deur uit.En voor ondernemers die de sleutel zelf willen inleveren,zou ik niet doen! U kunt beter failliet verklaard worden.

    Geplaatst door: Martin op
  • Beste agb
    U ziet dat heel erg juist! En ondernemers die dan weer opstarten moeten voldoende eigen vermogen meenemen zoals het vroeger was! En de gokkers hebben verkeerd gegokt!Het ondernemen is geen kansspel!

    Geplaatst door: Martin op
  • Faillisementen kunnen wel degelijk leiden tot betere vrachtprijzen,want mischien geven faillesementen wel een schrikreactie naar andere schippers toe om betere vrachtprijzen te bedingen , want het kan wel eens zo zijn dat zij de volgende zijn,dus het kan wel degelijk een oplossing zijn.

    Geplaatst door: agb op
  • realist,ff op je woorden passen met je reactie,iedereen mag z’n eigen mening hebben.Dat de EUBO vrijwillig niet gaat werken ben ik met je eens,daarom als de banken het enigzins gaan verplichten dan varen de meesten weer voor een normale prijs.Faillessementen gaan er echt niet voor zorgen dat de schepen verdwijnen.

    Geplaatst door: j op
  • Waar komt het idee vandaan dat een faillisement leid tot vermindering van de overcapaciteit? Het productiemiddel van het failliete bedrijf wordt toch niet vernietigd en gaat gewoon door met produceren in geval van de scheepvaart van tonkilometers. Tenzij er een wet is/komt die eist dat bij faillisement het schip naar de sloop gaat of de schipper zijn vaarbevoegdheid wordt ontnomen en wordt omgeschoold.
    Tekort aan bevoegde schippers leid ook tot minder varende schepen.

    Geplaatst door: jan op
  • @ J

    wil je effe lekker opzouten met je reclame voor de EUBO.
    laat de EUBO zich eerst maar bewijzen.
    en ik kan je nu al met 99 % zekerheid vertellen dat de eubo niets wordt.
    en de bank moet de schipper helemaal niets verplichten. alleen maar om rente en aflossing te betalen en doe je dat niet stekker eruit.
    laat de banken zich niet met de bedrijfsvoering van de schipper bemoeien ze hebben er bij zichzelf al een puinhoop van gemaakt.

    Geplaatst door: realist op
  • Peter en misschien ook wel andere. Schepen zullen niet verdwijnen misschien maar als een bank een eigen vermogen van 30 – 40 of zelfs 50% zou vragen by hypotheek zouden die mensen die echt ondernemers zijn alleen voor prijzen varen die normaal zijn en die niet hun eigen vermogen laten verdampen.
    het is de politiek en de banken die baaat hebben om alles te laten varen.
    zolang als daar niks tegen word gedaan ,dus politiek , kunnen wij niks en staan tegen de muur.
    LAAT Failliet gaan en laat de gezonde overleveniFa4

    Geplaatst door: Henk op
  • De banken moeten eerst de schepen die niet aan de verplichtingen kunnen voldoen,verplichten om zich bij een EUBO te gaan aansluiten.Wanneer dit wordt geweigerd of zich niet aan de regels houdt,dan pas aktie tot faillessement en alle medewerking voor evt schuldsanering tegenwerken.

    Geplaatst door: j op
  • laat maar een paar vallen zou ik zeggen,dat is het risico van ondernemen,dus elke ondernemer kan failliet gaan,die schepen mooi tegen marktwaarde verkopen,en hoppa de nieuwe eigenaar heeft een schip met een hypotheek die normaal en rendabel zijn.Vorige eigenaar jammer,uw tijd is voorbij…

    Geplaatst door: pietje op
  • peter:laat ze dan gewoon trug komen in de vaart… de banken vragen nu een eigen vermogen van ongeveer 30% denk ik… dat is een gezonde investering lijkt me? dan ben je die zotten kwijd die 90-120% finansering heeft al kwijd… dus 30% van het jonge volk van onder de 30 jaar die niet kan reken en maar allen gekeken heeft naar een ander en dacht wat hijkan ik ook bouwe en veel duurder.potverdorie ik doe mn best alleen maar om zo goedkoopmogelijk tenieuwbouwen! toch niet zo duur mogelijk ? en ja zelfs nu nog want de binnenvaart heeft toekomst !!!klaat er wel een hoogete meter in bouwen want als de stuurhuizen vliegen me rond de oren opt moment….

    Geplaatst door: ikke op
  • Waar halen mensen het idee vandaan dat schepen verdwijnen na een failliessement?

    Geplaatst door: Peter Kruijt op
  • let wel op dat de gedekte waarde zo groot is of het krediet, en dat zou bij sommige wel eens een probleem kunnen zijn

    Geplaatst door: julien op
  • misschien kunnen we eens met zijn allen een her-taxatie aan vragen voor onze schepen want die zijn aallemaal in waaarde gedaald dan kan de premie van de verzekering omlaag( alle beetjes helpen tenslotte) want iedereen betaald denk ik nog over de scheepswaarde uit de “goede” tijd. dit kost wel de taxateur maar als de premie verlaaging groter is het toch mooi meegenomen.

    Geplaatst door: jessica op
  • Goedendag
    Nu is het duidelijk dat een schipper geen ondernemer is en zeker geen mens.
    Maar een iets…….
    Je mag er niks tegen doen en als iets alles gewoon over je heen laten gaan .
    Ik dank Nma en banken voor mijn 18 jaar opgebouwde bedrijf wat ik nu kan vergeten.
    Ik dank u dat ik gedwongen word om in de bijstand kan komen , voor mijn jaren inzet.
    ps ik had toch moeten door leren , economen kunnen zonder telraam tellen.

    Geplaatst door: albert op

Reageer

Draagvlak om faillissementen te voorkomen brokkelt af | Schuttevaer.nl

Draagvlak om faillissementen te voorkomen brokkelt af

Een steeds grotere groep binnenvaartschippers uit bedenkingen tegen het voornemen van de banken faillissementen in de binnenvaart te voorkomen. Zij menen dat sprake is van concurrentievervalsing doordat de rente- en aflossingsverplichtingen voor praktisch failliete ondernemers tijdelijk worden opgeschort. Hierover is intussen een klacht ingediend bij de Nederlandse Mededingsautoriteit (NMa).

Door Erik van Huizen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (16)

  • het is gewoon waar ik kan mensen die jullie ook kennen bij gefo geen cent in je zak en je bouwt een schip dan ben je eigenaar denk je naar een paar jaar wil je hem eens voor je zelf hebben ja sorry dat gaat niet en maar varen voor je eigen?????

    Geplaatst door: joop op
  • Ik denk dat de klacht anders moet worden geformuleerd .

    De klacht moet denk ik zijn .

    De banken maken onderschijt . Ondernemers waar niks is te halen krijgen uitstel van betaling . En ondernemers die wel een eigen vermogen hebben en wel een schip hebben die bij verkoop de hypotheek waarde opbrengt.Krijgen niks of bij hoge uitzondering een regeling van betaling .

    DIT KAN NIET . Elk bedrijf wat niet meer kan betalen blijft in gebreken . Dit moet gelijk zijn en geeft de bank de grote top hypotheken uitstel van betaling dan moet de bank dat ook zonder pardon doen bij de kleinere bedrijven als daar om gevraagd word .

    Wat er nu gebeurd gaat nergens over . Wij hebben ons schip vorig jaar laten taxeren en dat moest van de bank anders werden wij niet geholpen . De taxatiewaarde was hoog genoeg . Maar was die te laag geweest dan had de bank ons NIET geholpen .

    Waar zijn de taxatierapporten van al die grote top hypotheken ? Waarom worden deze schepen niet OPNIEUW getaxeerd ? Of zijn ze dan bang dat de taxatiewaarde te laag is en dat de bank dan een investering doet in een eigenlijk failliet bedrijf .

    Ik noem dat geld pompen in een bodemloze put ! ! ! !

    Volgens mij staat er duidelijk in de bank voorwaarde dat er tegenover de hypotheek een tegen waarde moet zijn.Dit kan een huis je schip of wat dan ook zijn .

    Waarom word hier van af geweken als het veel geld gaat kosten ? Zijn regels dan in één keer niet zo belangrijk meer ?

    Mijn allerbeste Banken word nu toch eens wakker . Denk nou eens na en doe niet zo van die domme dingen ! Met het beleid dat jullie nu voeren maak je de gehele binnenvaart kapot . En volgens mij is dat niet de bedoeling !

    RK

    Geplaatst door: RK op
  • Moet tevens vaststellen,dat er tot op heden vanuit de Schippersbonden,juristen en accountmanagers nog geen reactie is geweest op dit artikel. Moet ik hieruit concluderen dat hier een gevoelige snaar geraakt is .Afijn de brief naar m,n advocaat is al reeds de deur uit.En voor ondernemers die de sleutel zelf willen inleveren,zou ik niet doen! U kunt beter failliet verklaard worden.

    Geplaatst door: Martin op
  • Beste agb
    U ziet dat heel erg juist! En ondernemers die dan weer opstarten moeten voldoende eigen vermogen meenemen zoals het vroeger was! En de gokkers hebben verkeerd gegokt!Het ondernemen is geen kansspel!

    Geplaatst door: Martin op
  • Faillisementen kunnen wel degelijk leiden tot betere vrachtprijzen,want mischien geven faillesementen wel een schrikreactie naar andere schippers toe om betere vrachtprijzen te bedingen , want het kan wel eens zo zijn dat zij de volgende zijn,dus het kan wel degelijk een oplossing zijn.

    Geplaatst door: agb op
  • realist,ff op je woorden passen met je reactie,iedereen mag z’n eigen mening hebben.Dat de EUBO vrijwillig niet gaat werken ben ik met je eens,daarom als de banken het enigzins gaan verplichten dan varen de meesten weer voor een normale prijs.Faillessementen gaan er echt niet voor zorgen dat de schepen verdwijnen.

    Geplaatst door: j op
  • Waar komt het idee vandaan dat een faillisement leid tot vermindering van de overcapaciteit? Het productiemiddel van het failliete bedrijf wordt toch niet vernietigd en gaat gewoon door met produceren in geval van de scheepvaart van tonkilometers. Tenzij er een wet is/komt die eist dat bij faillisement het schip naar de sloop gaat of de schipper zijn vaarbevoegdheid wordt ontnomen en wordt omgeschoold.
    Tekort aan bevoegde schippers leid ook tot minder varende schepen.

    Geplaatst door: jan op
  • @ J

    wil je effe lekker opzouten met je reclame voor de EUBO.
    laat de EUBO zich eerst maar bewijzen.
    en ik kan je nu al met 99 % zekerheid vertellen dat de eubo niets wordt.
    en de bank moet de schipper helemaal niets verplichten. alleen maar om rente en aflossing te betalen en doe je dat niet stekker eruit.
    laat de banken zich niet met de bedrijfsvoering van de schipper bemoeien ze hebben er bij zichzelf al een puinhoop van gemaakt.

    Geplaatst door: realist op
  • Peter en misschien ook wel andere. Schepen zullen niet verdwijnen misschien maar als een bank een eigen vermogen van 30 – 40 of zelfs 50% zou vragen by hypotheek zouden die mensen die echt ondernemers zijn alleen voor prijzen varen die normaal zijn en die niet hun eigen vermogen laten verdampen.
    het is de politiek en de banken die baaat hebben om alles te laten varen.
    zolang als daar niks tegen word gedaan ,dus politiek , kunnen wij niks en staan tegen de muur.
    LAAT Failliet gaan en laat de gezonde overleveniFa4

    Geplaatst door: Henk op
  • De banken moeten eerst de schepen die niet aan de verplichtingen kunnen voldoen,verplichten om zich bij een EUBO te gaan aansluiten.Wanneer dit wordt geweigerd of zich niet aan de regels houdt,dan pas aktie tot faillessement en alle medewerking voor evt schuldsanering tegenwerken.

    Geplaatst door: j op
  • laat maar een paar vallen zou ik zeggen,dat is het risico van ondernemen,dus elke ondernemer kan failliet gaan,die schepen mooi tegen marktwaarde verkopen,en hoppa de nieuwe eigenaar heeft een schip met een hypotheek die normaal en rendabel zijn.Vorige eigenaar jammer,uw tijd is voorbij…

    Geplaatst door: pietje op
  • peter:laat ze dan gewoon trug komen in de vaart… de banken vragen nu een eigen vermogen van ongeveer 30% denk ik… dat is een gezonde investering lijkt me? dan ben je die zotten kwijd die 90-120% finansering heeft al kwijd… dus 30% van het jonge volk van onder de 30 jaar die niet kan reken en maar allen gekeken heeft naar een ander en dacht wat hijkan ik ook bouwe en veel duurder.potverdorie ik doe mn best alleen maar om zo goedkoopmogelijk tenieuwbouwen! toch niet zo duur mogelijk ? en ja zelfs nu nog want de binnenvaart heeft toekomst !!!klaat er wel een hoogete meter in bouwen want als de stuurhuizen vliegen me rond de oren opt moment….

    Geplaatst door: ikke op
  • Waar halen mensen het idee vandaan dat schepen verdwijnen na een failliessement?

    Geplaatst door: Peter Kruijt op
  • let wel op dat de gedekte waarde zo groot is of het krediet, en dat zou bij sommige wel eens een probleem kunnen zijn

    Geplaatst door: julien op
  • misschien kunnen we eens met zijn allen een her-taxatie aan vragen voor onze schepen want die zijn aallemaal in waaarde gedaald dan kan de premie van de verzekering omlaag( alle beetjes helpen tenslotte) want iedereen betaald denk ik nog over de scheepswaarde uit de “goede” tijd. dit kost wel de taxateur maar als de premie verlaaging groter is het toch mooi meegenomen.

    Geplaatst door: jessica op
  • Goedendag
    Nu is het duidelijk dat een schipper geen ondernemer is en zeker geen mens.
    Maar een iets…….
    Je mag er niks tegen doen en als iets alles gewoon over je heen laten gaan .
    Ik dank Nma en banken voor mijn 18 jaar opgebouwde bedrijf wat ik nu kan vergeten.
    Ik dank u dat ik gedwongen word om in de bijstand kan komen , voor mijn jaren inzet.
    ps ik had toch moeten door leren , economen kunnen zonder telraam tellen.

    Geplaatst door: albert op

Reageer