Binnenvaartschipper heeft geen vertrouwen meer in falende IVW

De binnenvaart heeft er weinig vertrouwen in dat de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat (IVW) haar zaakjes op orde krijgt. Nog steeds moeten binnenvaartondernemers maanden wachten op een certificaat of scheepsmeting. Directeur Michael Beltman en managementteamlid Johannes de Jong gaven op de afdelingsvergadering van Koninklijke Schuttevaer Drechtsteden een toelichting.

Binnenvaartschipper heeft geen vertrouwen meer in falende IVW

Vorig jaar gaven de Schuttevaerleden van Drechtsteden de inspectie al een rode kaart. Afdelingsvoorzitter Henk ten Hoopen toog vervolgens naar de inspecteur-generaal van IVW voor een gesprek. Ondanks  plezierige gesprekken, lopen de wachttijden volgens IVW nu nog steeds op van elf weken voor een hellingproef of een proefvaart voor nieuwbouw tot veertien weken voor een scheepsmeting en 22 weken voor een eindinspectie van een nieuwbouwschip. En als straks de klassebureaus het werk overnemen, wordt het volgens IVW ook nog veertig procent duurder. ‘Wij werken nu niet kostendekkend, maar dat gaan de klassebureaus wel doen’, zei Beltman. ‘Dan wordt het uurtje-factuurtje.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (7)

  • harry wat moet ik dan zeggen inzake de proces duurs die door mijn hand gaan is het normaal ik laat assie eurolink liggen de heel wereld keurt het goed behalven de nederlands nma of scheepvaart inspectie ik reager gewoon op dossier stukken die door mijn hand komen van ik ben lid partij voor de dieren marina wil graag wel eens stout zijn en direct minister aan pakken gaat niet ik wordt onbegrijplijk verklaart dat bedoel ik hier dossier stukken die door mijn had heen komen van marina ik zal de minister direct roepen gaat niet

    Geplaatst door: j.a.van.marion op
  • Reactie op Artikel en de heer H.G. van Linschoten:
    Neemt U maar van mij aan dat wij in de binnenvaart ons wel zeker zorgen maken voor nu, en de toekomst.Ondanks de uitleg van beide heren, waarvoor dank en ook wel wat respect, want het valt niet mee om de puinhoop van elf, veertien en zelfs twee en twintig weken wachttijd aldaar als knelpunten te vededigen.
    Div. voorbeelden zijn op de bewuste vergadering gegeven
    waar het fout kan gaan en niet werd opgepakt in het verleden om tot een oplossing te komen.
    Wat mij persoonlijk nog al stoort is de verhouding tussen bedrijfsleven eenerzijds, en IVW anderzijds. Bij een klacht kun je eigenlijk nergens terecht, of je wordt verwezen naar het E-Mailadres, en daar zitten dan weer dezelfde mensen achter als waar je verschil van mening mee hebt, kijk dat schiet tenminste op.
    Op de bewuste vergadering is er ook geen antwoord gekomen op de vraag voor een klachtenloket te openen en proberen de dialoog tussen bedrijfsleven en IVW op een normaal niveau te plaatsen.
    En voor de heer H.G. van Linschoten, uw klacht komt mij pers. erg bekend voor weliswaar op een ander vlak, maar alles met bevestiging van de berichten in de hand ontkennen van aankomst aldaar. Sterker nog na, aandringen van mij, en zeggen dat het tijd werdt dat de knuppel eens door het hoenderhok moest werdt alles afgeblazen en heeft iemand uit het bedrijfsleven het voor ons opgelost, onze dank daarvoor.
    Hoe willen deze mensen eerst de zooi opruimen alvorens het over te geven aan het bedrijfsleven zoals voorgesteld op de vergadering, uw snapt het al, ik voorzie nog een lange weg te gaan in tijd en emotie.

    Geplaatst door: J. van Wijk op
  • Dit stuk geloof je toch haast niet. In 2005 werkten er 250 man bij IVW, toen 150 en nu 50, en nu is men de achterstand aan het inlopen; wat deden die andere 200. Nog 6500 tekeningen controleren; komt er nog een complete nieuw vloot bij. Veel meer schepen hebben we niet. Een werkvoorraad van 25000 tot 30000 uren. Hoe heeft het zo ver kunnen komen. Het enige moedige van de directeur IVW is dat hij dit is durven komen zeggen. Ik schaar het IVW maar in de rij van het Centraal bureau rijvaardigheidsbewijzen, bankdirecteuren, enz. enz. enz.
    Toch een goed vaart.

    Geplaatst door: Antonius op
  • Maakt u u maar geen zorgen in de binnenvaart dat het goed komt met ivw.
    Ik ben reeds sinds october bezig om een simpele vaarbevoedheid zee aantevragen maar na 2x alle stukken te hebben ingestuurd en div telefoontjes en gesprekken hebben wij nu op 15 januarie de zaak nog steeds niet rond bij ivw werken ze volgens mij met chimpamcees ipv mensen.

    Geplaatst door: H.G.van Linschoten op
  • Reactie op Kees: mooi he!
    Reactie op J.A. van Marion. Interpunctie is echt al jaren geleden uitgevonden hoor. Als u praat zoals u schrijft kan ik mij voorstellen dat er niemand op deze aardkloot rondloopt die u maar enigszins begrijpt.
    U moet een boek gaan schrijven. Uw schrijfstijl staat nu al garant voor een hoop vrolijke leesuurtjes.

    Geplaatst door: Harry op
  • natuurlijk na belgie schippers voer ik graag discussie mee nederlandse schipper inspectie ivw mvr biekart medisch advizuer scheepvaar loopt al een aantal jaaren een medisch expertie rapport tegen te houden dan is er in uw wereld vroom zijn raad voor de scheepvaart daar ben ik van af gestapt en klacht ingedient bij medisch tucht colleg iets wat die scheepvaart inspectie voor duurt oplicht je moet vroom zijn goed hart hebben voor de zeevaart u moet naar raad voor de scheepvaart niet medisch tucht college gewoon ik als aandeelhouder op naam smit international group bourbon zie fouten heeren bij de scheepvaart inspectie hebben zelf een strafblad maar bouwen een constructie op waardoor het strafblad niet in den haag terechtkomt voor beeld reders vereening natuurlijk zijn daar reders van lid maar je kan ook als jurist lid worden en ook als bank en dan krijg je een constructie waardoor inspectuer die zelf een strafblad hebben niet meer in den haag terecht komt u bent straf plieter voor zeevaart u mag lid worden reders vereening u bent bankier zee vaart u mag lid worden reders vereeing mooi en prachtig maar de inspecteur verkeer en water staat die zelf een strafbald hebben worden niet meer aan geklaagt in den haag dus lang wacht tijden voor certifeering gaat die mensen die dat af moed geven zijn soms zelf strafbaar hoogachtend johan anton van marion postbus21863 3001aw rotterdam aandeelhouder op naam smit international group bourbon bollore

    Geplaatst door: j.a.van.marion op
  • En het mooie is dat ze vanaf 1 januari ook nog de vaartijden gaan controleren.

    Geplaatst door: Kees op

Reageer

Binnenvaartschipper heeft geen vertrouwen meer in falende IVW | Schuttevaer.nl

Binnenvaartschipper heeft geen vertrouwen meer in falende IVW

De binnenvaart heeft er weinig vertrouwen in dat de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat (IVW) haar zaakjes op orde krijgt. Nog steeds moeten binnenvaartondernemers maanden wachten op een certificaat of scheepsmeting. Directeur Michael Beltman en managementteamlid Johannes de Jong gaven op de afdelingsvergadering van Koninklijke Schuttevaer Drechtsteden een toelichting.

Binnenvaartschipper heeft geen vertrouwen meer in falende IVW

Vorig jaar gaven de Schuttevaerleden van Drechtsteden de inspectie al een rode kaart. Afdelingsvoorzitter Henk ten Hoopen toog vervolgens naar de inspecteur-generaal van IVW voor een gesprek. Ondanks  plezierige gesprekken, lopen de wachttijden volgens IVW nu nog steeds op van elf weken voor een hellingproef of een proefvaart voor nieuwbouw tot veertien weken voor een scheepsmeting en 22 weken voor een eindinspectie van een nieuwbouwschip. En als straks de klassebureaus het werk overnemen, wordt het volgens IVW ook nog veertig procent duurder. ‘Wij werken nu niet kostendekkend, maar dat gaan de klassebureaus wel doen’, zei Beltman. ‘Dan wordt het uurtje-factuurtje.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer