ROTTERDAM, 13 januari 2010 06:15
Dit jaar wordt voor de binnenvaart net zo'n moeilijk jaar als 2009, al trekt de markt eind dit jaar waarschijnlijk wat aan. Omdat er nog ruim honderd schepen bijkomen, duurt het echter tot eind 2011 voor de binnenvaart iets van het economisch herstel merkt en nog zeker vier jaar voor vraag en aanbod weer enigszins in evenwicht zijn.
Dat stelde Dirk Duijzer, directeur sectormanagement bedrijven en voorzitter van het platform Binnenvaart van de Rabobank op de jaarlijkse binnenvaartbijeenkomst van Rabobank Krimpenerwaard in Ouderkerk aan den IJssel.
Het langzame herstel brengt veel binnenvaartondernemers in problemen en trekt daarmee een zware wissel op de Rabobank, die een marktaandeel van zestig procent heeft in de binnenvaart. ‘Wij blijven de binnenvaart echter steunen', stelde directeur Martijn Spijk van de Rabobank Krimpenerwaard. ‘Van een coöperatieve bank mag je dat ook verwachten.' Spijk adviseerde de zeker 150 aanwezige binnenvaartondernemers wel om bij financiële problemen snel contact op te nemen met de bank en niet tot het laatste moment te wachten. ‘Wij vragen nu ook meer van u, onder meer liquiditeitsprognoses, om een goede inschatting te hebben van uw behoeftes om daarmee goede adviezen te kunnen geven.'
Volgens Duijzer is openheid en het goed opmaken van de balans juist nu van groot belang. ‘Een goede administratie is belangrijk voor het nemen van verantwoorde managementbeslissingen. Wanneer vaar je wel en wanneer niet, wanneer duik je onder de kostprijs en wanneer niet, want varen om het varen heeft geen zin. Je moet de grenzen opzoeken, maar ook nee durven zeggen. Een eigen bodemprijs is belangrijk. Daarover een collectieve afspraak maken lukt niet. Er is altijd wel iemand die voor het eigen belang gaat en er een paar centen onder duikt. Maar laat je ook niet teveel tegen elkaar uit spelen en zoek niet de grens van de liberaliteit op, want dat is een "race to the bottom". Dat leidt tot niets.'
Zich realiserend hoe moeilijk dat is, raadde Duijzer aan met vaste relaties afspraken te maken over een ondergrens en elkaar daarop ook aan te spreken. ‘Dat is beter dan constant onder de prijzen te duiken en failliet te gaan.'
Uitstel
Directeur bedrijven Arjan Staal ging in op de visie van de Rabobank rond uitstel van aflossing. Een aantal schippers zag dat als concurrentievervalsing, omdat bedrijven zo kunstmatig op de been worden gehouden. ‘We doen dat omdat we een toekomst zien waarin alle binnenvaartschepen weer hard nodig zijn. Daarnaast lost een faillissement niets op, omdat het schip terugkomt op de markt en tegen een nog lagere kostprijs. De vraag is dan waarmee u beter af bent.'
Staal ontkende dat een schipper door uitstel van betaling voor een lagere prijs kan vervoeren. ‘Je financiert meer, waardoor je meer rentelast hebt, wel levert het liquiditeiten op. Maar de schipper moet op enig moment toch aflossen. Je kunt een aantal malen uitstel verlenen, maar het houdt een keer op. Er moet wel perspectief zijn en wanneer een ondernemer zijn kostprijs niet beseft, nemen we dat in onze overwegingen mee.'
Ook Duijzer ging er vanuit dat alle schepen over vier jaar weer nodig zijn. ‘Een positief vooruitzicht dat in andere sectoren, zoals automotive, ontbreekt. In die sector is niet duidelijk wat we straks moeten met al die glazen showrooms.'
Duijzer vergeleek de binnenvaart met de glastuinbouw. ‘Die heeft het in 2009 ook zwaar voor de kiezen gekregen. Allemaal gezinsbedrijven die er helemaal voor gaan. In die sector zagen we ook naijlende investeringen. Er werden nieuwe kassen gebouwd toen de tuinbouw prijzen al waren ingestort.' Saneren is, net als in de binnenvaart, lastig. ‘Kassen zijn nu vrijwel onverkoopbaar. De prijzen zijn gehalveerd.'
Triple A-status
Duijzer ging in op kritiek dat de banken projecten te gemakkelijk financierden. ‘We zijn te optimistisch geweest, maar de ondernemers hebben het ook niet gezien. Misschien had de overheid de rente eerder moeten verhogen om de kredietstroom te beperken. Nu is er heel veel geld de markt in gegaan voor huizen, schepen en kassen. De euforie was te groot, men wilde in korte tijd van een naar twee schepen en soms nog meer.'
Volgens Staal zijn de investeringen gefinancierd op basis van vooruitzichten die men toen had. ‘We zijn verrast door de snelle ontwikkelingen.'
Een aantal schippers vroeg zich af of de bank zijn AAA (triple A)-status kan verliezen als veel klanten in financiële problemen zitten. Volgens Staal heeft de bank echter een solide positie. De triple A-status is erg belangrijk in een onzekere markt, omdat een bank dan goedkoper kan lenen. ‘Wij hoeven niet naar de overheid om te lenen en dat scheelt, aldus Duijzer. Ondernemers willen dat we geld blijven uitlenen en wat dat betreft opereren we wel op het scherpst van de snede met onze triple A-status.'
Klankbordgroep
De Rabobank Krimpenerwaard wil met een klankbordgroep de communicatie met de binnenvaart verbeteren.
In de klankbordgroep zit binnenvaartondernemer Teun de Jong, binnenvaartadviseur Baltus de Groot, Wilbert Jansen, accountant Co Abrahamse, accountmanager Tim Nagel en Arjan Staal. Bedoeling is dat er nog een aantal betrokkenen, bijvoorbeeld binnenvaartondernemers, in de klankgroep bijkomen. (HH)
Kijk ik heb geen schip, zit niet in het nauw dus ik praat wat makkelijker, maar de Binnenvaart ondernemer moet toch begrijpen dat je een transport niet met verlies kunt doen, want dan ga je naar de klote, en de bank die jullie nu nog helpt door je kosten tijdelijk naar beneden te helpen gooit jullie straks als het wat beter gaat(en dat gaat ooit weer gebeuren)toch van het schip af, gooit het in de verkoop en dan komt de volgende binnenvaart ondernemer erop, de bank gebruikt jullie om hun eigen kapitaal te beschermen, conclusie houd met zijn alle jullie poot stijf en vaar niet voor prijzen die niet dekkend zijn, als dit zo doorgaat mraak je alles kwijt, en zit je in de sanering voor de rest van je leven, en denk maar niet dat de bank je dan komt helpen, dus binnenvaart ONDERNEMER denk goed na over je volgende lading.
draaf
30-01-2010 op 08:53
De directie zegt Varen om te varen heeft geen zin en schipper moet zijn kostprijs kennen !! Ze zouden beter hun clienteel aanmoedigen om lid te worden van de EUBO .Dat is op korte termijn de oplossing maar daar horen we niets over . Oneerlijke concurrentie onder de schippers laten groeien door maar geld te blijven pompen in bodemloze putten dat kunnen ze goed .
Patrick Rifaut
16-01-2010 op 07:20
Soms is het beter om te zwijgen als mensen onzin uitspreken,maar wat deze meneer Dirk Duyzer allemaal verteld moet ik toch echt reageren.Wat een afgang als iemand met zo'n functie zoiets verteld!!Ik moest meteen denken aan die minister Michel Daerden uit Belgie,die beschonken zijn verhaaltje stond te doen.Ik ben ook wel benieuwd wie hem de opdracht heeft gegeven om deze dingen te zeggen daar in Ouderkerk.Want ik hoop echt voor hem dat hij zelf wel beter weet.Hoe kan je nu zeggen dat als je niet aflost geen concurrentie vervalsing is.Ik heb al zeveel bekenden en colega's horen zeggen;Het is maar goed dat ik niet aflos,want anders had ik echt die reis niet kunnen doen voor die prijs.Moet jullie toch maar eens met de klanten de kostprijs beter bereken denk!!Hoe kan iemand die wel gewoon z'n verplichtingen moet doen daar nu tegenop??Je kan pas mee gaan concureren als je eigen buffer ook op is.Nou bedankt meneer Duyzer!!!En waarom kan de rabo niemand failliet laten gaan? Ja ,ik weet ook wel dat u dan heel veel centjes kwijt ben,maar dat is dan heel jammer voor u.En over die bodem waar u over spreekt ,misschien is dat dan wel de echte waarde wat die schepen waard zijn.En dat ze dan veel goedkoper in de markt terug komen valt denk ik erg mee,want iedereen moet nu toch ineens min.30 of40% eigen vermogen hebben.En als die mensen er dan toch zijn wens ik ze veel succes met deze prijzen om die schepen rond te laten varen met personeel.En trouwens zoveel personeel is er niet eens.Maar als jullie nu eens flink waren,laten jullie alle schepen die nu nog komen in de hoek liggen.En met al die nieuwe jaars toespraken hadden jullie beter kunnen zeggen;niemand gaat de haven uit voor 1 februari voor dat de prijzen omhoog gaan.Zijn tenminste de voorraden ook overal een beetje geslonken.Veel succes met u baan,maar bij mij zeker niet soliciteren. Iedereen veel succes
Ton Kuup Cornelis Sr
Ton Kuup
15-01-2010 op 17:56
Beste Ger,helemaal mee eens,niet normaal allemaal bijstand en nog doorvaren ook en al die slappe lui die zich niet eens met naam durven bekend te maken heb ik al 10 x wat over gezegd .Ik raad dirk van der meulen ook aan deze anonieme reacties nooit meer te plaatsen brengt enkel en alleen verwarring en ongeloofwaardigheid van onze (was eens) zo mooie bedrijfstak.Wat moet de buitenwereld wel niet denken als bepaalde(collega,s ) zich anoniem presenteren en allerlei wartaal roepen. hier moet heel snel een einde aan komen!!
w.kleine
14-01-2010 op 11:10
Hallo Hallo
Er moet mij toch iets van het hart,Hoe denken jullie de problemen op te lossen als je nog niet de ballen hebt je naam onder een commentaar te zetten.Je hebt die hypotheekakte toch ook niet anoniem getekent.De problemen komen voor een deel voort uit dit gedrag wij kunnen elkaar niet meer aanspreken op onze gedragingen en dat is funest voor de markt en de samenleving.
Verder heb ik een jaar geleden in alle media kenbaar gemaakt wat de nood oplossing is voor het probleem in de binnenvaart.Ik heb toen de overheid(staatsgaranties) en de Banken opgeroepen de schippers die hun verplichtingen niet kunnen na komen tijdelijk uit de vaart tenemen om de rest van de binnevaart te redden.Maar de banken en de overheid hebben alle adviesen naast zich neergelegd en nu gaat het dus echt mis met de hele sector ook met de gezonde bedrijven.Tot overmaat van ramp gaan nu ook de sociale diensten nog failite bedrijven ondersteunen met maandelijkse uitkeringen en grote voorschotten.
Ger Veuger m/s Cambio
Ger Veuger
14-01-2010 op 09:13
Beste collega,s De roep naar failissementen wordt vanuit de nog gezonde bedrijven groter en groter en terecht! Oneerlijke concurrentie daar zit men niet op te wachten! We kunnen wel op deze site onze meningen wel uiten,maar wat misschien beter helpt is de hulp van de NMA inroepen of uw rechtsbijstand te rade gaan en als u dat allemaal gedaan heeft kan ik u adviseren om zich massaal bij de EUBO aan te sluiten! Ik heb dit reeds gedaan! Meer kan ik niet verzinnen.
Karel
13-01-2010 op 23:40
Als ik het goed begrijp brengt de rabobank nog 60 nieuwe schepen in de markt, met hun marktaandeel van 60%.
Aan de andere kant weten ze al dat die 60 schepen binnen no time in financiele problemen komen, hoe lang moet je voor die logica in een streepjespak rondlopen.
Zelfs een klein kind weet nog als je 5 euro krijgt kan je geen 6 euro uitgeven, maar blijkbaar in een streepjespak mag je wel schepen financieren waarvan je weet dat ze minimaal 6 jaar het niet kunnen betalen.Ga ik met mijn eigen Rabobank praten zegt men : wij weten het ook niet maar hopen dat het snel beter wordt.
Ik wil wel een voorstel doen breng ten eerste die 60 schepen niet in de vaart, ten tweede de schepen die de rente niet meer kunnen opbrengen steunen door voor te rekenen voor welke prijs men nog mag aannemen, en tevens de mensen hier financieel en geestelijk te steunen met normale voorwaarden.
Hier heeft de hele binnenvaart op den duur profijt van en als logisch gevolg ook de Rabobank.
Ik hoop dat de rabobank snel bij mij de stekker eruit komt trekken als men alleen maar aan zichzelf blijft denken.
In bovenstaand artikel gegeven voorspelling maakt mij depressief en tevens agressief want waar haalt de streepjespakprater het optimisme vandaan dat ik zes jaar van mijn leven ga geven voor de rabobank omdat men nu nog steeds nieuwe bootjes op de markt wil brengen.
Dus beste Hr Duijzer wilt U a.u.b. de stekker eruit trekken bij mij of een trekker over willen halen want die levensverzekeringen van de Rabobank leveren dan tenminste nog wat op
Nog 6 jaar depressief
Ik zie het niet meer zitten
13-01-2010 op 19:16
Wij leerden vroeger op school met handelskennis hoe je een kostprijsberekening maakt.dat was al in 1965.
Je begint met de winst die je wilt maken, dus hier een voorbeeld: Tel bij de winst die je wilt maken de kosten op voor de reis inclusief provisie ,havengeld e.d.,verzekering,personeel,variabele kosten tot dat je alle kosten hebt genoteerd daarbij ook aflossing en rente. Je kunt je vaste kosten met de winst die je wilt hebben per jaar berekenen, deel dat door 330 dagen dan weet je wat je per dag moet verdienen en reken dat weer per reis uit.
Dan heb je een goed kosten plaatje.
even rekenen
13-01-2010 op 16:46
defenitie van kostprijs volgens bevrachter=
de prijs die ik een schipper betaal zodat die niet kan rondkomen en ik een mooie auto kan rijden.
bevrachterslogica
13-01-2010 op 15:40
de bank verlangt dat de schipper zijn kostprijs goed kent? kijk eerst eens naar jullie eigen puinhoop als ullie al die gouden bergen stomweg gefincieerd hadden waren de problemen nu niet zo groot.
en jullie hebben er niets mee te maken of ik me kostprijs wel of niet bereken. ik moet gewoon zorgen dat ik elk kwartaal mijn aflossingen kan doen en zo niet horen jullie de stekker eruit te trekken. schoenmaker hou je bij je leest.
een rabobank klant
13-01-2010 op 15:37
Kort rekenvoorbeeld voor als de aflossing stil gaat.
Stel ik moet nu 20.000 aflossen in de maand. aflossing stil en bij financieren tegen zoals gezegd werd 8 a 9 % voor het gemak doen we 10%
ik betaal dus 20.000 aflossing en me collega zonder aflossing 2.000 extra rente
Met de mentaliteit van nu, het leven met de dag, komt het er gewoon op neer dat hij 600 euro minder per dag nodig heeft.
En natuurlijk is hij eind van het liedje meer kwijt, maar ik betwijfel of er door de mensen in nood ook zo gedacht en gerekend word.
Dit is hoe ik daar tegen aan kijk, maar ik kan het ook fout hebben hoor.
henk
13-01-2010 op 13:01
ik denk dat er wel faillisementen moeten vallen.op deze manier wordt er een signaal afgegeven dat het niet langer kan zo.nu denk iedereen er wordt toch wel gevaren en de bank financieerd wel bij.er moet een schrik reactie komen dat er niet voor elke prijs gevaren kan worden.als er failliete schepen terug in de markt komen moeten die nieuwe eigenaren ook minimaal 50% eigenvermogen hebben lijkt mij in deze tijd.of die er zijn vraag ik mij af. dan zullen die er ook zelf op moeten want met personeel is het ook niet kostendekkend
peter
13-01-2010 op 12:52
Mensen. Kan iemand mij uitleggen wat kostprijs betekend? Nee? Ok, ik leg het wel uit.
Kostprijs is de som van alle kosten die nodig zijn om je product te vervaardigen, in dit geval je alding van A naar B brengen. zijn de opbrengsten lager als die kosten, dan ga je er dus op achteruit. Dat houdt in dat je dus aan het werk gaat en als je klaar bent met dat werk er nóg slechter voor staat als toen je begon!
Zorg er dus te alle tijde voor dat je je kostprijs kent en er niet onder gaat varen!
Groeten,
Een student met rekenmachine
andere kees
13-01-2010 op 12:36
belde zonet de RABOBank Kort samengevat Je moest niet alles geloven wat je las
Ze doen gewoon alles in het belang van de schipper EN de bank zelf
Hij kon niet in zijn 1-tje de hele crisis-economie oplossen....
ik weet het niet meer
13-01-2010 op 11:29
Aflossingsvrij varen is wel concurentievervalsend!! Want als de aflossing stil staat kunnen die schippers weeeeer voor minder varen , dat blijkt toch gewoon!
We moeten dit gewoon niet willen.
roos
13-01-2010 op 10:21
Die aflossing uitstellen heeft ons niets gebracht, dat is korte termijn politiek. En ik had van de bank stropdassen beter verwacht. De RABO heeft juist een hele grote groep nieuwbouw, dus ook marktmacht.
Door de crisis is minder lading, ieder ondernemer heeft een prognose moeten indienen. Verwacht was-is 20% minder lading. Dus de schipper krijgt uitstel van aflossing, maar moet 80 % van hun prognose halen. En mogen alleen reizen aannemen die daar aan voldoen. Anders blijven ze maar tegen de dijk liggen, die medewerking krijgen ze dan van de bank.
Moet daardoor ook de rente worden bij geschreven en gefinancierd. Krijgen ze die financiering tegen inkoop prijs.
Wanneer meerder banken die regels hanteren, Zijn de vrachten zo op kostprijs hoogte.
En het is nog niet te laat, die regels/eisen kan de bank nu ook nog instellen.
subaru rijder
13-01-2010 op 09:27
Natuurlijk blijft de Rabobank de binnenvaart steunen anders kan ze zelf ook honderden miljoenen afschrijven.
Ze steunen de binnenvaart puur uit eigen belang, niet omdat ze de schippers zo aardig vinden.
Arie
13-01-2010 op 09:22
Soms vraag ik me af of de Rabobank de binnenvaart wel goed kent.Niet onder de kostprijs varen word er gezegd,maar wat moet je als de prijzen al meer als een jaar ver onder de maat zijn.Prijsafspraken maken mag volgens NMA niet.Laat de niet gezonde ondernemers maar failliet gaan,en die schepen met de nog komende nieuwbouw op te leggen in zand of grind gaten.De bank moet de schepen dan pas verkopen als de markt weer aantrekt.Rotte appels moet je uit de mand halen!
kees van r.dam
13-01-2010 op 08:58
Als een schip terug komt(opnieuw op de markt wordt gebracht)tegen een lagere kostprijs hoeft hij toch niet voor alle tarieven te varen dus kun je toch makkelijker neeeeeeee verkopen?
Er is gewoon teveel hypotheek onder de schepen en daardoor durfen ze geen nee te verkopen.Ik heb hier niet voor geleerd dus ik zal het wel niet goed hebben.
schipper
13-01-2010 op 08:54
Nieuws per rubriek
Focus op...
Aanmelden nieuwsbrief
Wilt u ook 2x per week op de hoogte worden gehouden van nieuws uit de maritieme sector?
Meldt u zich dan nu aan voor de gratis nieuwsbrief van Schuttevaer.nl!
Klik hier voor het aanmeldformulier.
2x per week alle actualiteiten uit de branche in uw e-mailbox!
Proefabonnement
Een proefabonnement ter kennismaking!
Wilt u gedurende 8 weken kennismaken met Weekblad Schuttevaer?
Neem dan een proefabonnement voor
slechts € 17,50 (excl. BTW)
Disclaimer|Huisregels|Contact|Colofon (mail & bel)|Adverteren|RSS|E-mailnieuwsbrief|Sitemap|Service|Abonneren
Wacht te Kooi|VAART! |Vraag en Aanbod|Wie Levert|Aandrijven en besturen|EngineersOnline|Scheepvaart|Scheepsbouw|Cruise|Sleep & Duw|Havens|Motoren|Boordtelefoongids|Opleidingen en cursussen|Scheepvaart Prikbord
© 2011MYbusinessmedia bv