‘Uiteraard is het makkelijk om de koe vanachter in de kont te kijken, maar in zijn algemeenheid is men toch wel onvoldoende voorzichtig geweest’, zei Vogelaar. ‘Het is opvallend dat heel veel ondernemers al snel in de problemen kwamen. Van de bedrijfsvoering ben ik geschrokken. Weinig reserves. Laden, lossen, varen, meer niet. In Zeeland is het momenteel iets beter dan elders, maar ook hier komen we niet onder de malaise uit. Er is ook praktisch geen samenwerking in de binnenvaart. Dat veroorzaakt toch schade, met 3000 ondernemers die allemaal hun eigen ding doen. De bouw zal in 2010 wel een douw krijgen, maar we moeten ook kijken naar de middellange en lange termijn. We zijn een milieuvriendelijke bedrijfstak en ook in prijs beter dan het spoor en de weg. Maar als al na drie maanden crisis een deel van de sector roept: help, het gaat niet goed, dan stemt dat tot nadenken.’
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?