Containeroperators verwachten opleving

Het containeraanbod in de binnenvaart is flink teruggelopen, maar de operators verwachten nog dit jaar een licht herstel. Rhinecontainer heeft het aantal containers zien teruglopen met twintig tot dertig procent. Contargo meldt eenzelfde teruggang. Maar daaraan komt een einde. Volgens de één in het vierde kwartaal van dit jaar en volgens de ander al eerder; in de zomer.

‘We zien eigenlijk twee effecten’, zegt managing director Rhinecontainer Matthieu van Roermund. ‘Sinds augustus stagneerde de groei van containers uit China. Dat was jarenlang tien tot twintig procent en begon in augustus te haperen. Dat had te maken met logistieke problemen in China. De containers kwamen het land niet meer uit omdat alles vol zat. Een economie kan niet jaren achtereen met tien tot twintig procent groeien, dan loopt alles vol en dat werd toen duidelijk. De groei zwakte af naar tussen de tien en vijf procent. Minder groei, maar nog wel steeds groei. Ergens vanaf november, december werden de gevolgen van de financiële crisis merkbaar. Toen daalde het containeraanbod voor de binnenvaart met twintig tot dertig procent. Momenteel stabiliseert dat zich. We hopen dat het niet nog minder wordt. Maar dat hebben we niet in de hand. Het heeft natuurlijk alles met de ontwikkelingen in Duitsland te maken. Ik hoop op een licht herstel in het vierde kwartaal van dit jaar.‘

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Containeroperators verwachten opleving | Schuttevaer.nl

Containeroperators verwachten opleving

Het containeraanbod in de binnenvaart is flink teruggelopen, maar de operators verwachten nog dit jaar een licht herstel. Rhinecontainer heeft het aantal containers zien teruglopen met twintig tot dertig procent. Contargo meldt eenzelfde teruggang. Maar daaraan komt een einde. Volgens de één in het vierde kwartaal van dit jaar en volgens de ander al eerder; in de zomer.

‘We zien eigenlijk twee effecten’, zegt managing director Rhinecontainer Matthieu van Roermund. ‘Sinds augustus stagneerde de groei van containers uit China. Dat was jarenlang tien tot twintig procent en begon in augustus te haperen. Dat had te maken met logistieke problemen in China. De containers kwamen het land niet meer uit omdat alles vol zat. Een economie kan niet jaren achtereen met tien tot twintig procent groeien, dan loopt alles vol en dat werd toen duidelijk. De groei zwakte af naar tussen de tien en vijf procent. Minder groei, maar nog wel steeds groei. Ergens vanaf november, december werden de gevolgen van de financiële crisis merkbaar. Toen daalde het containeraanbod voor de binnenvaart met twintig tot dertig procent. Momenteel stabiliseert dat zich. We hopen dat het niet nog minder wordt. Maar dat hebben we niet in de hand. Het heeft natuurlijk alles met de ontwikkelingen in Duitsland te maken. Ik hoop op een licht herstel in het vierde kwartaal van dit jaar.‘

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer