Dan werkt het zo

Als het werkt: duwschroef en trekschroef

Een vliegtuig is natuurlijk geen schip. Maar toch zijn er wel overeenkomsten. Beide bewegen zich door een ‘onvast’ medium, zoals water of lucht. Beide doen ze dat met een schroef of een propeller, afgezien van zeilschepen of straalvliegtuigen. Toch hoef je maar even rond te kijken en je ziet al meteen een verschil. De propeller zit bij de meeste vliegtuigen aan de voorkant en bij schepen aan de achterzijde.

duwschroef als het werkt
Dit vliegtuig werd vlak voor de Tweede Wereldoorlog door marinewerf De Schelde op stapel gezet en had (dientengevolge?) een propeller als een schip. Door de Duitse inval werd het prototype niet afgebouwd. Foto's Jeroen Bons

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Als het werkt: duwschroef en trekschroef | Schuttevaer.nl
Dan werkt het zo

Als het werkt: duwschroef en trekschroef

Een vliegtuig is natuurlijk geen schip. Maar toch zijn er wel overeenkomsten. Beide bewegen zich door een ‘onvast’ medium, zoals water of lucht. Beide doen ze dat met een schroef of een propeller, afgezien van zeilschepen of straalvliegtuigen. Toch hoef je maar even rond te kijken en je ziet al meteen een verschil. De propeller zit bij de meeste vliegtuigen aan de voorkant en bij schepen aan de achterzijde.

duwschroef als het werkt
Dit vliegtuig werd vlak voor de Tweede Wereldoorlog door marinewerf De Schelde op stapel gezet en had (dientengevolge?) een propeller als een schip. Door de Duitse inval werd het prototype niet afgebouwd. Foto's Jeroen Bons

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer