Brandaris gered en terug op Terschelling

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuuur en Milieu heeft de gerestaureerde reddingboot Brandaris op Terschelling in gebruik gesteld.

Brandaris terug op Terschelling

De Brandaris is in 1923 door de toenmalige Noord- en Zuidhollandsche Redding Maatschappij (NZHRM) in dienst gesteld, als opvolgster van de in 1921 met man en muis vergane Brandaris 1. In 1968 kwam er een einde aan de actieve loopbaan van de reddingboot en werd ze omgebouwd tot motorjacht.

Enkele jaren geleden leek sloop onafwendbaar tot de Stichting Behoud oudste Motorreddingboot ter Wereld op Terschelling zich in 2011 over haar ontfermde en haar liet restaureren bij Scheepswerf Talsma. Niels Mulder, liefhebber van oude reddingboten en zelf eigenaar van de reddingboot Suzanna van de Carlot-klasse, leverde twee Kromhoutmotoren en verzorgde met Martin Seinen uit Hoorn de inbouw.

Enkele tientallen geldgevers hebben 300.000 euro bijeengebracht. Daarnaast zijn meer dan 3500 uren van vrijwilligers aan de restauratie gespendeerd. Het varende monument zal vanuit Terschelling worden gebruikt worden voor rondvaarten, verhuur voor bruiloften, pr-acties en asverstrooiing op zee.

Brandaris gered en terug op Terschelling | Schuttevaer.nl

Brandaris gered en terug op Terschelling

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuuur en Milieu heeft de gerestaureerde reddingboot Brandaris op Terschelling in gebruik gesteld.

Brandaris terug op Terschelling

De Brandaris is in 1923 door de toenmalige Noord- en Zuidhollandsche Redding Maatschappij (NZHRM) in dienst gesteld, als opvolgster van de in 1921 met man en muis vergane Brandaris 1. In 1968 kwam er een einde aan de actieve loopbaan van de reddingboot en werd ze omgebouwd tot motorjacht.

Enkele jaren geleden leek sloop onafwendbaar tot de Stichting Behoud oudste Motorreddingboot ter Wereld op Terschelling zich in 2011 over haar ontfermde en haar liet restaureren bij Scheepswerf Talsma. Niels Mulder, liefhebber van oude reddingboten en zelf eigenaar van de reddingboot Suzanna van de Carlot-klasse, leverde twee Kromhoutmotoren en verzorgde met Martin Seinen uit Hoorn de inbouw.

Enkele tientallen geldgevers hebben 300.000 euro bijeengebracht. Daarnaast zijn meer dan 3500 uren van vrijwilligers aan de restauratie gespendeerd. Het varende monument zal vanuit Terschelling worden gebruikt worden voor rondvaarten, verhuur voor bruiloften, pr-acties en asverstrooiing op zee.