Ontembare belangenbehartiger gezocht

Wie neemt de rol over van een van de bekendste en strijdbaarste voormannen van de Belgische binnenvaart? Als een van de laatsten van zijn generatie treedt Karel Verberght in januari terug als binnenvaartbestuurder. Hij heeft dan 40 jaar lang een vooraanstaande rol gespeeld. ‘Als je niet weggaat, komt er geen ander.’

Ontembare belangenbehartiger gezocht
  • De dag voor het algemeen belang en de nacht voor het eigen bedrijf
  • Karel Verberght (70) stopt nog niet met varen

Door Patrick Naaraat
‘In januari ben ik geen kandidaat meer voor een nieuwe termijn in het bestuur van de VBR (Vereniging van Belgische Reders der binnen- en Rijnvaart – red.). In december word ik 70 en vind ik het wel mooi geweest. Er komt sleet op. Ik vaar nog steeds en moet het ook fysiek wat rustiger aan doen. Het is tijd voor een jongere generatie.’

Verberght heeft geen opvolger voor ogen. De VBR heeft een oproep geplaatst op haar website. Het is maar de vraag of er ooit nog een jongere kan worden gevonden die veel, zo niet al zijn vrije tijd in de vertegenwoordiging van de bedrijfstak wil steken. Verberght had zo zijn methodes om een en ander te combineren. ‘Overdag vergaderen en dan ’s nachts varen. Varen is voor mij geen stress. Verslagen kan ik ook maken in de stuurzetel.’

Die inspanning werd bovendien belangeloos geleverd. Verberght kreeg meestal wel zijn reiskosten vergoed, maar zijn tijd en energie stak hij er gratis in. ‘Ach, zie het maar als een dure hobby, die je alleen kunt presteren als je echtgenote ermee instemt. Het "virus" is intussen ook overgeslagen naar mijn zoon.’

Lees deze week het hele artikel in Weekblad Schuttevaer (nr. 37, 12 september 2012). Behalve in de papieren krant is het online te lezen in de Schuttevaer e-paper, die gratis toegankelijk is voor abonnees. Niet-abonnees kunnen tegen betaling toegang verkrijgen.Neem nu een proefabonnement.

Ontembare belangenbehartiger gezocht | Schuttevaer.nl

Ontembare belangenbehartiger gezocht

Wie neemt de rol over van een van de bekendste en strijdbaarste voormannen van de Belgische binnenvaart? Als een van de laatsten van zijn generatie treedt Karel Verberght in januari terug als binnenvaartbestuurder. Hij heeft dan 40 jaar lang een vooraanstaande rol gespeeld. ‘Als je niet weggaat, komt er geen ander.’

Ontembare belangenbehartiger gezocht
  • De dag voor het algemeen belang en de nacht voor het eigen bedrijf
  • Karel Verberght (70) stopt nog niet met varen

Door Patrick Naaraat
‘In januari ben ik geen kandidaat meer voor een nieuwe termijn in het bestuur van de VBR (Vereniging van Belgische Reders der binnen- en Rijnvaart – red.). In december word ik 70 en vind ik het wel mooi geweest. Er komt sleet op. Ik vaar nog steeds en moet het ook fysiek wat rustiger aan doen. Het is tijd voor een jongere generatie.’

Verberght heeft geen opvolger voor ogen. De VBR heeft een oproep geplaatst op haar website. Het is maar de vraag of er ooit nog een jongere kan worden gevonden die veel, zo niet al zijn vrije tijd in de vertegenwoordiging van de bedrijfstak wil steken. Verberght had zo zijn methodes om een en ander te combineren. ‘Overdag vergaderen en dan ’s nachts varen. Varen is voor mij geen stress. Verslagen kan ik ook maken in de stuurzetel.’

Die inspanning werd bovendien belangeloos geleverd. Verberght kreeg meestal wel zijn reiskosten vergoed, maar zijn tijd en energie stak hij er gratis in. ‘Ach, zie het maar als een dure hobby, die je alleen kunt presteren als je echtgenote ermee instemt. Het "virus" is intussen ook overgeslagen naar mijn zoon.’

Lees deze week het hele artikel in Weekblad Schuttevaer (nr. 37, 12 september 2012). Behalve in de papieren krant is het online te lezen in de Schuttevaer e-paper, die gratis toegankelijk is voor abonnees. Niet-abonnees kunnen tegen betaling toegang verkrijgen.Neem nu een proefabonnement.