Het werk gaat gewoon door terwijl de politiek praat over haven Beverwijk

Het gemeentebestuur van Beverwijk heeft het moeilijk met zijn zeehaven. Al jaren wordt gediscussieerd over verzelfstandiging of overdracht van het beheer aan naburige havens. IJmuiden lijkt een goede kanshebber. Maar ondertussen gaat het werk in de haven gewoon door.

Het werk gaat gewoon door terwijl de politiek praat over haven Beverwijk

Zo is de export-verscheping van pootaardappelen weer in volle gang. Vorig seizoen ging het in totaal om 50.000 ton. Behalve piepers werd er in Beverwijk in 2017, 200.000 ton (natte) slakzand overgeslagen. Slakzand is een restproduct van Tata Steel. ENCI neemt dit af en gebruikt het voor het produceren van cement. Omdat niet alle slakzand door ENCI IJmuiden  zelf wordt verwerkt is een deel daarvan bestemd voor export. Het slakzand wordt bij Abeko Stuwadoors in Zijkanaal A in binnenvaartschepen aangevoerd en overgeslagen in coasters voor vervoer naar Purfleet aan de Theems.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Het werk gaat gewoon door terwijl de politiek praat over haven Beverwijk | Schuttevaer.nl

Het werk gaat gewoon door terwijl de politiek praat over haven Beverwijk

Het gemeentebestuur van Beverwijk heeft het moeilijk met zijn zeehaven. Al jaren wordt gediscussieerd over verzelfstandiging of overdracht van het beheer aan naburige havens. IJmuiden lijkt een goede kanshebber. Maar ondertussen gaat het werk in de haven gewoon door.

Het werk gaat gewoon door terwijl de politiek praat over haven Beverwijk

Zo is de export-verscheping van pootaardappelen weer in volle gang. Vorig seizoen ging het in totaal om 50.000 ton. Behalve piepers werd er in Beverwijk in 2017, 200.000 ton (natte) slakzand overgeslagen. Slakzand is een restproduct van Tata Steel. ENCI neemt dit af en gebruikt het voor het produceren van cement. Omdat niet alle slakzand door ENCI IJmuiden  zelf wordt verwerkt is een deel daarvan bestemd voor export. Het slakzand wordt bij Abeko Stuwadoors in Zijkanaal A in binnenvaartschepen aangevoerd en overgeslagen in coasters voor vervoer naar Purfleet aan de Theems.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer