Ramp Eefde: EVO en Schuttevaer willen snel 2e kolk

Verladersorganisatie EVO en de binnenvaartorganisatie Koninklijke Schuttevaer reageren geschokt op de stremming van het scheepvaartverkeer in het Twentekanaal als gevolg van de kapotte sluis bij Eefde. Dit is volgens de organisaties een ramp voor schippers en bedrijven die afhankelijk zijn van de Twentekanalen. De belangenorganisaties roepen Rijkswaterstaat daarom op de belanghebbenden goed en dagelijks over de voortgang te informeren. Ook roepen zij de politiek op om versneld een besluit te nemen over een tweede sluiskolk.

Zie ook: Sluisdeur Eefde stort met klappen en vonken neer

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Reacties (8)

  • En vergeet even niet door te graven naar het Mittellandkanaal…!

    Geplaatst door: Kapitein Rob op
  • Dat wordt omvaren voor de spitsenschippers! Via Hoogeveen en Nieuw-Amsterdam is het mogelijk om geladen 1.60 m. diep de havens van Coevorden en Hardenberg te bereiken. Moeten de sluis-en brugwachters op de Verlengde Hoogeveense Vaart wèl even meewerken. De laatste spits die hun kunstwerken passeerde, was volgens mij de bekende Baby Tonga en dat was al erg indrukwekkend. Nieuwe kansen!

    Geplaatst door: Bas Langen. op
  • In het bovenste filmpje vertellen ze dat de deur 8 bij 10 meter is
    maar hier komen toch schepen van 110*11,45 ?

    Geplaatst door: erik op
  • Kamervragen stellen is hier wel erg goedkoop. Dit kabinet (incl. CDA) investeert liever in een snelheid van 130 km op de snelwegen met extra veiligheidsmaatregelen die enkele honderden miljoenen kosten, dan in een goed onderhouden vaarwegennet. Nederland en Europa kunnen niet meer zonder een goed vervoer over het water! Dit vereist visie en meer geld investeren in een goed vaarwegennet!

    Geplaatst door: Rolf op
  • Vrij simpel, van de te vele miljarden Griekenland steun ( zinloos ) 10% hiervaan in de verbetering van de natte infrasructuur laten stromen.(zinvol) Dat is werkgelegenheid in de bouwnijverheid. En lost enige urgent problemen op .

    Geplaatst door: Jos op
  • je zou dan net zo goed de haven van Zutphen daarvoor kunnen gebruiken ..

    Geplaatst door: Bram op
  • Allereerst de betrokkenen sterkte.
    Het lijkt mij wel een goed idee om in de buurt een kraanschip met rijbrug in invaart Twentekanaal te instaleren op een geschikte plaats, zodat de vrachtauto’s geen grote afstanden hoeven af te leggen. Momenteel wordt Deventer ook als eventuele losplaats gezien, maar daar is de capaciteit ook veel te beperkt om deze schepen te lossen en te schutten. Hoop dat er snel oplossingen worden gevonden!

    Geplaatst door: harry op
  • Vraag mij in alle gemoedelijkheid af in hoeverre politici op de hoogte zijn van het gevoerde beleid in Nederland.
    Al jaren wordt er gevraagd om een nieuwe Zeesluis in Amsterdam, een sluis bij Terneuzen erbij, Eefde en natuurlijk dan ook Delden als deze kapot gaat is Hengelo alsnog onbereikbaar.
    Nee we gaan de snelwegen lekker verbreden ,hier ligt de oplossing, de sluizen op de Maas verlengen, terwijl Grave maar een sluis heeft en bij Weurt ook een bottleneck is met laagwater, wat volgens de experts met de klimaatverandering meer voor gaat komen.
    Friesland en Groningen is hetzelfde, kortom mijn persoonlijke mening is op een hoofdvaarroute is 1 sluis onverantwoordelijk.
    Nu moet ik er wel bij zeggen, dat als we vergelijken met de ons omringende landen Nederland een mooi vaarwegstelsel heeft en de overheid de sluizen en vaarwegen goed onderhoud, denk meer dat de lagere overheden minder prioriteiten stellen, en vergeet vooral de druk van Brussel niet en de nietsontziende milieu fanaten met hun vrij eroderende oevers, een smak geld kwijt om mooie rivieren te maken en nu sloop je het, in opdracht van Brussel, vraag mij wel is af wiens land dit is.
    Dus Dames en Heren kamerleden als u dit leest neem contact op met vereniging de Schuttevaer deze is de belangenbehartiger voor de binnenvaart en kan u al onze wensen vertellen, tenslotte is Nederland groot geworden door te werken en niet door mooie rivieren die onbevaarbaar worden.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Ramp Eefde: EVO en Schuttevaer willen snel 2e kolk | Schuttevaer.nl

    Ramp Eefde: EVO en Schuttevaer willen snel 2e kolk

    Verladersorganisatie EVO en de binnenvaartorganisatie Koninklijke Schuttevaer reageren geschokt op de stremming van het scheepvaartverkeer in het Twentekanaal als gevolg van de kapotte sluis bij Eefde. Dit is volgens de organisaties een ramp voor schippers en bedrijven die afhankelijk zijn van de Twentekanalen. De belangenorganisaties roepen Rijkswaterstaat daarom op de belanghebbenden goed en dagelijks over de voortgang te informeren. Ook roepen zij de politiek op om versneld een besluit te nemen over een tweede sluiskolk.

    Zie ook: Sluisdeur Eefde stort met klappen en vonken neer

    Dit artikel is exclusief voor abonnees

    Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

    Abonneer