Walstroom

Rotterdamse gemeenteraad zet vraagtekens bij walstroom voor cruiseschepen

De walstroomvoorziening voor cruiseschepen in Rotterdam is nog geen zekerheidje. De gemeenteraad heeft zijn twijfels bij de plannen voor deze voorziening. Dan gaat het om de financiering ervan, maar ook om de vraag of er wel voldoende cruiseschepen van walstroom gebruik kunnen maken en over de gevolgen van de installatie voor de omgeving.

Het cruiseschip Rotterdam VII ligt afgemeerd bij de Rotterdamse Cruise Terminal Foto Jelmer Bastiaans

Het college van burgemeester en wethouders wil graag een walstroomvoorziening voor zeecruiseschepen met het oog op de energietransitie. Rotterdam ontvangt zeecruiseschepen aan de Wilhelminakade en omdat daar nog geen walstroom is, draaien de generatoren van die schepen continu. Walstroom zou daar grotendeels een einde aan kunnen maken. Veel schepen zijn weliswaar nog niet geschikt om walstroom te ontvangen, maar volgens het gemeentebestuur groeit het aantal geschikte schepen snel.

Groeiend aantal schepen

Er blijven de komende jaren wel cruiseschepen aanmeren die geen gebruik van walstroom kunnen maken. En het is ook nog de vraag of de allergrootste schepen erop kunnen worden aangesloten. Desondanks willen b en w van Rotterdam de voorziening graag aanleggen. De verwachting is dat het aantal zeecruiseschepen dat de kade aandoet zal groeien naar 120 tot 150 per jaar. Dat zijn er nu nog zo’n 100. In 2030 moet zeker 90% van alle schepen die in Rotterdam aanmeren van walstroom gebruik maken.

Kosten: 22,5 miljoen euro

De gemeente en Cruise Port Rotterdam zouden elk 11,25 miljoen euro voor de gewenste voorziening moeten inleggen. Van de kant van de gemeente is het een subsidie die op termijn weer in de kas moet terugvloeien. Rotterdam wil die subsidie financieren met geld dat is verdiend met de verkoop van Eneco-aandelen.

Cruise Port Rotterdam moet bovendien meer bestaanszekerheid worden geboden om de investering terug te verdienen. Dat zou betekenen dat het contract voor de huur van de Cruise Terminal (waarvan de gemeente eigenaar is) moet worden verlengd van 2030 tot 2044.

En de bouw van de installatie zorgt nog voor een uitdaging: er is zo’n 600 vierkante meter voor nodig in het Cruise Terminal-gebouw, een Rijksmonument.

Terugverdienmodel verder uitwerken

Het college gelooft er dus wel in, maar de politieke partijen in de gemeenteraad zijn nog niet overtuigd, zo meldt RTV Rijnmond. Er zijn veel vragen over de financiering. Wethouder Robert Siemons heeft toegezegd het terugverdienmodel verder te zullen uitwerken. Ook de bereikbaarheid van de Kop van Zuid voor passagiers van cruiseschepen, waar de komende jaren diverse woontorens zullen worden gebouwd, staat volgens hem niet onder druk.

De investering terugverdienen gaat lang duren en daarom wil de gemeente dat de cruiseschepen nog zeker 20 jaar blijven afmeren aan de Wilhelminakade in de stad. Daar zijn verschillende partijen in de raad het om diverse redenen niet mee eens: de (gebrekkige) bijdrage van cruiseschepen aan de klimaatdoelen in de stad, de vraag of het toch al overbelaste elektriciteitsnet de walstroominstallatie wel kan faciliteren en of cruiseschepen niet geweerd moeten worden uit de stad, omdat ze vervuilend consumentisme zouden stimuleren. De cruiseschepen op de Maasvlakte laten afmeren, en dus ver van de binnenstad, is volgens de wethouder niet wenselijk.

Lees ook:

Den Haag stelt 31 miljoen beschikbaar voor walstroom in zeehavens

Rotterdamse proef met extra walstroom geslaagd, ondanks geringe belangstelling

Rotterdamse gemeenteraad zet vraagtekens bij walstroom voor cruiseschepen | Schuttevaer.nl
Walstroom

Rotterdamse gemeenteraad zet vraagtekens bij walstroom voor cruiseschepen

De walstroomvoorziening voor cruiseschepen in Rotterdam is nog geen zekerheidje. De gemeenteraad heeft zijn twijfels bij de plannen voor deze voorziening. Dan gaat het om de financiering ervan, maar ook om de vraag of er wel voldoende cruiseschepen van walstroom gebruik kunnen maken en over de gevolgen van de installatie voor de omgeving.

Het cruiseschip Rotterdam VII ligt afgemeerd bij de Rotterdamse Cruise Terminal Foto Jelmer Bastiaans

Het college van burgemeester en wethouders wil graag een walstroomvoorziening voor zeecruiseschepen met het oog op de energietransitie. Rotterdam ontvangt zeecruiseschepen aan de Wilhelminakade en omdat daar nog geen walstroom is, draaien de generatoren van die schepen continu. Walstroom zou daar grotendeels een einde aan kunnen maken. Veel schepen zijn weliswaar nog niet geschikt om walstroom te ontvangen, maar volgens het gemeentebestuur groeit het aantal geschikte schepen snel.

Groeiend aantal schepen

Er blijven de komende jaren wel cruiseschepen aanmeren die geen gebruik van walstroom kunnen maken. En het is ook nog de vraag of de allergrootste schepen erop kunnen worden aangesloten. Desondanks willen b en w van Rotterdam de voorziening graag aanleggen. De verwachting is dat het aantal zeecruiseschepen dat de kade aandoet zal groeien naar 120 tot 150 per jaar. Dat zijn er nu nog zo’n 100. In 2030 moet zeker 90% van alle schepen die in Rotterdam aanmeren van walstroom gebruik maken.

Kosten: 22,5 miljoen euro

De gemeente en Cruise Port Rotterdam zouden elk 11,25 miljoen euro voor de gewenste voorziening moeten inleggen. Van de kant van de gemeente is het een subsidie die op termijn weer in de kas moet terugvloeien. Rotterdam wil die subsidie financieren met geld dat is verdiend met de verkoop van Eneco-aandelen.

Cruise Port Rotterdam moet bovendien meer bestaanszekerheid worden geboden om de investering terug te verdienen. Dat zou betekenen dat het contract voor de huur van de Cruise Terminal (waarvan de gemeente eigenaar is) moet worden verlengd van 2030 tot 2044.

En de bouw van de installatie zorgt nog voor een uitdaging: er is zo’n 600 vierkante meter voor nodig in het Cruise Terminal-gebouw, een Rijksmonument.

Terugverdienmodel verder uitwerken

Het college gelooft er dus wel in, maar de politieke partijen in de gemeenteraad zijn nog niet overtuigd, zo meldt RTV Rijnmond. Er zijn veel vragen over de financiering. Wethouder Robert Siemons heeft toegezegd het terugverdienmodel verder te zullen uitwerken. Ook de bereikbaarheid van de Kop van Zuid voor passagiers van cruiseschepen, waar de komende jaren diverse woontorens zullen worden gebouwd, staat volgens hem niet onder druk.

De investering terugverdienen gaat lang duren en daarom wil de gemeente dat de cruiseschepen nog zeker 20 jaar blijven afmeren aan de Wilhelminakade in de stad. Daar zijn verschillende partijen in de raad het om diverse redenen niet mee eens: de (gebrekkige) bijdrage van cruiseschepen aan de klimaatdoelen in de stad, de vraag of het toch al overbelaste elektriciteitsnet de walstroominstallatie wel kan faciliteren en of cruiseschepen niet geweerd moeten worden uit de stad, omdat ze vervuilend consumentisme zouden stimuleren. De cruiseschepen op de Maasvlakte laten afmeren, en dus ver van de binnenstad, is volgens de wethouder niet wenselijk.

Lees ook:

Den Haag stelt 31 miljoen beschikbaar voor walstroom in zeehavens

Rotterdamse proef met extra walstroom geslaagd, ondanks geringe belangstelling