Binnenstad

City Barging breidt flexibel duwvaartconcept uit naar Leiden en Utrecht

City Barging wil na Amsterdam ook in Leiden en Utrecht het binnenstedelijk vervoer op zich nemen met kleine duwboten en bakken die flexibel kunnen worden uitgerust met een baggerkraan, perscontainers of hefplateau. ‘Met een hoge bezettingsgraad van de boten kunnen we de kosten drukken’, zegt directeur Rick Rutte.

De City Tug 2, een van de twee paradepaardjes uit de vloot van City Barging. Foto's City Barging

City Barging vaart nu met vijf elektrische en drie op HVO100 varende duwboten door Amsterdam. Voor Renewi haalt de Amsterdamse rederij afval op. En voor de bouwbedrijven Rutte Groep, H. van Steenwijk en Mobilis (TBI) worden bouwmaterialen vervoerd. Voor dat laatste is City Barging ooit bedacht. De Amsterdamse Rutte Groep won er in 2018 een prijsvraag voor slimme bouwlogistiek van de gemeente Amsterdam mee. City Barging is intussen een zelfstandig bedrijf met sinds 2021 drie aandeelhouders (TBI/H. van Steenwijk/Rutte Groep).

Duwstellen

‘We werken vanuit een “hoofdhub” bij Kruisbaken in Zaandam, aan de rand van Amsterdam. Daar is de overslag van vrachtwagens in duwbakken. Eerst stellen we grotere duwstellen samen met meerdere duwbakken. Op de grachten schakelen we over naar duwvaart met een enkele duwbak’, legt Rutte het concept uit. Dat kleinschalige transport wordt gedaan door de paradepaardjes uit de vloot: de City Tugs.

De City Tugs, waarvan er twee varen, zijn kleine duwboten, gebouwd door het Friese Talsma Shipyard. Ze zijn zes meter lang en hebben 100 ton duwvermogen en 240 kW/h batterijvermogen. ‘Het grote voordeel is, dat deze duwcombinatie met de duwbakken van 13,90 meter niet boven de 20 meter uitkomt. Daarmee kunnen we zonder ontheffing overal varen door Amsterdam’, stelt Rutte.

Tekst gaat verder onder de foto

De twee City Tugs nog voordat ze in vaart kwamen.

Meer steden

Met de City Tugs wil de rederij niet alleen de Amsterdamse grachten, maar op korte termijn ook het water in Leiden en Utrecht dun varen. Eerder werden al pilots gedaan in de Sleutelstad met afvalinzameling via het water. Deze kregen echter geen vervolg. Maar City Barging pakt het anders aan, stelt Rutte. ‘In Leiden gaan we in februari varen voor kadewerk van de Rutte Groep. Die hopen we uit te breiden met een pilot voor afvalinzameling met Renewi. Losse pilots zijn erg lastig, maar nu varen we er toch al.’

Modulair

Daarbij speelt ook een andere ontwikkeling mee. City Barging wil verschillende duwbakken uitrusten met uiteenlopende ‘specials’, zoals Rutte het noemt. ‘Dat biedt flexibiliteit. De City Tug moet altijd kunnen varen en niet stilliggen. De duwbak ervoor is modulair en inwisselbaar. Een lege bak voor zand en grind. Of een bak uitrusten met een autokraan, hefplateau of perscontainers.’

Tekst gaat verder onder de foto

Render van de City Tug achter een duwbak.

Het concept houdt in, dat straks in Leiden dezelfde City Tugs worden ingezet voor de levering van materialen voor het kadewerk als voor de inzameling van afval. ‘Iedereen vindt binnenstedelijk transport interessant. Het is alleen te duur en niemand wil ervoor betalen. Met een hoge bezettingsgraad van de boten kunnen we de kosten drukken.’

Schone boten

Naast uitbreiding naar andere steden, moet City Barging ook in Amsterdam aan de weg blijven timmeren. Op 1 januari 2025 moet al het vervoer over de grachten daar immers elektrisch zijn. ‘De drie op HVO100 varende duwboten gaan er uit. Daarvoor komen nieuwe boten in de vaart’, legt Rutte uit. ‘Nee, we gaan niet ombouwen. Die casco’s zijn al tientallen jaren oud, dat is zonde.’ Ook wil het bedrijf een walstroomsnellader op de kade zetten in Amsterdam. ‘De City Tugs kunnen nu 8-10 uur elektrisch varen, maar we willen ook in de avond en nacht varen. Dan is snelladen een oplossing. De batterijen moeten in een uur weer vol zitten om een nachtje door te kunnen halen.’

City Barging breidt flexibel duwvaartconcept uit naar Leiden en Utrecht | Schuttevaer.nl
Binnenstad

City Barging breidt flexibel duwvaartconcept uit naar Leiden en Utrecht

City Barging wil na Amsterdam ook in Leiden en Utrecht het binnenstedelijk vervoer op zich nemen met kleine duwboten en bakken die flexibel kunnen worden uitgerust met een baggerkraan, perscontainers of hefplateau. ‘Met een hoge bezettingsgraad van de boten kunnen we de kosten drukken’, zegt directeur Rick Rutte.

De City Tug 2, een van de twee paradepaardjes uit de vloot van City Barging. Foto's City Barging

City Barging vaart nu met vijf elektrische en drie op HVO100 varende duwboten door Amsterdam. Voor Renewi haalt de Amsterdamse rederij afval op. En voor de bouwbedrijven Rutte Groep, H. van Steenwijk en Mobilis (TBI) worden bouwmaterialen vervoerd. Voor dat laatste is City Barging ooit bedacht. De Amsterdamse Rutte Groep won er in 2018 een prijsvraag voor slimme bouwlogistiek van de gemeente Amsterdam mee. City Barging is intussen een zelfstandig bedrijf met sinds 2021 drie aandeelhouders (TBI/H. van Steenwijk/Rutte Groep).

Duwstellen

‘We werken vanuit een “hoofdhub” bij Kruisbaken in Zaandam, aan de rand van Amsterdam. Daar is de overslag van vrachtwagens in duwbakken. Eerst stellen we grotere duwstellen samen met meerdere duwbakken. Op de grachten schakelen we over naar duwvaart met een enkele duwbak’, legt Rutte het concept uit. Dat kleinschalige transport wordt gedaan door de paradepaardjes uit de vloot: de City Tugs.

De City Tugs, waarvan er twee varen, zijn kleine duwboten, gebouwd door het Friese Talsma Shipyard. Ze zijn zes meter lang en hebben 100 ton duwvermogen en 240 kW/h batterijvermogen. ‘Het grote voordeel is, dat deze duwcombinatie met de duwbakken van 13,90 meter niet boven de 20 meter uitkomt. Daarmee kunnen we zonder ontheffing overal varen door Amsterdam’, stelt Rutte.

Tekst gaat verder onder de foto

De twee City Tugs nog voordat ze in vaart kwamen.

Meer steden

Met de City Tugs wil de rederij niet alleen de Amsterdamse grachten, maar op korte termijn ook het water in Leiden en Utrecht dun varen. Eerder werden al pilots gedaan in de Sleutelstad met afvalinzameling via het water. Deze kregen echter geen vervolg. Maar City Barging pakt het anders aan, stelt Rutte. ‘In Leiden gaan we in februari varen voor kadewerk van de Rutte Groep. Die hopen we uit te breiden met een pilot voor afvalinzameling met Renewi. Losse pilots zijn erg lastig, maar nu varen we er toch al.’

Modulair

Daarbij speelt ook een andere ontwikkeling mee. City Barging wil verschillende duwbakken uitrusten met uiteenlopende ‘specials’, zoals Rutte het noemt. ‘Dat biedt flexibiliteit. De City Tug moet altijd kunnen varen en niet stilliggen. De duwbak ervoor is modulair en inwisselbaar. Een lege bak voor zand en grind. Of een bak uitrusten met een autokraan, hefplateau of perscontainers.’

Tekst gaat verder onder de foto

Render van de City Tug achter een duwbak.

Het concept houdt in, dat straks in Leiden dezelfde City Tugs worden ingezet voor de levering van materialen voor het kadewerk als voor de inzameling van afval. ‘Iedereen vindt binnenstedelijk transport interessant. Het is alleen te duur en niemand wil ervoor betalen. Met een hoge bezettingsgraad van de boten kunnen we de kosten drukken.’

Schone boten

Naast uitbreiding naar andere steden, moet City Barging ook in Amsterdam aan de weg blijven timmeren. Op 1 januari 2025 moet al het vervoer over de grachten daar immers elektrisch zijn. ‘De drie op HVO100 varende duwboten gaan er uit. Daarvoor komen nieuwe boten in de vaart’, legt Rutte uit. ‘Nee, we gaan niet ombouwen. Die casco’s zijn al tientallen jaren oud, dat is zonde.’ Ook wil het bedrijf een walstroomsnellader op de kade zetten in Amsterdam. ‘De City Tugs kunnen nu 8-10 uur elektrisch varen, maar we willen ook in de avond en nacht varen. Dan is snelladen een oplossing. De batterijen moeten in een uur weer vol zitten om een nachtje door te kunnen halen.’