Ms Ced-Red blokkeert sluis Thionville (update)

De schipper van het Franse ms Ced-Reb van 2000 ton heeft dinsdagochtend rond acht uur zijn schip dwars in de Moezel bij Thionville gelegd. De schipper zou met deze actie een gesprek met Arcelor Mittal willen afdwingen over de te lage vrachten.

Hij zou de actie 48 uur willen volhouden en op medestanders liggen te wachten. Maar toen die niet kwamen, werd de actie om kwart over één beëindigd. Er lag één schip voor de stremming te wachten. De vaarweg was overigens niet helemaal afgesloten, sommige schepen konden achterlangs varen. En de Ced-Reb draaide desgevraagd ook wel even weg, bijvoorbeeld  voor een Nederlands 80-meter schip die vroeg te mogen passeren. De schipper was niet bereikbaar voor commentaar.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (48)

  • Ga maar lekker allemaal staken, dan nemen de treinen het wel over en is de binnenvaart weer wat van zijn marktaandeel kwijt en een slechte naam rijker.
    Was gewoon realist gebleven en had nooit een schip veel te duur gekocht met een constructie waar geen hout van klopt.

    Geplaatst door: Treintje op
  • daar zijn we weer

    een vergadering goed idee maar werkt helaas ook niet dat is een paar maanden terug al gebeurt door de bevrachters banken en een handje vol schippers wat is er bereikt een toerbeurt stilligregeling wegens overcapaciteit helaas is er nooit gekomen naar mijn weten ik blijf het zeggen gewoon iedereen 2 weken tegen de kant en gewoon lekker op vakantie ( ken je tenslotte weer verder dooor de bank naar de klote geholpen worden die geven wel weer een paar duizend euro ervoor ) we worden gewoon genaaid veel subsidies voor de grote mannen op kolencentrales kolen worde duurder transport word duurder alleen wij worden in de maling genomen door het antwoord te accepteren de contracten zijn opengebroken we moeten zakken om het werk te behouden enz enz enz excusses die niet gemeend zijn van bevrachters zo is de markt nou zo is de markt niet word maar wakker iedereeen

    Geplaatst door: d appel op
  • @D Appel, Ik ben het met u eens, er moet wat gebeuren, maar op de manier om zomaar te gaan liggen, gaat u alleen maar geld kosten, omdat 99% om u heen gaat varen.Dan zou het geen succes worden en dat is zonde van de energie die u erin steekt. Als ik u mag adviseren zou ik eerst een vergadering beleggen en proberen in die vergadering schippers/ondernemers aan uw kant te krijgen. Ik adviseer u om dan geen bonden mee te laten doen, want die hebben onder mekaar andere belangen. Dan blijft er van uw initiatief niets over. Een vergadering hoeft niet veel te kosten, desnoods in het ruim van een schip.(Maashaven Rotterdam?)Nogmaals, D Appel, probeer de energie die u nu heeft zo goed mogelijk te benutten, want als je actie begint, zul je die energie nodig hebben, maar doe het met verstand.
    Veel wijsheid toegewenst.

    Geplaatst door: mvg JR op
  • heel leuk allemaal allemaal mensen die het beter weten inplaats van hier te lopen ouwehoeren doe liever steunen nogmaals ik neem niks meer aan vanaf de 18e iemand moet tenslotte wat gaan proberen en hoop dat er vele met mij zullen zijn leg europa lam leggen is de enige oplossing of blijven we oostblok personeel aannemen voor een maand dan naar huis sturen en bellen je hoeft niet meer te komen en het loon niet betalen lullig voor het oostblok personeel net zo lullig voor weer een manier van concurentie strijd dus meneer rekenwonder ga alemaal lekker door de meeste zijn toch al falliet en weten het zelf nog niet beter gezegt willen het zelf niet weten allle meningen verdeeld daar las ik ook iets over wanneer gaan we samen eens sterk staan begin jaren 90 staking met broodjes teer en zand wie weet het nog bussen teer van de brug op kanaal terneuzen gent er moet gewoon harder gehandeld worden ga liggen laat je niet kapot maken door de bevrachters want de klanten moeten ook dit jaar weer meer betalen en wij moeten weer goedkoper varen waar zit dat verschil dan moet de direkteur op het bevrachtingskantoor weer een nieuwe audi bmw of mercedes hebben moeten die direkteuren 3 x per jaar op vakantie omdat het zo slecht gaat dus doe iedereen wat ie moet doen en blijf vooral lekker als eenlingen verwacht eingelik niet dat ik gesteund ga worden maar hoop het wel

    Geplaatst door: d appel op
  • De transport wereld is nu altijd al zo geweest. Vraag en aanbod! Ga je met staken meer werk krijgen ? Het is gewoon pech gehad, voor diegene die de laatste jaren hebben lopen speculeren. Je had maar eerder moeten nadenken ! Waarom zou een bedrijf meer moeten betalen , als er 10 andere zijn die het voor minder willen doen ? Dat is de keuze van de vrije markt ,die de meeste zelf hebben gewild.De markt zal het zelf wel oplossen.

    Geplaatst door: S. op
  • @ de vragensteller.

    Goed punt!

    Er is veel geld verdiend helaas kon men deze weelde niet aan en ging men elkaar gek maken ipv te handelen als een goed ondernemer en een gedegen buffer op te bouwen. Ik ben van mening dat verschillende varende ondernemers eens goed in de spiegel moeten kijken en eens stoppen om andere partijen als zondebok/boeman af te schilderen en zelf verantwoording moeten nemen voor hun acties.

    Spijtig is wel dat de goede ondernemers onder de playboys lijden.

    De goed ondernemer wens ik veel sterkte en succes toe.

    Geplaatst door: beetje moe van op
  • Sorry, mijn verhaal was nog niet helemaal klaar.

    Want ik ben het wel eens met D Appel, maar er zijn te veel mensen met angst en gewoon doorvaren en gaan profiteren van het stil liggen van andere

    Geplaatst door: student op
  • @ d appel

    Het is heel simpel waarom niemand de boel aan de kant legt. Liggen er 5 de prijs hog te houden, zijn er 10 van die arrogante buurmannen die dan gaan varen, want die krijgen opdracht van de bank!

    mvg een student die weinig van praktijk weet, maar de theorie wel kent

    Geplaatst door: student op
  • Wat hebben jullie toch allemaal gedaan met die extreem hoge prijzen in het veleden?
    Buffers opgebouwd? Neen – te luxe geleefd JA.

    Blokkades etc – ga jullie gang dan zijn er altijd wel een paar die het wel willen overnemen – hebben die tenminste de vaste kosten gedekt!

    Geplaatst door: De vragensteller op
  • Het is heel simpel, als je geld toe moet leggen op een vracht, moet je er niet aan beginnen, ik heb niet veel school gehad maar kan wel rekenen, en let wel er zijn mensen die nu vreselijk veel geld verdienen aan al die schippers die denken dat ze het beter weten, eigenlijk is het al schandalig dat sommige zich zelf ondernemer noemen, als je hier met zijn alle wilt uitkomen, MOET je nee zeggen tegen een onder betaalde vracht prijs, je kunt beter een maand stil liggen met zijn allen dan je voor niks kapot varen en met een hart verzakking aan het eind van het jaar tegen de kant liggen, heren leer weer wat ondernemen is want als we zo door varen gaan we toch naar de kloten.

    Geplaatst door: draaf op
  • De enigste oplossing is staken.
    met 3 of 4 schepen 2 weken lang voor de loswal van mannheim of karlsruhe blijven liggen, wedden dat de vracht omhoog gaat.

    Bij bijna alle kraftwerken in duitsland zijn alle ovens open, er is veel kolen nodig nu t zo koud is en het word bijna gratis voor de wal gevaren.

    Geplaatst door: michael op
  • Wat zijn jullie toch allemaal helden! Het niveau van de meesten hier is bedroevend. De gemiddelde reactie staat om te beginnen al barstensvol taal- en spelfouten. Hoe kan je dan in Godesnaam jezelf helder presenteren bij een extern iemand? De gemiddelde account manager van een willekeurige bank lacht zich helemaal scheel om de domheid van de meeste schippers!

    Het is allemaal zo moeilijk niet. Je vaart gewoon niet als je op een reis in moet leveren. Ben je vantevoren al zeker van hogere kosten dan opbrengsten als iemand je eits aanbiedt moet je het dus niet accepteren. Simpel. Dit houd je gewoon vol net zo lang totdat de prijzen weer gaan stijgen en je wel weer wat kan verdienen aan een reis.

    En geloof me, na de winter trekt het echt weer aan. Heel de wereldeconomie trekt aan met de handel voorop, dus het kan niet anders.

    Ik wens jullie allemaal succes en een Nederlands les!

    Groeten,

    Een andere student

    Geplaatst door: andere kees op
  • Ja steun appel en leg de boel plat op 18 jan ik doe mee en neem geen lading meer aan .Dus als iedereen met grote mond die hier een reaktie hebben nee gezet het ook is zouden doen dan gebeurt er is wat.inplaats hier lopen te schelden en te zeiken maar niks ondernemen

    Geplaatst door: Jade op
  • Geachte concurenten

    waarom zie ik steeds voorbij komen dat we zouden moeten gaan liggen
    WAAROM GAAT ER DAN NIEMAND LEGGEN weer het gewoonlijke deze tijdse spelletje doe niet moeilijk vaar naar je losplaats los je schip en weiger gewoon aan te nemen neem massaal een datm dat we niks meer aannemen zat zelf te denken vanaf 18 januarie niks meer aannemen heel europa plat want wie kan er nu nog bestaan onder deze omstandigheden
    degene die dat zegt durft de waarheid niet onder ogen te zien dus steun mij ik neem niks meer aan voorlopig

    Geplaatst door: d appel op
  • Als jullie nou is niet je energie in comentaar steken en grote bekken hebben .Doe er is wat aan gooi de boel is 2 weken plat .stel zeikers

    Geplaatst door: Jade op
  • Mensen het is jammer maar helaas, het respect naar de buurman is compleet verdwenen. Op het moment dat je buurman netjes denkt te groeten of zijn hand op te steken, kijkt men hem tegenwoordig arrogant aan of kijkt weg. Zolang we zelfs hiervoor te goed worden denken jullie toch niet dat deze sector een buurman zou steunen met zo’n actie. Wel jammer en een goed initiatief!!!!!

    Geplaatst door: tisweerzo op
  • Hoe steunen wij Europees deze actie? Heel simpel, door alleen voor kostendekkende tarieven te varen. Daarom wil de Eubo zonder staken proberen de prijzen op een acceptabel nivo te krijgen. Word gewoon lid. Gr. Willem

    Geplaatst door: willem op
  • gewoon dichtgooien, en actie, die cowboys moet je dwingen te stoppen, die gasten zijn momenteel marktbepalend, jong of oud, belg of nederlander, nieuw schip,oud schip maakt geen fluit uit, iedereen vindt zichzelf beter dan de buurman, nou kom maar van die roze wolk af, want op deze manier worden we gewoon slaaf van de bank, heb je dan je zin, ik niet in ieder geval, dus ik ben voor dichtgooien, wat heb je in deze markt te verliezen, zeg het maar?

    Geplaatst door: pierke op
  • De binnenvaart is bij machte de e.u. economie tot stilstand te brengen. Om nog maar te zwijgen over de stroomvoorziening (kolencentrales). Nu ben ik al enige tijd niet meer werkzaam in de binnenvaart, maar het gaat me aan m’n hart als ik zie hoe de sector er aan toe is. Mensen, maak een vuist! Neem een voorbeeld aan deze schipper en blijf ALLEMAAL een week liggen. Alleen op die manier is er een redelijke beprijzing af te dwingen.

    Geplaatst door: KoolTeer op
  • Knap van de Ced-Reb,dat hij zoiets aan durft.Toch nog iemand die ballen aan zijn lijf heeft.
    En beschamend voor de schepen die in de buurt waren,die gewoon rond hem om hem gevaren zijn.
    Ik begrijp niet dat der niemand met hem mee gedaan heeft, want het was al lang genoeg bekend dat hij wou blokkeren.
    De bevrachters lachen weer kreupel.
    Er is geewoon geen eenheid tussen de schippers.
    Houd de moed maar in,eens gaan we allemaal kapot.
    Kwestie van tijd de ene wat vroeger dan de andere.

    Geplaatst door: Knabbel op
  • ik wordt best treurig van wat ik hier alles lees maar maak je niet druk of boos doe wat de bank je zegt de oplossing komt toch van zelf.de tijd van vroeger komt niet terug omdat wij er nooit zo hard voor hoefden te werken.bij ons werd de mooie stuurhut al in de wieg gelegd,de jonge generatie van nu zullen nooit zo hard strijden en discussie met de bank en bevrachters zullen vermijden.de oudjes hebben ervoor gezorgt dat wij nu van die mietjes zijn en dat hun sraks alles als eerst kwijt zijn dat doet pijn.de banken gaan nu eers de mensen met geld leegzuigen en op het einde gaan ze zich pas over de topfinancieringen buigen.wij hebben nog 25 jaar tijd om het goed te maken en die oudjes mogen met hun kut pensioenetje van 1500€ over die goede oude tijd praten.als slot wou ik nog zeggen kijk eens diep van binnen in je hart en vergeet nooit door wie wij groot zijn geworden p.s dat geld ook voor jullie meneer de bevrachters we moeten nog 25 jaar samen werken.

    Geplaatst door: sid op
  • Goede avond allemaal,

    Besteden jullie het boekhouden uit of doet jullie rekenmachine het niet.

    Volgens mij werkt het zo je hebt inkomsten en uitgaven. Eerst de uitgaven. Wanneer je vaart maak je vaste kosten zoals aflossing, rente en levensonderhoud. Je weet van te voren wat dit gaat kosten. Dan heb je nog de variable kosten, bijvoorbeeld: gasolie.

    Als je van deze kosten een totaal maakt heb je je totalen kosten.

    Maar gelukkig bestaat het varen tegenwoordig niet alleen meer uit het maken van kosten, je vaart ook geld op, omzet.

    Als je de totalen kosten van de omzet is het de bedoeling dat er een getal in de plus uitkomt.
    Ik weet dat echt met alle respect voor jullie allemaal, dat het enorm moeilijk is om nu voor een behoorlijk bedrag rond te varen.
    Maar toch vraag ik jullie om ballen te laten zien en doe het zelfde als deze man. Jullie laten je afmaken door bedrijven die bakken met subsidies krijgen, maar willen bezuinigen in de transport.

    Laat je niet misbruiken en vaar gewoon niet als het varen meer geld kost als stil liggen.

    mvg een student die weinig van praktijk weet, maar de theorie wel kent

    Geplaatst door: studentje op
  • De actie van deze Franse collega heeft mijn steun,maar wie weet wat voor claims deze man nog aan zijn broek krijgt!Zoals de laatste reacties zo moet het,gewoon lekker tegen de kant,je doet dan niets illegaals en niemand kan je wat maken,als een groot gedeelte stil zou liggen krijg je misschien meer sympathie en aandacht van de media dan wanneer je acties gaat voeren die bij wet verboden zijn.Lig zelf al 3 weken thuis,maar wil er graag nog enige tijd aan toe voegen als dat resultaat zou geven,want om voor de prijzen van nu weer te beginnen werkt echt niet motiverend,heb niet veel trek om voor Jan met de korte achternaam weer bezig te zijn!
    Mensen denk eens goed na,want alles gaat op deze manier naar de klote!

    Geplaatst door: Adri op
  • We kunnen er uren over praten en deze meneer hulde geven, maar volgens mij is de enigste oplossing echt 2 weken alles plat leggen, en dan in iedere geval voor de aandacht voor de binnenvaart.
    Er moeten toch zeker wel mensen zijn die zoiets willen proberen en eventueel uitvoeren. Misschien word het toch eens tijd om iets op te zetten, we worden al een jaar lang al voor gek gezet, en we laten het nog toe ook. ik net zo goed

    Geplaatst door: ploeterende schipper op
  • over het algemeen bereik je niets met blokkades mmar allemaal gewoon een maand niet varen is de oplossing het probleem is saamhorigheid dat ontbreekt bij de schippers kijk naar de boeren die zijn georganiseerd en bereikte in het verleden wel wat wat ik ook jammer vind dat niemand onder zijn eigen naam reageerd J.r Liemberg christine

    Geplaatst door: j liemberg op
  • mr boeh,

    Je zit hier ook onzin te verkopen hé. Jij vaart voor een bevrachter die normale vrachten betaald. Vertel me dan maar eens wie dat is. Gooi je charters maar eens een keertje op tafel.

    Geplaatst door: vc op
  • kben 35 ben ik dan ook al oud of nog niet?maar ik staak niet!!!!!! k vaar alleen voor normale vrachten en een normaal kantoor.en verder zoeken je het maar uit.een ding snap ik nog steeds niet. ze hebben het over collegas? nou al sik vaar is iedereen een concurent!!! zit ik op de borrel ergens dan zijn dat bekenden of familie. ieder voor zich en verder geen gelazer met staken want k zaag je gewoon doormidden.opzouten.

    Geplaatst door: boeh op
  • \”eenheid\” is t magische woord,pak allen uw woordenboek en zoek t op….

    Geplaatst door: tinus op
  • Waar hebben jullie vroeger gelegen om de toerbeurten te steunen? O, wij zijn ouwe lullen maar je eigen vader is ook zo,n ouwe lul en jullie worden het.
    Ik hoop dat er straks gestaakt word dan kunnen wij onze schade van weleer terug verdienen. Ik adviseer de jeugd ga nooit actie voeren daar krijg je later heel veel spijt van. Het komt voor de sterke vanzelf weer goed!!!

    Geplaatst door: woest op
  • Zo zie maar weer De “collega schippers” varen er gewoon om heen Maar het was te verwachten Kijk maar naar het verleden Anton van Megen stond ook alleen en in Brussel stonden er ook een handje vol met mensen.
    Maar ik denk dat ANGST ook een rol speelt (kijk maar in ons eigen geval)Want als je ergens voor staat dan word je met dreigementen of andere manieren er op afgerekend
    Ik denk dat als je een anonieme enquete of anonieme aktie op touw zou zetten dat er meer gehoor aan zou worden gegeven Ik weet het klinkt “eenvoudig” Helaas werkt het zo in deze tijd Allemaal lekker anoniem…. Als je ergens een naam bijzet word je om zeep geholpen of bedreigd Kijk maar naar Fortuyn, Theo van Gogh en Wilders Oke je kan er niet mee eens zijn maar… (om al voor te zijn misschien is het geen vergelijk maar het komt op hetzelfste neer alleen …)
    1 ding kun je als individu doen dat is je verstand en gevoel gebruiken Misschien gaat het niet samen in het bedrijfsleven Maar toch doe het eens

    Geplaatst door: de bange poeperd op
  • tenminste iemand met kloten aan zijn lijf in doorik een paar jaar geleden wilden ze ook van de vracht af een paar walen blokeerden de boel resultaat vracht behouden nu doornik ijmuiden sinds januari 1 euro v d vracht spijtig harde kern is ouder geworden en minder strijt lustig geworden nu zijnt toch watjes dat maar onder tarief varen en per’soneel van boord gestammpt

    Geplaatst door: K op
  • @ Calimero

    hahaha KLASSE

    Geplaatst door: Snap het niet meer op
  • zoals verwacht deze tijd is anders dan voorheen lekker allemaal het nternet volscrijven lopen zeuren zeiken zielug lopen doen in een hoekie zitten huilen maar ondertussen ligt er nog steeds niemand dus concurenten blijf zo door gaan en vooral niet gaan liggen stelletje zwakkelingen nogmaals 14 dagen allemaal het schip in de hoek gooien neem een lekkere vakantie ga eens wat oden met je vroenden famielie of kennissen

    Geplaatst door: d appel op
  • ik lig ook dwars maar ben te klein met mijn kempenaar, wordt aan alle kanten voorbijgevaren.

    Geplaatst door: calimero op
  • Deze man heeft groot gelijk. als je de buren dan er om heen ziet wringen, als of ze geen eten meer hebben,met vage verhalen ik heb nog werk genoeg en ik heb contract !!! bullshitt. en dat zijn je colega,s . je zou ze wat willen doen , als je dan deze man voor z,n boterham ziet knokken. ik hoop dan ook dat hij succes heeft.

    Geplaatst door: schipper op
  • Hij vaart niet eens voor ArcelorMittal.
    Er zijn ook gewoon koppels met contracten en die hebben geen last….

    Geplaatst door: Snap het niet meer op
  • @ gezonde ondernemer.
    Detreinen staan nu ook merendeel stil. De Ced Red heeft een goed moment uitgekozen, zonder de binnenvaart ligt er veel transport stil.
    HULDE aan deze schipper,ik heb net 16 dagen leeg gelegen omdat ik niet voor 3 of 4,25 de kolen wegbreng naar Kr’burg / Mosel.
    mvg. Toontje

    Geplaatst door: Toontje op
  • Geachte Mr de gezonde ondernemer
    Het is maar hoe U Uw eigen rekenmachine ter hand houd, U vergeet vast enkele kosten mee te rekenen. Dus het is maar net hoe U uzelf rijk rekent Of U zit nu NOG in de daghuur Maar aan alles komt een eind OOK aan SPROOKJES Dus kijk even verder dan nu Dan weet U vast wel beter
    Zo zie je maar weer beste lezers weer iemand die in zijn eigen sprookjes gelooft

    Geplaatst door: the Story Teller op
  • ben je zot!!! ik heb al bijna 900e perdag netto met mn schip van nog geen 1800 ton!!!!ze lache zich rot bij mettal. ze gooien het wel in de trein die staan toch leeg en die doen het wel voor 3e jaar lang…..deze sukkel heeft zelf aan genomen voor 4,30 of nog minder ..

    Geplaatst door: gezonde ondernemer op
  • Deze man overlegd niet hij DOET het gewoon Ik hoop dat hij niet door zijn collega’s in de zeik word gezet want iedereen weet beter ZO KAN HET NIET LANGER Maar dat ze gewoon uit eendracht maakt macht erbij gaan liggen Ik heb veel bewondering voor deze man Hoop echt dat meedere op ander plaatsen zijn voorbeeld gaan volgen.

    Geplaatst door: een zijlijnlezer op
  • hulde aan deze meneer, zouden we allemaal moeten doen dus ankers er onder!!!!!!!!!!!!!

    Geplaatst door: Balkenende op
  • Iedereen die hier zo’n grote mond heeft, liggen jullie al stil? Niet praten, maar doen!

    Geplaatst door: Marco op
  • 1 die lef heb of gewoon heel dom is hij krijgt geen steun want iedereen vaart zich liever kapot dan dat ie zich kapot ligt als iedereen eens waker werd en gewoon 14 dagen geen lading aanneemt wat zou er dan gebeuren heel europa op zijn kop maar nee doen we lekker niet gewoon doorvaren en wachten tot je schip onder de hamer gaat
    AAN ALLE !!!!!!!
    WORD WAKKER MEDESCHIPPERS LEG JE SCHIP NEER VOOR 14 DAGEN

    Geplaatst door: d appel op
  • Hij durft tenminste. Nu zijn er nog van die rijnploffers over die het niet kunnen. Wat schiet hij ermee op? Hij heeft gelijk, maar collega’s kunnen niet. Blijvend lage vrachten dus!!!

    Geplaatst door: hekel aan binnenvaart.nl op
  • zoals we zullen zien alleen maar grote bekken en geen hulp blijf lekker voor te lage tarieven varen en help je eigen bedrijf naar de kl*te

    Geplaatst door: d appel op
  • Mooi zo;laten er alstublieft meer volgen.
    Als ik genoeg medestanders krijg wil ik het WDK dichtgooien.

    Geplaatst door: Wouter van Haaften op
  • Die man verdient een medaille. En nu maar eens zien hoe collegiaal we zijn. Of zijn de vrachten nog te hoog voor sommigen.

    Geplaatst door: m op
  • lezen jullie dit allemaal maar ‘ns goed….langleve de binnenvaart…

    Geplaatst door: tinus op

Reageer