HMC verkoopt zeeslepers aan WAV in Nigeria

Jarenlang waren zij de trots van de offshorevloot van Heerema Marine Contractors (HMC). De sterke zeeslepers Husky en Retriever, beide gebouwd bij Niestern Sander in Delfzijl. Na meer dan 30 jaar dienst zijn beide slepers verkocht aan West Africa Ventures (WAV) in Nigeria.

HMC verkoopt zeeslepers aan WAV in Nigeria

De 60 meter lange Husky (bnr 497) liep in 1978 bij de werf in Delfzijl van stapel. Een stoere zeesleper met een vermogen van 12.000 pk en een trekkracht van 160 ton, geleverd door twee 16-cilinder MaK hoofdmotoren. Vier jaar later bouwde Niestern Sander voor Heerema Marine Contractors (HMC) onder bouwnummer 508 ook het zusterschip Retriever. Beide zeeslepers werden onder de vlag van Panama gebracht en konden naast zeesleepwerk ook anker- en bevoorradingswerk uitvoeren. Hun voornaamste taak werd echter assistentie verlenen bij offshore installatiewerk van de grote kraanschapen Balder, Hermod en Thialf. HMC besloot het duo onlangs te vervangen door twee nog sterkere zeeslepers, de Kolga en Bylgia, die beide op een Spaanse werf zijn gebouwd. Zij hebben een trekkracht van 202 ton en ook hun actieradius is aanzienlijk groter.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

HMC verkoopt zeeslepers aan WAV in Nigeria | Schuttevaer.nl

HMC verkoopt zeeslepers aan WAV in Nigeria

Jarenlang waren zij de trots van de offshorevloot van Heerema Marine Contractors (HMC). De sterke zeeslepers Husky en Retriever, beide gebouwd bij Niestern Sander in Delfzijl. Na meer dan 30 jaar dienst zijn beide slepers verkocht aan West Africa Ventures (WAV) in Nigeria.

HMC verkoopt zeeslepers aan WAV in Nigeria

De 60 meter lange Husky (bnr 497) liep in 1978 bij de werf in Delfzijl van stapel. Een stoere zeesleper met een vermogen van 12.000 pk en een trekkracht van 160 ton, geleverd door twee 16-cilinder MaK hoofdmotoren. Vier jaar later bouwde Niestern Sander voor Heerema Marine Contractors (HMC) onder bouwnummer 508 ook het zusterschip Retriever. Beide zeeslepers werden onder de vlag van Panama gebracht en konden naast zeesleepwerk ook anker- en bevoorradingswerk uitvoeren. Hun voornaamste taak werd echter assistentie verlenen bij offshore installatiewerk van de grote kraanschapen Balder, Hermod en Thialf. HMC besloot het duo onlangs te vervangen door twee nog sterkere zeeslepers, de Kolga en Bylgia, die beide op een Spaanse werf zijn gebouwd. Zij hebben een trekkracht van 202 ton en ook hun actieradius is aanzienlijk groter.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer