Rijkswaterstaat gunt Zeesluis IJmuiden aan BAM, VolkerWessels en DIF

De bouw van de nieuwe zeesluis IJmuiden bij de ingang van het Noordzeekanaal wordt vrijwel zeker gegund aan consortium OpenIJ, bestaande uit de aannemers BAM en VolkerWessels en financieringsfonds DIF. Rijkswaterstaat maakte het voornemen maandagmorgen 20 juli bekend, zonder financiële details.

Na bijna 100 jaar is de Noordersluis in IJmuiden aan vervanging toe. Voor het project, dat 880 miljoen euro gaat kosten (prijspeil 2014), waren vijf consortia in de race. Het consortium OpenIJ wordt na definitieve gunning verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen, financieren en onderhouden van de nieuwe zeesluis gedurende 26 jaar. Naar verluidt nemen BAM en VolkerWessels de uitvoering ter hand, waarbij de benodigde baggerwerkzaamheden zullen worden uitbesteed aan Boskalis en Van Oord. DIF is een onafhankelijk financieringsfonds voor infrastructuurprojecten.

Een nieuwe, grotere zeesluis moet de bereikbaarheid van de haven van Amsterdam verbeteren en de economie in de regio stimuleren door getij-onafhankelijk ruimte te bieden aan de steeds groter wordende zeeschepen. De nieuwe zeesluis wordt 70 meter breed, 500 meter lang en 18 meter diep. De bouw start begin 2016 en de nieuwe zeesluis is eind 2019 beschikbaar voor de scheepvaart.

Rijkswaterstaat, provincie Noord-Holland, gemeente Amsterdam en Havenbedrijf Amsterdam NV werken samen bij de bouw van de nieuwe grote zeesluis bij IJmuiden. De gemeente Velsen is betrokken als wettelijk adviseur in het kader van de ruimtelijke ordening.

De nieuwe zeetoegang IJmond is onderdeel van het Sluizenprogramma van Rijkswaterstaat. Dat omvat 6 projecten: keersluis Limmel, 2e kolk Eefde, 3e kolk Beatrixsluis, Zeetoegang IJmond, Zeesluis Terneuzen en de Afsluitdijk. Van ‘natte’ aannemers kwam recent veel kritiek op het korte tijdsbestek waar binnen de opdrachten worden vergeven.

Rijkswaterstaat gunt Zeesluis IJmuiden aan BAM, VolkerWessels en DIF | Schuttevaer.nl

Rijkswaterstaat gunt Zeesluis IJmuiden aan BAM, VolkerWessels en DIF

De bouw van de nieuwe zeesluis IJmuiden bij de ingang van het Noordzeekanaal wordt vrijwel zeker gegund aan consortium OpenIJ, bestaande uit de aannemers BAM en VolkerWessels en financieringsfonds DIF. Rijkswaterstaat maakte het voornemen maandagmorgen 20 juli bekend, zonder financiële details.

Na bijna 100 jaar is de Noordersluis in IJmuiden aan vervanging toe. Voor het project, dat 880 miljoen euro gaat kosten (prijspeil 2014), waren vijf consortia in de race. Het consortium OpenIJ wordt na definitieve gunning verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen, financieren en onderhouden van de nieuwe zeesluis gedurende 26 jaar. Naar verluidt nemen BAM en VolkerWessels de uitvoering ter hand, waarbij de benodigde baggerwerkzaamheden zullen worden uitbesteed aan Boskalis en Van Oord. DIF is een onafhankelijk financieringsfonds voor infrastructuurprojecten.

Een nieuwe, grotere zeesluis moet de bereikbaarheid van de haven van Amsterdam verbeteren en de economie in de regio stimuleren door getij-onafhankelijk ruimte te bieden aan de steeds groter wordende zeeschepen. De nieuwe zeesluis wordt 70 meter breed, 500 meter lang en 18 meter diep. De bouw start begin 2016 en de nieuwe zeesluis is eind 2019 beschikbaar voor de scheepvaart.

Rijkswaterstaat, provincie Noord-Holland, gemeente Amsterdam en Havenbedrijf Amsterdam NV werken samen bij de bouw van de nieuwe grote zeesluis bij IJmuiden. De gemeente Velsen is betrokken als wettelijk adviseur in het kader van de ruimtelijke ordening.

De nieuwe zeetoegang IJmond is onderdeel van het Sluizenprogramma van Rijkswaterstaat. Dat omvat 6 projecten: keersluis Limmel, 2e kolk Eefde, 3e kolk Beatrixsluis, Zeetoegang IJmond, Zeesluis Terneuzen en de Afsluitdijk. Van ‘natte’ aannemers kwam recent veel kritiek op het korte tijdsbestek waar binnen de opdrachten worden vergeven.